funkyflex

kop nord terugbouwen

vr aug 10, 2007 13:43

hallo liefhebbers,

me koppaking licht er uit en ben voornemens dit zelf onderhanden te nemen. lijkt me erg leerzaam en volop uitdagend.

kan wel enige tips en tricks gebruiken aangezien dit me eerste keer is.. :roll:

hoe krijg isk bijvoorbeeld me motor vrij van vocht en hoe krijg ik me koelleiding schoon van olie?

en is het raadzaam om de kop zelf te doen (klepseals etc) of gewoon een gereviseerde kop?

hoe stel ik de kleppen en het timen van de nokkenassen etc

vast bedankt

danny
Laatst gewijzigd door funkyflex op wo sep 05, 2007 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: koppaking nord

vr aug 10, 2007 14:17

hallo liefhebbers,

me koppaking licht er uit en ben voornemens dit zelf onderhanden te nemen. lijkt me erg leerzaam en volop uitdagend.

kan wel enige tips en tricks gebruiken aangezien dit me eerste keer is.. :roll:

hoe krijg isk bijvoorbeeld me motor vrij van vocht en hoe krijg ik me koelleiding schoon van olie?

en is het raadzaam om de kop zelf te doen (klepseals etc) of gewoon een gereviseerde kop?

hoe stel ik de kleppen en het timen van de nokkenassen etc
Motor vrij van vocht is een keertje warm rijden nadat je de boel gedaan hebt. Wel de olie er uit en nieuwe olie er in, als je toch bezig bent. Vergeet je oliefilter ook niet. Olie uit je koelsysteem is spoelen met koelvloeistof. Je kop zou ik naar het reviseerbedrijf brengen en daar na laten kijken en indien nodig laten repareren. In een koppakkingset zitten als het goed is klepsteelrubbers, die moeten sowieso vervangen worden. Nog een advies, kijk even of het revisiebedrijf een koppakkingset voor je kan regelen, in mijn geval viel dat mee qua prijs. Van een nord weet ik niet hoe kleppen stellen en nokkenassentiming gaat, daar is vast een werkplaatshandboek en/of vraagbaak over te vinden.

Ruben
Member
Member

RE: koppaking nord

za aug 11, 2007 13:27

Kleppen stellen doe je door voelermaatjes tussen de nokkenas en de beker die op de klep zit te steken. In het handboek staat aangegeven hoeveel speling er mag zijn. Als je deze moet veranderen haal je de nokkenas eruit, dan de bekertjes die over de klepsteel vallen eruit, en dan kan je de klepstelplaatjes die eronder zitten vervangen.
De timing controleer je door de 1 cilinder in bdp te zetten, de merktekens op de nokkenas moeten dan tegenover de merktekens op de lagerkappen van de nokkenas staan. (motor in goede draairichting verdraaien) Verstellen doe je onder andere door het nokkenastandwiel los te zetten en de ketting te spannen. Het beste kan je een werkplaatshandboek kopen of lenen, daat staat alles goed in uitgelegd en het is allemaal goed zelf te doen.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

funkyflex

di aug 14, 2007 23:43

bedankt zover..

heb inmiddels het hoodstuk over de kop etc uit me hoofd gelleerd, is allemaal wel prima te doen, alleen het vullen an de klepbekers zie ik tegenop heb niet de juiste gereedschap hiervoor, maar ik zal bij het revisie bedrijf navraag doen wat dat kost.

weet trouwens iemand hoe ik het beste de kool aanslag van de kleppen en de kop afkrijg?

ik heb een aantal jaar terug eens een kop laten doen bij van neerijen en die gebruikte een soort beige pasta?

mvgr
danny

funkyflex

za aug 18, 2007 09:37

de kop is er af en ging redelijk makkelijk... maar een paar extra handen had wel makkelijk geweest.

nou kom in de kop tussen de klepbekers zegmaar een dikke sliplaag tegen van ca 0,5 tot 1cm en daarboven vloeit de gewone olie.

nu vraag me af of deze drap ook niet door de rest van het blok zit en misschien wel in kanalen etc..

is het raadzaam om het onderblok te reinigen?

ik zou me zo kunnnen voorstellen dat je bij het reinigen dan juist dingen gaat losweken die nu misschien wel de boel bij elkaar houden (versleten delen etc)

yana artc37
Junior Member
Junior Member

za aug 18, 2007 12:39

In die bezinkselputjes zeker? Of zit het óók óp de klepbekers? Wat voor olie gebruik je? Moet wél goede olie in.(goede multigrade, minerale olie)
Als het alléén in die putjes zit, gewoon ff schoonmaken. Is bezinksel, olie stroomt daar niet zo hard.
Dan hóef je onderblok niet te reinigen denk.
Let er bij nwe koppakking monteren op, dat je die kleine keerringetjes niet vergeet erbij te monteren!

funkyflex

do aug 23, 2007 22:58

de kop ligt nu bij het revisiebedrijf, Ago automaterialen in vlaardingen.

de kop is behoorlijk gaar (ingevreten) en er wordt waarschijnlijk het een en ander op/aan gelast voordat hij gevlakt kan worden.

verder uitlaatgeleider enige speling en drie nieuwe klepbekers (beginnende beschadeging). inlaat geleiders waren goed.

funkyflex

do aug 23, 2007 23:19

hier nog "before" wat foto's misschien kan deze topic beter verhuizen nu naar projecen.. ?

hoop binnenkort wat after foto's te tonen
:lol:

Afbeelding
begrepen dat die code er in wordt geslagen bij een sloop blok, kop is dus niet meer origineel na 41 jr

Afbeelding

Afbeelding

funkyflex

zo sep 02, 2007 22:59

heb afgelopen vrijdag me kop opgehaald en ga van de week lekker sleutelen.

kleppen zijn gestraald, nieuwe klepgeleiders (uitlaat) en de kop laten vlakken er moest hier en daar nog iets gelast worden voordat hij goed gevlakt kon worden.

hierbij nog enige foto's voor die gene die dat leuk vinden

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo sep 02, 2007 23:09

mooi werk!

misschien moet je de titel aanpassen, opdat meer mensen dit zien. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: kop (paking) nord project

ma sep 03, 2007 08:48

Tocj nog behoorlijke putvorming in je kop. Goed conrtroleren of deze "pitting"niet rond het afdichtvlak van je verbrandingskamers voorkomen, want dan kun je al snel weer problemen verwachten. verder: Controleer je nollenasssen eens. Ik zie op de foto een klepbeker die ook behoorlijk aangevreten is. Meestal is de bijbehorende nok dan ook lekker aan het slijten. Als je groeven of dergelijk slijtage ook aan aan je nokkenas(sen) aantreft is het raadzaakm deze te vervangen en andere klepbekers te gaan gebruiken. Slijtage aan nokkenassen is niet al te gemakkelijk te meten, maar zien kun je het des te meer. Wel hun je de hoogte tussen de afzonderlijke nokken eens gaan meten. Daar mag geen verschil tussen zitten.
Heb je misschien een foto van de nok de over de desbetreffende klepbeker liep??

De pitting in je kop is groptendeels te voorkomen door goede verse koelvloeistof te gebruiken. De oliedrab is nu vast uit je kop. Na montage flushmiddel door je (warme) olie doen en de zaak volgens voorschrift na 15- 20 min stationair draaien weer varvangen. Misschien nog beter: 2 x flushen ,met tussentijds een goedkope (Aldi/Lidl) olie erin. Daana een nieuw oliefilter erop en goede kwaliteit 15w 50 of 20 w 50 erin. :wink:

Gebruik verder een goede koppakking: Goetze, Elring prima wil je nog obeter: Spesso. Gooi er geen merkloos ding uit zo'n setje tussen.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

funkyflex

RE: kop (paking) nord project

ma sep 03, 2007 15:53

de betreffende klepbekers zijn vervangen en de nokkenassen zijn gecontroleerd.
op de plaatsen waarbij de "pitting" heel erg was is alluminium gelast vooraf het werd gevlakt.

ik was nu voornemens om te gaan flushen alleen met oridinaire huismerk olie en zonder flush middel. ik ben echt bang dat dit meer los maakt dan ik zou willen en dat ik na het flushen lekkende keeringen krijg en wie weet wat voor elende nog meer.

koelvloeistof zal ik gaan uitkoken met soda en daarna dan moet het hele zaakje weer normaal functioneren.

heb 15 liter 20W50 hypergrade van duckhams klaar liggen voor gebruik. :lol:

funkyflex

RE: kop nord terugbouwen

wo sep 05, 2007 21:07

heb de kop met de nieuwe pakking (spesso) er gister opgezet en vast gezet. alles ging voorspoedig maar nu..

ik krijg met geen mogelijkheid de ketting meer op zijn plek, het lijkt er wel op of ik een schakeltje mis., heb het geprobeert om de ketting met vissende bewegingen te verplaatsen maar krijg echt geen verschil. het lijkt erop dat de ketting op de onderste tandwiel ergens dubbel ligt ofzo?

wie heeft dit eerder gehad en hoe heeft ie dit voor elkaar gekregen.
ps kettingspanner zit uiteraard helemaal terug in zijn hol.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 05, 2007 21:23

Paar mogelijkheden...

- of ketting zit OP onderste tandwiel
- of hij zit toch te slap aan trekkende zijde (dat is de kant van de uitlaatnok) tussen het onderste tandwiel en tandwiel uitlaatnok moet hij ZEER STRAK staan ! (je kan e rnet geen gitaar op spelen :lol: )
- of je spanner, maar die zit in z'n hok, schrijf je zelf. Zo doe ik het:

-nok inlaat iets naar binnen toe van de merktekens wegdraaien (schat pakweg halve mm of zo ? )
-ZO STRAK MOGELIJK over onderste tandwiel, uitlaattandwiel.
-andere kant: ZO STRAK MOGELIJKtussen onderste tandwiel en spanner, daarna strak over inlaatnok.
je speling zit nu tussen de nokkenassen, je kan 'm zo vastmaken.
nok terug op merkteken, als je alles goed gedaan hebt, staat de inlaat, wanneer de ketting tussen beide tandwielen gespannen staat, terug op tijd. Speling zit nu tussen inlaat en spanner. Laat deze nu z'n werk doen, draai de motor met de hand even rond. (spanner mag beetje hulp van schr. dr. krijgen)

Succes
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

funkyflex

wo sep 05, 2007 21:33

exact het zelfde heb ik (op eigen initiatief) al gedaan door aan de nokken te draaijen, bijde naar binnen. echter krijg er niet meer spelling dan de tanden toelaten.

kan ik niet de carterpan er af halen of is dat lastiger?

Terug naar “Algemene Technische vragen”