Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

Blok en ECU uit welk jaartal??

ma aug 27, 2007 11:03

Het probleem bij mijn gtv6 ('81) is dat ik met de hand moet shoken, terwijl ik zeker weet dat het blok van een later jaar is. Op het huidige blok zit namelijk een "7de" injecteur en diversen sensoren om te bepalen of de motor een koude start maakt.
Zo gezegd moet ik nu met de hand een shoke bedienen die met een kabel op het gasklep zit.

Mijn vraag is hoe ik kan zien uit wel jaartal het motorblok komt, en uit welk jaartal de ECU. Ik denk namelijk dat ze de oude ECU gebruikt hebben op het "nieuwe" motor blok. Een ECU regeld toch het stationair toerental bij koude start? Wat wel vreemd is dat alle sensoren en de 7de injecteur zijn aangesloten op de kabelboom

Ook vraag ik me af vanaf welk jaartal er een lambda sensor geplaatst is (deze zit er namelijk ook niet op) mocht een later gebruikte ECU werken met een lambda sensor dan is het te verklaren waarom er voor de "oude" ECU gekozen is.

gr midi

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: Blok en ECU uit welk jaartal??

di aug 28, 2007 10:22

Niemand een idee :| ?? misschien bepaalde kenmerken waaraan je kunt zien of i van voor af na een bepaald jaartal is?

Gebruikersavatar
Naath
Newbie
Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: vr aug 10, 2007 09:10
Locatie: Enschede

RE: Blok en ECU uit welk jaartal??

di aug 28, 2007 10:34

Een lambda sonde in een GTV6 lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zelfs de 75 is tot eind jaren 80 nog zonder kat en dus lambda sonde geleverd. Ik geloof dat pas het 1990 model van de 75 met kat is uitgevoerd.

Maar... Is die "shoke" niet gewoon handgas ? Een handmatige shoke kom je volgens mij alleen tegen bij carburateurs. Injectiemotoren hebben een ECU, die weer een specaal klepje, aangestuurd door een stappenmotor, aansturen. Dit klepje zit in de buurt van je gasklep.

Zou niet het probleem kunnen zijn, dat dit klepje z'n werk niet doet (komt vaak voor), waardoor de motor niet stationair blijft lopen en je dus wat handgas moet geven ?
Nu: , 159 sportsw.3.2 Q4 (2006), Giulietta QV(2011), Alfetta GTV 6 (1984) met 3.0 motor en versn.bak uit Alfa 75
Vroeger: GTV 3.0 V6 24V L, 166 2. 5 V6, GTV 2.0, 75 3.0 V6 America, 146 2.0, 75 2.0, 156 sportswagon 2.0, 33 1.7QV, 33 1.4, 33 1.3S

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: Blok en ECU uit welk jaartal??

di aug 28, 2007 11:05

Ik dacht dat de eerste modellen wel een handschoke hadden, maar zeker weten doe ik dat niet. Verder kan ik geen stappenmotor ontdekken. Volgens mij werkt de "7 ejecteur" als shoke bij een koude start, maar ook dat weet ik niet zeker.

Misschien moet ik een ECU van een later type proberen, kijken wat'i dan doet.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Blok en ECU uit welk jaartal??

di aug 28, 2007 11:16

De GTV6 heeft altijd een zgn. koudstartinjector (die 7e dus :wink: ) dat zit zelfs tot +/- 1990 op de 75 America.
Niks bijzonders, zit op elke V6 met L-jettronic, dus ook op iedere GTV6.
Volgens mij zijn er geen verschillende systemen gebruikt, hooguit dat de amerikanen iets verschillen (wel lambdasonde?).

Handgas zit er wel (volkomen overbodig!) op de GTV6. Da's meer een overblijfsel van het Alfetta gasstangenstelsel.

Zoek jou probleem ergens anders. :!: check:
- klepspeling en nokkenastiming
- brandstoffilter en pomp
- injectorcleaner?
- werking/ aanslag gasklep
- werking/ reiniging van extra luchtschuif voor koudstart. Dat ding zit op je rechter kleppendeksel geschroeft.
- stat. toerental stel je in door de de grote moer sleutel 20 op je luchtinlaat iets los te draaien en dan die moer met sleutel 14 te verstellen......
- valse lucht? inlaatrubbers?
- Ben ik iets vergeten? :roll:

(laatst ook zo'n gevalletje gehad hiero, loopt nu weer toppie. :wink: )
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: Blok en ECU uit welk jaartal??

di aug 28, 2007 11:47

@ Alessandro, meeste punten heb ik al gecheked behalve dan klepspeling en nokkenastiming (zouden ze in de garage eens moeten nakijken)

Als de motor op temperatuur is dan loop'i mooi stationair. Ook optrekken doet goed (geen merkbaar vermogens verlies).

Maaaaaaar ik zal alles nog eens even goed nalopen :wink:

Gebruikersavatar
alfa147man
Full Member
Full Member
Berichten: 360
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 19:17
Locatie: 't Waasland

RE: Blok en ECU uit welk jaartal??

di aug 28, 2007 14:30

Hallo

De L-Jetronic op mijn 75 2.5V6 had een extra voeler om de temperatuur te meten. Indien de motor koud was, stuurde de ECU gedurende x-aantal seconden de 7e sproeier aan.
dit is niet de koelwatertemp.sensor. Het gaat dus wel degelijk om een contact in het blok die enkel koudstart regelt. Mogelijk is dit contact defect en geeft daardoor je motronic nooit koudstartverrijking.
Waar die sensor precies zit weet ik niet meer. Het ding deed het ook niet op mijn V6 trouwens.
Hopelijk brengt deze info je wat dichter bij de oplossing.

mvg
Stefaan
** 147TS, 75TS **

Gebruikersavatar
midi
Member
Member
Berichten: 240
Lid geworden op: di jan 23, 2007 20:36
Locatie: alkmaar

RE: Blok en ECU uit welk jaartal??

di aug 28, 2007 18:08

Ik zal het vraagbaak eens raadplegen misschien dat er daar wat over in staat.

Terug naar “Algemene Technische vragen”