hugo
Member
Member

PU Powerflex alfa 75 voorwielophanging. Tips and tricks

za aug 04, 2007 22:05

nou, eigenlijk geen tips and tricks maar eigenlijk een aantal vragen.

1) Casterstang ophanging. Bij een kant is dit prima gelukt maar heb nu wel erg veel uitspoor. Dit zou je moeten kunnen stellen door de casterstang via die schroefdraad een bus in te draaien. Kreeg van frank al te horen dat het mogelijk een engelse schroefdraad is maar nogsteeds lukt het me niet. met geen mogelijkheid beweging in te krijgen :evil:

Iemand een idee hoe je dit wel voor elkaar krijgt? En moet je de hele casterstang loshalen om hem in te korten of lukt het ook terwijl 'ie gewoon vast zit aan het subframe en het schutbord?

2) Centrale voowielophangingsrubber. Ik hoef hier niet echt veel over te schrijven. Wat een kl*te klus. Moet je hier werkelijk de hele veerpoot voor demonteren? En hoe krijg je de rubber+schroefdraadas uit dat stompzinnig kleine ''kamertje'' ? En niet onbelangrijk, hoe krijg je de PU bussen er terug in :?:
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

jef 75
Guru
Guru

RE: PU Powerflex alfa 75 voorwielophanging. Tips and tricks

zo aug 05, 2007 00:45

castorstangen,de moer het dichtste bij het chassis is met linkse draad,als je kogels geplaatst hebt kan je van beide zijden(draad aan kogel en stang) 1 cm afslijpen zonder stelmogelijkheden te verliezen.

punt 2 begrijp ik niet met veerpoot vooraan bij 75? of heb je coilover s oid?

edit,mss heb je het over de bout die je bovenste draagarm aan chassis houd,daar kan je langs achter met een verlengstuk + dop 19 aan.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: PU Powerflex alfa 75 voorwielophanging. Tips and tricks

zo aug 05, 2007 13:15

1) Casterstang ophanging. Bij een kant is dit prima gelukt maar heb nu wel erg veel uitspoor. Dit zou je moeten kunnen stellen door de casterstang via die schroefdraad een bus in te draaien. Kreeg van frank al te horen dat het mogelijk een engelse schroefdraad is maar nogsteeds lukt het me niet. met geen mogelijkheid beweging in te krijgen :evil:

Iemand een idee hoe je dit wel voor elkaar krijgt? En moet je de hele casterstang loshalen om hem in te korten of lukt het ook terwijl 'ie gewoon vast zit aan het subframe en het schutbord?
Met je casterstangen stel je je sporing niet! Dat doe je met de spoorstokken (zeg maar de verbinding tussen je stuurhuis en fusee). En de casterstangen hebben links en rechts geloof ik inderdaad ander draad. Wel eerst de contramoer lossen he :wink:

2) Centrale voowielophangingsrubber. Ik hoef hier niet echt veel over te schrijven. Wat een kl*te klus. Moet je hier werkelijk de hele veerpoot voor demonteren? En hoe krijg je de rubber+schroefdraadas uit dat stompzinnig kleine ''kamertje'' ? En niet onbelangrijk, hoe krijg je de PU bussen er terug in :?:
Bedoel je de schokdemperbevestiging? Een 75 heeft geen veerpoot, tenzij je er zelf een op zet (RS coil over of zo). En daar hoef je niks voor te demonteren! Gewoon de moer en contramoer bovenop de schokbdemper lossen (schokdemper heeft bovenaan vlakke kantjes om de moer te kunnen lossen) en de schokdemper helemaal indrukken. Dan kun je de rubbers vervangen (misschien de voorkant opkrikken zodat de draagarmen onder vrij hangen, dan is er meer ruimte als je de demper indrukt). De rubbers komen meestal zó los. Even helpen met een schroevendraaier, klaar!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

hugo
Member
Member

Re: PU Powerflex alfa 75 voorwielophanging. Tips and tricks

zo aug 05, 2007 16:54

Met je casterstangen stel je je sporing niet! Dat doe je met de spoorstokken (zeg maar de verbinding tussen je stuurhuis en fusee). En de casterstangen hebben links en rechts geloof ik inderdaad ander draad. Wel eerst de contramoer lossen he :wink:

Bedoel je de schokdemperbevestiging? Een 75 heeft geen veerpoot, tenzij je er zelf een op zet (RS coil over of zo). En daar hoef je niks voor te demonteren! Gewoon de moer en contramoer bovenop de schokbdemper lossen (schokdemper heeft bovenaan vlakke kantjes om de moer te kunnen lossen) en de schokdemper helemaal indrukken. Dan kun je de rubbers vervangen (misschien de voorkant opkrikken zodat de draagarmen onder vrij hangen, dan is er meer ruimte als je de demper indrukt). De rubbers komen meestal zó los. Even helpen met een schroevendraaier, klaar!

Na een gevecht van een paar uur de casterstangen van powerflex voorzien. Met name de borgmoeren loshalen was een takkeklus. Heb de casterstangen zo staan dat de demper ongeveer in het midden van het gat staat. De wielen staan nu op wat uitspoor maar ik laat deze dan ook morgen of dinsdag uitlijnen.

Voor wat betreft nummer 2): Achter de demper ( dat bedoelde ik dus ook en niet veerpoot :oops: ) zit een gat en daar zit het subframe vast met een rubber. Dit rubber zit weer op zijn italiaans vast. Namelijk een as die in een klein gat in het motorruim uitkomt en een die wel zichtbaar in het motorruim uikomt. Deze moet er dus uit want daar heb ik andere ophang rubberts voor.
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: PU Powerflex alfa 75 voorwielophanging. Tips and tricks

zo aug 05, 2007 18:59

Dat is dus de bovenste draagarm... :oops:

Kan inderdaad erg k*t zijn om los te krijgen, vooral als de bout vastgerot zit in de bus...

ratel en dop met kort verlengstuk vanaf het schutbord en een ringsleutel aan de voorkant is hoe je hem los draait.

Succes ermee...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”