Ik denk ook dat het afhankelijk is van wat je wil met de auto. Ik zou gestoord worden van het eentonige gezang van de op 3500 - 4000 toeren draaiende 1600cc blokje in het vooronder op een constante snelheid van 120 / 140km/h. Tuurlijk is het lekker om even flink door te trekken, zeker bij het uitkomen van een snelle bocht. Maar wees eens eerlijk, meeste mensen rijden op de snelweg, en wat doe je dan, in een treintje achter elkaar aanrijden, en stilstaan. En ook dan is een diesel fijner vanwege het koppel.
Voor dagelijks vervoer zou ik denk ik nooit een (nieuwe, of nieuwere) Alfa kopen met benzinemotor. Ik zou dan eerder voor een Volvo 850 2.5 gaan, lekker 130km/h en dan maar 3000 toeren draaien (kan je ook lekker normaal de boel op temperatuur laten komen, zonder je te hoeven in te houden), comfortabel, het leuke van een benzinemotor en niet kapot te krijgen op gas. Wil je knallen, dan heb je daar altijd nog een fantastische boxer voor staan.
Geen twijfel mogelijk dat ik 10 keer liever met een diesel in de file rijdt, dat is in NL nogal eens, dan met een benzina....Ik heb me tijdens de rit in een 147 1.6 naar Le Mans toe geen 1 keer geergerd aan het motorgezang bij constant 140. Vond m wel stil en comfortabel eigenlijk, maar ja dat zal persoonlijk zijn

.
Wil nog wel even kwijt dat warm rijden van de motor voornamelijk te maken heeft met de belasting van de motor. Het toerental is veel minder van invloed. Veel gas bij koude motor in een hoge versnelling bij 1500 tpm en bij 3000 overschakelen is schadelijker dan kwartgas en 5000 tpm in een lage versnelling rijden. Rustig warm rijden van de motor in het efficiente toerengebied is, op stationair na, het beste. Bij benzinemotoren is dat dus 2500-4500 tpm.