Mijn alfa is van 3-5 1994 en onder de kap 3 bevestigingsbouten.
Bij 3-gaats zit de schotel onder vast op de veerpoot, en zit er boven een lager.
De veer moet dus vast zitten ten opzichte van je veerpoot. De veer en de veerpoot kunnen dus niet onafhankelijk van elkaar draaien.
Nu lees ik dat soms je veer tegen je wielkast aankomt. Er kunnen 3 zaken mis zijn:
1. (onwaarschijnlijk) je onderste schotel is losgeroest van de veerpoot en ingezakt tot op de stuurstang van je veerpoot.
in dit geval: 2x veerpoot + demper vervangen, oftewel: zoek een goed 2e hands setje l+r. Dit zou je moeten merken, omdat je auto geheel is doorgezakt aan 1 kant en dus amper rijdbaar.
2. (ook onwaarschijnlijk) je veer is doorgeroest (gebroken) onderin waar ie in de onderste schotel ligt.
in dit geval: 2 veren scoren en vervangen. 3-gaats veerpoten zijn geleverd op de meeste Imola's (ik weet niet wat jij hebt) dus daar liggen er genoeg van op de sloop.
3. (meest waarschijnlijk) je veerpootlager (bovenop je veerpoot tegen je wielkast aan) is kapot / uitgescheurd. Gaat gepaard met gebonk en andere narigheid. Dit lager moet nl ook je veer op zijn plek houden.
in dit geval: lagers vervangen, beter gelijk de andere kant ook want die zal niet veel beter zijn. Dit kan je gemakkelijk zelf als je een krik, 2 assteunen, handgereedschap en middag de tijd hebt. Veerpoten hoeven niet los, je kan de veer en veerpootlager wisselen door slim gebruik te maken van spanbanden en het wagengewicht. Zoek eens op 'veerpoten 33' op het projecten topic, daar staat de hele procedure beschreven. Veerpootlagers zijn bij de betere Alfa onderdelenzaken nog leverbaar.
Succes!
Groeten, Pieter