
Ik zat te denken waarom fabrikanten ed nooit een blusdiode over de aansluitingen ve injector maken.
Ik kan me zo voorstellen dat het sluiten van een injector zo snel mogelijk moet gebeuren zodat de inspuittijd nauwkeuriger is.
Stel je haalt de spanning van een injector en de naald staat nog open. De sluittijd wordt dan bepaald door de kracht vd veer en het rest magnetisch veld.
De veer is een constante, maar het restmagnetisme wordt sneller afgebouwd als je er een blusdiode over zet dus zal de naald minder weerstand ondervinden bij het sluiten en sneller dicht gaan.
Voordeel is dat de inspuittijd gedefinieerder wordt.
Stel je spuit 5 ms in. Openen ve gemiddelde injector duurt 0,75ms. Van dicht naar open varieert de doorstroming en is de ingespoten hoeveelheid brandstof niet te definieren.
Zelfde met sluiten... hoe langer dit duurt hoe lastiger te zeggen hoeveel een injector inspuit bij een bepaalde inspuittijd.
Nou is er meestal een lambdaregeling van toepassing die achteraf bijregelt, maar beter is natuurlijk van te voren dit bijregelen te voorkomen door de inschakel en uitschakel inspuithoeveelheid te minimaliseren.
Dus...blusdiode of niet?? En waarom etc etc...

Ik weet wel dat een hoop merken er een zenerdiode overheen zetten zodat de spanning niet hoger kan worden dan ongeveer 52V, maar dat is niet optimaal dacht ik zo?