Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

(on)bekrachtigd stuurhuis

wo aug 01, 2007 20:30

binnenkort gaat het blokje uit mijn 75 (eindelijk!) en wordt verruild voor een motor waar op dit moment geen stuurbekrachtigingspomp op zit.

nu vroeg ik me af of dit makkelijk over te bouwen is van het huidige blok? of, als het blok er toch uit is, ik net zo goed een onbekrachtigd stuurhuis kan monteren.

dan kan ik namelijk misschien, mits het prijstechnisch ook leuk blijft, op zoek gaan naar een onbekrachtigd stuurhuis.

owhja, het gaat om een 75 1.8 IE
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7055
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

wo aug 01, 2007 21:53

Als je weer een zelfde motor terug bouwt is het niet zo moeilijk...gewoon steunen omschroeven

Als je een andere motor plaats, TS oid, dan kan het zijn dat je andere beugels nodig hebt om de pomp te kunnen monteren. De meeste 75's zijn met stuurbekrachtiging geleverd en voor de meeste motoren zijn dus wel beugels te vinden om de pomp te kunnen bevestigen.

Onbekrachtigd stuurhuis kun je hier op het forum wel aankomen. Stuurt wel anders als dat je gewent bent, eigenlijk zou je eerst eens bij iemand moeten proberen voor je er spijt van krijgt...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7055
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

wo aug 01, 2007 21:55

Zie natuurlijk net pas dat het een 1800 carns wordt... :oops:

Als je geluk hebt kun je gewoon de beugel en spanner e.d. van je 1.8 IE overzetten...
Even de 2 blokken vergelijken of je de bevestigingspunten hebt!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

wo aug 01, 2007 22:43

volgens mij zijn de vooraanzichten wel gelijk. dus zou het een kwestie moeten zijn van overzetten.

stuurt het echt zo 'slecht' dan, onbekrachtigd? goed, meeste auto's waar ik in rij hebben het wel, maar heb ook wel met auto's zonder gereden, zonder problemen.

rij eigenschappen veranderen niet van wel/geen stuurbekrachtiging. dat is eigenlijk meer het doel.

wordt idd een 1800 carbs motor, dus ik denk overgrote deel gelijk met de IE
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8956
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

wo aug 01, 2007 22:44

Bedenk dat je bij een onbekrachtigd stuurhuis ook het bijbehorende onderste deel van de stuurkolom moet bemachtigen. dat is anders dan bij de bekrachtigde versies :!:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

wo aug 01, 2007 22:52

Klopt, de "splines" zijn anders, dunner.. dus de gehele stuurkolom moet mee.
Lastigste bij ombouw van een onbekrachtigde naar bekrachtigd is de krukaspoelie overzetten.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

do aug 02, 2007 08:17

In je cilinderkop zitten twee grote moeren (dop 41) met daaraan twee tapeinden waar de beugel van de stuurbekr.pomp op zit. Als je op het andere blok stuurbekr. wil bouwen zul je deze twee moeren moeten overzetten... dat alleen kan al een aardige klus zijn....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

hugo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: do aug 18, 2005 14:26
Locatie: antwerpen/ enschede

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

do aug 02, 2007 10:17

Hey Tom!!



Bel mij anders even een dezer dagen. Ik wil namelijk graag helpen.
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

do aug 02, 2007 19:46

Dus hoe ik het ook wend of keer, het is een bult werk!

Hoe zit het met de verkrijgbaarheid/prijs van een onbekrachtigd stuurhuis? schrik ik daar hard van en ga ik me liever ontzettend kwaad maken op die krukaspoelie en die andere 2 moeren of begin ik daar misschien toch liever aan?

gewoon het blok monteren en het bekrachtigde stuurhuis laten zitten zonder aan te sluiten gaat niet goed komen denk ik?


@Hugo: auto staat bij mn pa in Doetinchem he ;) dus voor mij ook lastig dat ik t alleen in t weekend kan doen, maar zodra ik serieus bezig ga hoor je wel van me ;)
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
jef 75
Guru
Guru
Berichten: 1600
Lid geworden op: za apr 15, 2006 20:59
Locatie: 75-City

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

do aug 02, 2007 19:57

op die krukaspoulie ga je vloeken ja.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7055
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

do aug 02, 2007 21:42

je kunt ook je bekrachtigde stuurhuis gebruiken zonder bekrachtiging. gewoon alles eraf halen, zorgen dat de olie eruit is en dan de twee leidingen met elkaar verbinden. werkte op mijn 33 perfect. Is nog een korter stuurhuis ook als een onbekrachtigde. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
tommie
Guru
Guru
Berichten: 1063
Lid geworden op: di sep 27, 2005 21:51
Locatie: Doetinchem

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

do aug 02, 2007 22:15

en dat blijft ook op langere termijn heel? dan is het inderdaad wel een oplossing.
Aerodynamics are for people who can't build engines

1st ride: AR 75 EPOCA 1.8 IE 1992 Grigio Chiaro Met. met 1800 carbs

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8956
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

do aug 02, 2007 22:17

Is wel nóg eens extra zwaar sturen vanwege de kortere overbrenging. Maar niet onoverkomelijk.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

do aug 02, 2007 22:37

Als het stuurhuis hetzelfde is dan van een gtv heb ik er nog wel een of twee liggen.
Volgens mij is dit identiek..
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
@PM
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3033
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: (on)bekrachtigd stuurhuis

vr aug 03, 2007 00:34

Is wel nóg eens extra zwaar sturen vanwege de kortere overbrenging. Maar niet onoverkomelijk.
Vind ik nog reuze meevallen eigenlijk. Ok fileparkeren o.i.d. is ff sjorren maar gewoon rijden is geen probleem. Dan heb ik er nog een behoorlijk klein stuurtje in zitten ook. Moet alleen nog es dat stuurhuis doorlussen of toch een onbekrachtigde pakken (kreeg bij de apk al commentaar op de speling die erin zit :?).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Terug naar “Algemene Technische vragen”