_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

zo jul 08, 2007 21:41

Pieter, wellicht lees ik er overheen maar heb je nu apk op de gtv???
Have fun ennieweej!
Grtz,fRank
Jawel, hij heeft na 8 jaar :!: weer een geldige APK. Hij stond niet eens meer in de APK database.
Dit is dus een racer die ook over de weg mag.
Is wel zo fijn voor de trackdays, en goed voor de waarde van de auto.
Die is zo langzamerhand wel verdubbeld naar €2 :lol:

Bij de garage vonden ze het erg gaaf dat ik dit beest weer tot leven aan het wekken ben. Ze hebben zichtbaar genoten om er aan te werken.
Hun Alfa hart zit op de goede plaats, dat is aan alles, tot en met de uiteindelijke verrekening, te merken.

Zo is het vaker met 'onze' auto's.
Op papier een bonk italiaanse roest met restwaarde nul, maar voor ons is er die emotie die het het waard maakt om er pijn en moeite in stoppen, tegen alle logica in.
Zo hoor ik: "Maar hij gaat helemaal niet hard", of "waarom koop je geen BMW"... Nou, daarom niet. BMW's zijn gecalculeerde auto's, gemaakt voor en door calculerende, rationele mensen. Duitsers bijvoorbeeld.
Mijn GTV, een prachtige koets (verstopt onder wat plamuur, oranje verf en deuken), een Nord waar het prachtigste geluid uit komt, (en af en toe een blauwe walm) is een expressie van emotie die bij mij past. Meer dan alleen een raceauto. Wil je lekker racen, koop dan een BMW, blijft nog heel ook.

En inderdaad, het is niet logisch. En wees blij, als alles logisch was in het leven, wat was er dan nog leuk?

Just my two cents. Nu op naar de Squadra Italia!
SCARB # 4710

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Alfetta GTV racetool

zo jul 08, 2007 22:08

=D> Complimenten kerel! Veel plezier ermee,grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 08, 2007 22:36

Zo hoor ik: "Maar hij gaat helemaal niet hard", of "waarom koop je geen BMW"... Nou, daarom niet. BMW's zijn gecalculeerde auto's, gemaakt voor en door calculerende, rationele mensen. Duitsers bijvoorbeeld.
Mijn GTV, een prachtige koets (verstopt onder wat plamuur, oranje verf en deuken), een Nord waar het prachtigste geluid uit komt, (en af en toe een blauwe walm) is een expressie van emotie die bij mij past. Meer dan alleen een raceauto. Wil je lekker racen, koop dan een BMW, blijft nog heel ook.

En inderdaad, het is niet logisch. En wees blij, als alles logisch was in het leven, wat was er dan nog leuk?

Just my two cents. Nu op naar de Squadra Italia!
[-X Mijn Alfetta is beslist sneller dan mijn bmw. Rijdt ('racet') nog beter ook.
Op naar het spettacolo. :lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma jul 09, 2007 12:43

Hoi Pieter,

Gefeliciteerd!!Veel rij plezier en houd hem heel. En nu tussen het rijden/racen door (ervaring op doen, investeren in jezelf) langzamerhand de auto steeds beter en sneller maken zodat tie je past als een goed zitten handschoen.

Moet je eens opletten als je straks een beetje de snelheid te pakken hebt hoe mooi de mensen 7 kleuren dof rode lak en kartonnen deurpaneeltjes vinden.....Gewoon gassen met dat ding, daar is tie voor.

Mzzl,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma jul 09, 2007 12:57

Hoi Pieter,

Las net nog ff je vorige postings
Vwb de uitlijning, vind 4 graad camber veel wat veel voor een combi staat/race auto, zou het op 3 houden, en ik zou wat toespoor doen, castor max is OK.
Vwb die 25mm torsi's: tijd voor maken!!!!!!!! Is zoveel prettiger. Ook beter voor de levensduur van de voorste helft van je uitlaat.
Heb je al kogels op je castorstangen en fatsoenlijk nieuwe bussen danwel uniballs op je wattstagen? (beide horen nog boven de torsi's op de prioriteitenlijst)

Gr,
DJ

Het-Licht
Guru
Guru

ma jul 09, 2007 18:08

[-X Mijn Alfetta is beslist sneller dan mijn bmw. Rijdt ('racet') nog beter ook.
Op naar het spettacolo. :lol:
Mee eens ! Menig 320 maak ik het leven knap zuur op Zandvoort met me 75TS. Sommige 325 ook wel, maar dat heeft denk meer met de stuurmanskunsten van de bestuurder te maken... 8)

Maarre Pieter, gewoon knallen met die GTV ook als issie niet moeders mooiste. Mijn 75 verdient ook geen schoonheidsprijs maar ik heb er wel maximaal plezier aan en daar gaat het om !

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jul 09, 2007 23:48

Blij dat de auto eindelijk toch de weg op kan, goed bezig!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

_Pieter_
Guru
Guru

ma jul 09, 2007 23:49

Hoi Pieter,

Las net nog ff je vorige postings
Vwb de uitlijning, vind 4 graad camber veel wat veel voor een combi staat/race auto, zou het op 3 houden, en ik zou wat toespoor doen, castor max is OK.
Vwb die 25mm torsi's: tijd voor maken!!!!!!!! Is zoveel prettiger. Ook beter voor de levensduur van de voorste helft van je uitlaat.
Heb je al kogels op je castorstangen en fatsoenlijk nieuwe bussen danwel uniballs op je wattstagen? (beide horen nog boven de torsi's op de prioriteitenlijst)

Gr,
DJ
DJ, dank voor de tips. Afstelling komt allemaal nog, maar aangezien deze auto alleen over de weg naar het circuit hoeft, hoef ik geen compromis qua afstelling.
Alleen de rijhoogte zal niet te laag kunnen.
Castorstangen en Wattstangen moeten nog geupgrade worden naar het verstelbare uniball type, is nu nog oude meuk. Evenals de rest van het onderstel.

Verder heb ik vandaag wat Dréngineering :D toegepast:

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Erg fijn, plug&plag 'coilovers'. In tegenstelling tot die van RS, passen deze er zo onder. De veren zijn ook uitwisselbaar.
De GTV staat nu vol op de hulpveren, de voorkant staat zelfs ietjes hoger dan eerst het geval was. :?
Wel staat ie nog 'vlak' ten opzichte van de achterkant, maar ik zal eerst maar eens gaan rijden hiermee.
Wel denk ik dat de hulpveren korter moeten, zeker als ik nog wat lager wil, want dat kan nu dus niet.
Dus andere hulpveren scoren, of zonder hulpveren gaan rijden, alleen op de torsies.

Deze dempers zijn erg fijn, want ze hebben een harde ingaande en harde uitgaande slag.
De gele koni's die er onder vandaan komen, zijn zo slap als een vaatdoek.
De rode koni's achter zijn in vergelijking kogelhard, de uitgaande slag dan.

Dit is een mooie setup voor een eerste test, kijken of dit een beetje rijdt.
Morgen nog de koppeling een keer ontluchten, de stoelen omwisselen en gaan!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jul 10, 2007 07:26

Hoi Pieter,

Lees dat je al stuggere dempers met hulpveren hebt. D'as mooi. Uiltaat levensduurbevorderend.
Veel rij plezier.

Gr,
DJ

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di jul 10, 2007 08:50

koni's slap :shock: :shock: :shock: ook uitgaand heb het over de gele dan he.... neem aan dat je weet dat je deze ook kan afstellen 8)

flikker ze in iedergeval niet weg he bel maar eens naar koni grote kans dat als ze echt stuk zijn je een set nw krijgt :wink:

voor de rest goed bezig wat is het merk van de dempers die je nu hebt gemonteerd dan?
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

_Pieter_
Guru
Guru

di jul 10, 2007 09:33

Hoi Pieter,

Lees dat je al stuggere dempers met hulpveren hebt. D'as mooi. Uiltaat levensduurbevorderend.
Veel rij plezier.

Gr,
DJ
@DJ: Ja, dit is een goede upgrade. Zonder deze hulpveren ben ik idd bang dat, zoals je zegt, de slappe torsies gaan doorhangen bij het aanremmen en het spruitstuk klappen krijgt.

Wel zal ik naar kortere hulpveren moeten gaan zoeken, de rijhoogte is mij nu te hoog.
Weet iemand een goed adres waar ik dit kan kopen / laten maken?
Het liefst koop ik iets 'uit het schap' bij een verenboer oid.

@pieter van baalen: Dit zijn 'custom' dempers, niet van koni oid. Er staat geen merk op, maar zijn ooit op maat gemaakt voor Alfa transaxles.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jul 10, 2007 12:37

Hoi Pieter,

Waarom slijp je niet een halve of hele winding van die veren af? Lekker goedkoop en snel.
Niet veel in 1 keer eraf halen natuurlijk..........
Andere veren zijn wel te bestellen bij de diverse autosporttoeleveranciers. Zie het lijstje. Gewoon gaan bellen en vragen.

Gr,
DJ

_Pieter_
Guru
Guru

di jul 10, 2007 13:29

Hoi Pieter,

Waarom slijp je niet een halve of hele winding van die veren af? Lekker goedkoop en snel.
Niet veel in 1 keer eraf halen natuurlijk..........
Andere veren zijn wel te bestellen bij de diverse autosporttoeleveranciers. Zie het lijstje. Gewoon gaan bellen en vragen.

Gr,
DJ
Mmm, ja daar heb je een punt. Afslijpen is een beetje beunerig, maar je moet ergens beginnen. Wel verlies ik dan de mooie laatste 'platte winding' van de veren, maarja. Wellicht haal ik er vanavond al een halve winding af, de GTV staat nu nl bijna op de originele hoogte. Tenzij ik ga off-roaden, wil ik m nooit zo hoog hebben :D

Ik wist trouwens niet dat dit hulpverensysteem gangbaar is in de racerij, en dat er veren voor te koop zijn.
Dat is wel mooi om te weten, dan kan ik wat gaan stoeien met de Kg/cm op de hulpveren. De basisinstelling van RS, 125 Kg/cm, is een mooi uitgangspunt, en kan evt naar 150 Kg/cm. (Full race, iets slappere torsies dan 75, etc)
Ik heb geen idee hoeveel Kg/cm de huidige veren zijn.

De rijhoogte is overigens ook eenvoudig instelbaar door het toevoegen van chassisringen. Dus kan de hele boel nog uitgewogen worden ook. :D

Dus, volgens mij ben ik met deze set voor de voorzijde qua dempers helemaal klaar, geen noodzaak tot verder upgraden op de korte termijn.

Vraagje: Als ik zo rij, heb ik dan nog wel stijvere torsies nodig? Als ik de rijhoogte wil verlagen, kan ik volgens mij net zo goed de huidige torsies wat verdraaien (te laag zetten), en m dan op de hulpveren weer op de juiste hoogte zetten dat ie mooi in de hulpveren 'hangt'. Toch?

Immer dankbaar voor jullie tips,

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di jul 10, 2007 19:09

Spiraalveren zijn in vele maten te koop voor "redelijk" geld. Dus waarschijnlijk ook wel de binnendiameter en lengte die jij zoekt. Gewoon rond bellen en navragen. Groot aanbod/keus voor redelijk geld is het grote voordeel van spiraalveren tov torsi's mbt racen.
Als blijkt dat deze set up voldoet hoef je voorlopig niet te upgraden naar die dikke torsi's. Je kan best de auto iets laten zaken in z'n torsi's en "ophogen" met je hulpveren. Maar hoe meer je hem verhoogt met de hulpveer hoe meer kracht op de schokbrekertoren. En die is daar niet voor ontworpen. Dus niet te ver gaan. Ik zou zeggen zet hem max 1 cm te laag of zo op de torsi's en dan 1 cm ophogen met de hulpveer.
Zorg trouwens dat de auto vlak staat of achterover. Niet voorover. Is stabieler.
Overigens zal dat "uitshimmen" van de rijhoogte met ringen je denk nog wel tegenvallen>> veel sleutelwerk.
Van uitwegen volgens deze methode moet je je ook niet teveel voorstellen>> niet nauwkeurig genoeg, moeilijk fine tunen.
BTW 25 nog wat torsi's zijn een goede upgrade tov standaard maar voor circuitwerk nog te slap.
Had zelf 27mm torsi's onder m'n ring 75 en daamee was tie op circuit ook te slap. Wel prima voor "all round fast street" gebruik. Meer een rally set up zeg maar.
Ik zou zeggen eerst castorkogels, dikkere stabi en frisse wattstangen erop en gaaaaaaaaaaan. De rest komt later wel. Eerst ervaring opdoen.

Mzzl,
DJ
Laatst gewijzigd door DJ op di jul 10, 2007 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Het-Licht
Guru
Guru

di jul 10, 2007 19:11

Als ik jou was zou ik eerst de torsies wat lager zetten...
Het RS-systeem is volgens mij op de volgende manier opgezet : Rijhoogte instellen op de torsies en dan de coilover voor het verdere inveren... Dit om de demperophanging te sparen die er eigenlijk niet voor gemaakt is...

Terug naar “Racen - Technisch”