WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

FIRE BURN peeeeuw paniek bougie er uit gelopen, oto schtoek!

za aug 04, 2007 17:57

Ik kom de Dijk Enkhuizen-Lelystad uit gereden en m'n auto gaat wat trillen, wordt wat warm... Ik geef ietsje meer gas en hij houdt op met trillen en koelt weer af. Ik denk, hmm... thuis even kijken, hij hoort tegen sleurhuttenterreur te kunnen. Op de snelweg naar huis komt het ineens terug, kabaal, trillen, stank in de auto, 2 cylinders kwijt, dus ik zet hem aan de kant, rook onder de motorkap vandaan!!! Op zo'n moment loop je te balen dat je brandblussertje thuis klaar ligt om ingebouwd te worden en je gooit met angst je kap los, want je ziet geen vlammen en het houdt al weer op met roken. Klep omhoog, zie niets direct, ga op m'n neus af en er komt een vieze lucht van verbrandde electronica onder m'n bougieplugdekselding vandaan. Ik de wegenwacht maar bellen, dat gaat niet meer rijden vandaag en die auto moet wel ergens heen en ik ook. Nadat ik gebeld heb eens het gereedschap uit de kofferbak gepakt en die deksel er af, dikke grijze aanslag, 2 bobines die als een oude taart ingezakt zijn en een weggebrande losse bougieplug op cylinder 1. Onder de bougieplug ligt een losse bougie, helemaal uit de draad gelopen/schoten en de helft van de schroefdraad van de schacht er af gebrand. Het spul was er net nog geen 3000 km geleden nieuw ingezet, door een garage (naam wordt niet genoemd hier, mensen doen hun best, verder geen slechte ervaringen mee) dus dit verhaal gaat nog een staartje krijgen ivm garantie. Wegenwachter komt kijken, ik laat zien wat ik gevonden heb en hij gaat gelijk maar transport regelen, hij geloofde het wel. Thuis met de auto de garage gebeld, in overleg besloten om even te kijken of ik zelf een bougie uit een andere cylinder in het gat kon krijgen, dan was in ieder geval duidelijk hoe groot de schade was. Dat lukte me dus niet zonder meer, ik ga geen "gekke dingen" uithalen, straks maak ik het stukker dan het al was, heb garantie, dus maandag verder met de garage overleggen hoe dit op te lossen. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de schroefdraad gedeeltelijk beschadigd is en gedeeltelijk vol met troep zit.

Zou zoiets met een draadtap in de orginele draad te draaien nog te fiksen zijn? Of wordt 't een helicoil? Gaat dat uberhaupt, een helicoil in een 16V TS kop (kleine bougie)??

Het is niet dat ik het zelf moet oplossen (hoop ik) maar ik wil wel weten waar ik aan toe ben en hoe lang ik de auto weer niet kan gebruiken en zo...

Overigens kon ik van 2 van de overgebleven bougies met alleen het verlengstuk op de bougiedop de boel nog strakker draaien, dus iemand heeft klaarblijkelijk vergeten de bougies netjes aan te halen....

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: FIRE BURN peeeeuw paniek bougie er uit gelopen, oto scht

za aug 04, 2007 18:49

Thuis met de auto de garage gebeld
De meeste mensen gebruiken hier een telefoon voor
:jumping:

Maar mooi r*k dit, schiet niet echt op zo. Hopelijk kom je er snel uit met de garage die niet genoemd word ;)
Zal wel goed komen denk ik zo. Sterkte er mee maar.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Egbertone
Guru
Guru

Re: FIRE BURN peeeeuw paniek bougie er uit gelopen, oto scht

za aug 04, 2007 18:55

Thuis met de auto de garage gebeld
De meeste mensen gebruiken hier een telefoon voor
:jumping:
Zit er ook een camera op je auto? Had je er foto's van kunnen maken... willen we hier graag zien... :wink: :mrgreen:

Maar... ff serieux... veel sterkte er mee! Hopen dat het allemaal goed opgelost wordt.

Andretti Molletti

RE: FIRE BURN peeeeuw paniek bougie er uit gelopen, oto scht

za aug 04, 2007 19:41

gezien je vraag heel veel sterkte, gelukkig is er een vakman bijgeweest :lol:

Andretti Molletti

za aug 04, 2007 19:42

oja en zomaar een schot in de lucht:
jazeker is er helicoil en de mogelijkheid is er om dat zonder kopdemontage te doen, zeker een aanrader want kopjelichten wordt je motor een oliozuipert van!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 04, 2007 19:52

Die vakman kon anders ook niet meer dan hoofdschudden hoor Dre :wink:
Fijn te horen dat een helicoil in een 16V kan, met wat geluk rijd ik dan ergens volgende week weer ....

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za aug 04, 2007 22:02

Zit er ook een camera op je auto?
Staat in de berm meestal, dure foto's van belabberde kwaliteit.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 08, 2007 19:39

Morgen wordt ze terug bezorgd, onder garantie gerepareerd. Helicoil er in, bougietje vervangen, bekabeling en bobines ook weer netjes.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: FIRE BURN peeeeuw paniek bougie er uit gelopen, oto

wo aug 08, 2007 20:35

Morgen wordt ze terug bezorgd
Is dan wel geen 1 uurs service voor ontwikkelen van de foto's, maar wel netjes opgelost :lol:
Hopelijk heb je vanaf nu meer geluk. Kun je weer lekker :driving:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Terug naar “Algemene Technische vragen”