Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Stuurhuis Alfa75 vervangen

za jun 23, 2007 18:45

Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt...

Hoe moet ik te werk gaan om het stuurhuis van een Alfa 75 te vervangen met de motor op z'n plaats. Momenteel heb ik een bekrachtigd stuurhuis zonder bekrachtiging maar hier zit wat speling op en ik heb een onbekrachtigd stuurhuis gereed liggen voor montage. Volgens de één gaat het wel, volgens de ander niet. Wat is het echte verhaal?
Theo Romeo
Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Stuurhuis Alfa75 vervangen

za jun 23, 2007 19:51

Het echte verhaal is dat het kan, maar dan ook maar net. Ik heb het zlf meerdere keren gedaan zowel bekrachtigd als onbekrachigd.
Motor beetje oplichten in de motorsteunen dmv krik onder carter. Omdat het zo verschrikkelijk krap is heb ik bij mijn racer het gat in het schutbord beetje groter gemaakt voor dat tie naar de spuiter ging . Altijd makkelijk als je nog eens stuurhuis wilt wisselem en haast hebt.

Mzzl,
DJ

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Stuurhuis Alfa75 vervangen

za jun 23, 2007 20:19

Het echte verhaal is dat het kan, maar dan ook maar net. Ik heb het zlf meerdere keren gedaan zowel bekrachtigd als onbekrachigd.
Motor beetje oplichten in de motorsteunen dmv krik onder carter. Omdat het zo verschrikkelijk krap is heb ik bij mijn racer het gat in het schutbord beetje groter gemaakt voor dat tie naar de spuiter ging . Altijd makkelijk als je nog eens stuurhuis wilt wisselem en haast hebt.

Mzzl,
DJ
Dus motorsteunen loshalen, motor wat hoger en wisselen dat ding.............. :?:
Theo Romeo
Afbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

za jun 23, 2007 20:23

Motorsteun loshalen hoeft niet eens perse maar maakt het wel mischien wel makkelijker. Bij mij werkte voorzichting klein beetje opkrikken in de motorsteun ook.
Heb mijn onbekrachtigde stuurhuis ook gewoon 1 op 1 kunnen aansluiten op de stuurkolom van mijn 89'er race 75TS.

Mzzl,
DJ

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 23, 2007 20:34

Heb t ook al gedaan met de tor nog in place. Tis pielen maar t gaat, beetje draaien enzo met t stuurhuis...Motor een stukkie up kan ook wel handig zijn...Ktuklus, zet de pleisters maar vast klaar....Suc6! :wink:
Grtz,fRank

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

za jun 23, 2007 20:38

Heb t ook al gedaan met de tor nog in place. Tis pielen maar t gaat, beetje draaien enzo met t stuurhuis...Motor een stukkie up kan ook wel handig zijn...Ktuklus, zet de pleisters maar vast klaar....Suc6! :wink:
Grtz,fRank
Gezien jouw ervaringen met deze tkuklus d8 ik dat de tor eruit moet... Ik zal mijn gediplomeerde verpleegster die zojuist bij jullie gepasseert is met 100+ alvast oplijnen... 8)
Theo Romeo
Afbeelding

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 24, 2007 00:11

Mij heeft dat geintje een motorsteun gekost. Nou zag die er ook niet meer zo heel geweldig uit dus dat kan gescheeld hebben. Iig neem ik bij een volgende gelegenheid wel even de moeite om de motorsteunen los te draaien. Dit was trouwens bij een TS, mocht dat uitmaken.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 24, 2007 00:47

de bouten losdraaien is ook een feest...ten minste eentje dan, zalwel linksvoor zijn....ik heb uiteindelijk de grote moeren een de onderkant losgedraaid. :oops: (die aan de carrosserie vast gepuntlast zitten) na montage alles gewoon weer op z'n plek incl dezelfde moer. Needles to say, dat die niet meer gelast is. En jà, dat gaat al jaren goed. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

jef 75
Guru
Guru

zo jun 24, 2007 12:05

Grtz,fRank
haha,al eens 33 stuurhuis vervangen? koop maar een hele rol pleisters dan :twisted: :twisted: :wink:

AG
Full Member
Full Member

zo jun 24, 2007 16:29

Je moet ook een stuk stuurstang vervangen verder is het gewoon te doen als je de motorsteunen losmaakt.En controleer wel als het er uit is of het schroefdraad in de carrosserie goed schoon is. Het onbekrachtigde komt in andere gaten die wel al in een 75 zitten.

AG

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

zo jun 24, 2007 18:36

Heren,

Allen bedankt voor de tips, tijdens m'n vakantie ga ik dit klusje eens inplannen.

@AG; stuk stuurstang vervangen? Dit ivm de verschillende aansluiting op het stuurhuis?
Theo Romeo
Afbeelding

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jun 24, 2007 18:51

anders draai je over de vertanding van je stuurhuis heen. De bekrachtigde versie heeft een iets dikkere vertanding op het stuurhuis. Dat heeft de onbekrachtigde niet zodat het lijkt alsof je stuurstang past. MAAR dat doet ie niet want je kan het boutje niet vast genoeg laten klemmen....

ik meen dat het een verschil is van 1.5mm in totaal maar voldoende om bij maar iets kracht gelijk over het stuurhuis heen te slaan....

Ik heb hetzelfde gehad. Ik heb toen een stuk stang van een 1.8 carbs gebruikt en daarna paste het wel..
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma jun 25, 2007 08:39

Kan zijn dat van die stuurstang maar daar is mij dus helemaal nix van op gevallen. En circa 1.5mm passing verschil merk je heus wel. Mijn onbekrachtigde stuurhuis zit gewoon op de bekrachigde stuurkolom en zit muurvast. Heb er 1 1/2 jaar mee gereden, driften en alles. Zat gewoon vast en toen ik de boel vorig jaar loshaalde zat het nog vast.
Heb dit verhaal vaker gehoord maar ik kan het dus niet bevestigen.
Zal straks de schuifmaat eens op wat stuurhuizen zetten en eens kijken wat voor merk ze zijn. Mischien dat daar verschil in zit. Het blijft alfa natuurlijk...........

Mzzl,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma jun 25, 2007 12:41

Net even wezen meten, en inderdaad is bij de onbekrachtigde versie de vetanding op het stuurhuis circa 1.5mm dunner.
Was nooit opgevallen.... :oops: :oops:
Maar gelukkig geen problemen mee gehad. Heeft 1 1/2 jaar muurvast gezeten. Maar nu ik het weet toch maar even een onbekrachtigde stuurkolom op scharrelen!! Heeft er iemand nog een liggen toevallig?
Heb notabene zelf tijdje terug een 1.6 zonder stuurbekrachting weg gedaan na strippen maar de stuurkolom erin gelaten :(
Maar goed, weer wat geleerd.

Mzzl,
DJ

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jun 25, 2007 14:07

gelukkig, ik dacht dat ik gek was :lol:
maar weet je zeker dat je zo anderhalf jaar hebt rondgereden?? Ik kreeg die stang echt niet sluitend op het stuurhuis.....
Als het echt zo is dan heb je anderhalf jaar dikke vette mazzel gehad.... als ik jou was zou ik dan voorlopig geen staatslot kopen :wink:

p.s. volgens mij is een 1.8 zonder stuurbekrachtiging voorzien van een stang die wel op een bekrachtigd stuurhuis past....maar dat weet ik niet 100% zeker....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Terug naar “Algemene Technische vragen”