hugo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: do aug 18, 2005 14:26
Locatie: antwerpen/ enschede

milieublokje

zo jul 29, 2007 01:43

Lees veel over dit blokje. Het zou de Co2 regelen en meteen een restrictor zijn voor het vermogen?

Waar is zo'n blokje in de wagen te vinden en had een Numerata ook zo'n milieublokje?
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

Andretti Molletti

RE: milieublokje

zo jul 29, 2007 22:49

Het enige wat dat blokje doet is indien aanwezig een bepaald ontstekingskenveld kiezen en de lambdaregeling actief maken, dus emissie technisch schoon rijden icm een kat.
Als het weg is dan kies je een ontstekingskenveld met meer voorontsteking en geen lambdaregeling dus geen kat onder de auto.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8960
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: milieublokje

ma jul 30, 2007 11:49

Maar maakt dat blokje dan wel verschil voor je max. vermogen? Want bij vollast zit je toch al niet op lambda = 1...?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: milieublokje

ma jul 30, 2007 12:18

Maar maakt dat blokje dan wel verschil voor je max. vermogen? Want bij vollast zit je toch al niet op lambda = 1...?
Bij de 33 16v maakt dat emissieblokje i.c.m. kat verwijdering wel een paar pk verschil. De 33 16v versies zonder katalysator (niet in NL geleverd), hebben op papier 136 PK ipv 132 PK voor de NL versies.
De kat had ik al een tijdje geleden vervangen voor een middendemper, echter het emissieblokje heb ik pas sinds kort verwijderd en ik vind de motor er sindsdien een stuk beter door lopen en nog zuiniger ook (1 op 11 tegen 1 op 10). :D

De 16v staat erom bekend dat die soms heel nukkig loopt als die bv koud is, lijkt wel als of die op 3 cilinders loopt. Nadat ik het emissieblokje verwijderd had, heb ik van dit probleem tot nu toe geen last meer van gehad. :lol:

In mijn geval heeft dat emissieblokje verwijderen een hoop goed gedaan dus. De emissies zullen alleen nu wel niet meer gehaald worden, maarja dat is bijzaak natuurlijk (behalve tijdens de APK) :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Sandertje P4

RE: milieublokje

ma jul 30, 2007 21:38

Ik heb van de week de hitte schildjes onder de uitlaat vandaan gehaald,want de irriteerden
me gigantisch. En kwam er achter dat mn kat. ook naar de ruk was.
Hij rammelde ook behoorlijk. Dus ik heb hem er onder weggeslepen,
en er een kale pijp tussen gelast. (wel demontabel ivm apk)
Het emissie blokje verwijderd,maar wat een verschil zeg!!!!
Zelfs het geluid met en zonder emissie blokje!!! Zonder emissie blokje
is het geluid merkbaar zwaarder. En mooier!! :wink:

Ik vind dus dat het emissie blokje wel degelijk verschil maakt.

Mvg

Andretti Molletti

Re: RE: milieublokje

ma jul 30, 2007 22:11

Maar maakt dat blokje dan wel verschil voor je max. vermogen? Want bij vollast zit je toch al niet op lambda = 1...?
Als het weg is dan kies je een ontstekingskenveld met meer voorontsteking en geen lambdaregeling dus geen kat onder de auto.
Ja dus...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8960
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: milieublokje

ma jul 30, 2007 22:15

Ok, maar geldt dat ook op RON95 (pingelen)?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: milieublokje

ma jul 30, 2007 22:19

nee dus, meer voorontsteking is hoger octaan...tenzij je je BDPsensor weer iets later zet, dan zit je tussen beide kenvelden in en kan je wel 95 tanken, maar als je meer vermogen wilt dan tank je toch 98?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8960
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: milieublokje

ma jul 30, 2007 22:24

Uiteraard tank ik 98 8)

Maar inderdaad meer voorontsteking zonder blokje. Vergeten ](*,)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: milieublokje

ma jul 30, 2007 22:27

Ik denk dat het nogwel kan hoor, 95 tanken met een TS zonder blokje... motor heeft amper compressie

hugo
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: do aug 18, 2005 14:26
Locatie: antwerpen/ enschede

Re: RE: milieublokje

di jul 31, 2007 13:10

Ik denk dat het nogwel kan hoor, 95 tanken met een TS zonder blokje... motor heeft amper compressie
Kan wel maar loopt er beduidend minder lekker op. gooide em daarna vol met Vpower 98 in Belgie en motortje liep een heel stuk beter.
Gehad:

75 TS

75 1.8 IE

Alfa 75 TS Numerata

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1150
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

Re: RE: milieublokje

ma nov 03, 2008 18:01

Ik denk dat het nogwel kan hoor, 95 tanken met een TS zonder blokje... motor heeft amper compressie
Kan wel maar loopt er beduidend minder lekker op. gooide em daarna vol met Vpower 98 in Belgie en motortje liep een heel stuk beter.
Had het hier laatst over met Vandee, die had z'n emissie blokje op z'n 75 verwijderd en tankte gewoon ongeloof 95, maar stel ik doe dat met mijn kat, dan verbrand deze, te hoge temp of is dit dan weer onzin. meende zoiets eens gelezen te hebben.

dus Emissie blokje eraf bij 75 met KAT. > KAT ook verwijderen?
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: milieublokje

ma nov 03, 2008 18:33

Alles over emissieblokjes:

http://squadra-tuning.nl/NL/techniek/he ... lokje.html

---
Eric

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: milieublokje

ma nov 03, 2008 19:54

Ik denk dat het nogwel kan hoor, 95 tanken met een TS zonder blokje... motor heeft amper compressie
Kan wel maar loopt er beduidend minder lekker op. gooide em daarna vol met Vpower 98 in Belgie en motortje liep een heel stuk beter.
Had het hier laatst over met Vandee, die had z'n emissie blokje op z'n 75 verwijderd en tankte gewoon ongeloof 95, maar stel ik doe dat met mijn kat, dan verbrand deze, te hoge temp of is dit dan weer onzin. meende zoiets eens gelezen te hebben.

dus Emissie blokje eraf bij 75 met KAT. > KAT ook verwijderen?
eerst de kat verwijderen, dan pas het blokje!! (anders verbrand je kat)
het maakt idd wel uit (kleine verbetering, de 33 16V zonder kat die OOK in Nederland is geleverd had 137pk, dit kwam niet alleen door dat relais en kat, ook de nokkenassen waren net iets anders)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”