vervolgens een reset en klaar is kees weer
grt rogeralfa













@Dre, als dit idd een mogelijke oorzaak is dan is dit toch eenvoudig te meten (welliswaar met een goede digitale mutimeter)?Try this:
De gasklepsensor geeft stationair een bepaalde waarde af, laten we zeggen 0,50Volt. Daar dit afhankelijk is van de afstelling van de gasklepsensor heeft bosch bedacht dat er een leerprogramma achter moest komen. Dit leerprogramma leert evt afwijkingen van die spanning. stel je gasklep gaat ietsjes pietsjes te zwaar en niet elke keer valt de spanning terug naar 0,50V maar naar 0,57 V. na verloop van tijd wordt dat de nieuwe waarde voor stationair regelen.
Stationair regelen wil in dit geval zeggen dat het stationair toerental netjes wordt afgeregeld op de gewenste waarde van 800 rpm oid.
Deze waarde is ook afhankelijk van de motortemp. koude motor = een hogere afgeregelde waarde.
Als je reset verwacht ik dat de waarde weer op 0,5 V gezet wordt in het geheugen.
Zou dus ook een rotte spanningsregelaar kunnen zijn oid dat een fluctuerend gedrag vd spanning veroorzaakt.Dit leerprogramma leert evt afwijkingen van die spanning.
