alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Oliedruk, olietemp., en voltage meter voor in 33

do jun 21, 2007 16:44

Oliedruk meet je na de oliepomp, die sensor zou ik op de plaats zetten waar nu de sensor voor het waarschuwingslampje zit (boven het oliefilter)

Olietemperatuur zou ik meten in de oliegallerij (bovenop het blok, onder het inlaatspruitstuk). Niet zoals velen zeggen in het carter, want de temperatuur die de olie daar heeft is niet gelijk aan de temperatuur van de olie die uiteindelijk naar de lagers gaat.
idd, zo had ik het
(olie druk tabelletje staat ook nog in vraagbaak om te controleren of alles ok is)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Oliedruk, olietemp., en voltage meter voor in 33

do jun 21, 2007 16:52

Dat er veel over gesproken is, was me al duidelijk.

Maar niemand geeft me antwoorden op m'n vragen, in die topics staan m'n antwoorden ook niet.

Speeder

do jun 21, 2007 17:05

Dat er veel over gesproken is, was me al duidelijk.

Maar niemand geeft me antwoorden op m'n vragen, in die topics staan m'n antwoorden ook niet.
Als het goed is heb je nu antwoord antwoord op bijna al je vragen. Wat je nog moet weten zijn de afmetingen van de twee sensoren, right?

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

do jun 21, 2007 17:11

Right :)

Wil graag de maten van het schroefdraad weten van het gat waar de sensoren in gaan.
Na het oliefilter komt m'n oliedruksensor, bovenop m'n blok m'n olietemp sensor.

Dus eigelijk het tegenovergestelde van dit:

Afbeelding
Hier moet de olieDRUKsensor.

Afbeelding
Hier moet de olieTEMPERATUURsensor.

Speeder

do jun 21, 2007 17:32

Juist, het tegenovergestelde van wat op die foto's staat is in mijn ogen de beste manier om te meten. Aan de schroefdraden kan ik je ook niet helpen. Ik heb ze heel binnenkort zelf ook nodig, dus misschien is er iemand die ze even voor ons na wil meten?

SlowPoke

do jun 21, 2007 17:43

Het maakt geen fluit uit waar je de druk meet. Midden op het blok of bij het filter. Ik had een dubbele oliedrukmeting, de ene op het filter en de andere op het midden en ze gaven alletwee het zelfde aan.

En een verloopje van een 164 voor de oliedrukmeting past zo op de aansluiting bij het filter, Alfa heeft het dus zelf in het pakket zitten.

Olie temperatuur meet je op het drukloze deel, in het carter dus (of op de oliepijlstok).

Speeder

do jun 21, 2007 17:51

Het maakt geen fluit uit waar je de druk meet. Midden op het blok of bij het filter. Ik had een dubbele oliedrukmeting, de ene op het filter en de andere op het midden en ze gaven alletwee het zelfde aan.

En een verloopje van een 164 voor de oliedrukmeting past zo op de aansluiting bij het filter, Alfa heeft het dus zelf in het pakket zitten.

Olie temperatuur meet je op het drukloze deel, in het carter dus (of op de oliepijlstok).
Ik wil weten wat de druk is die de oliepompt levert. Die meet ik dus in het grote kanaal na de oliepomp, en niet op een plek waar er al verschillende oliekanalen afgetakt zijn. Ik wil graag de temperatuur weten van de olie op het moment dat hij naar de lagers toe gaat. Na het traject van carter-->oliepomp-->oliefilter--> zal de temperatuur namelijk wel wat anders zijn dat de olietemperatuur in het carter. Wat ik wil weten is de temperatuur van de olie die naar de hoofdlagers gaat, dus die meet ik op de oliegallerij...

Hier kunnen we trouwens heel lang over discusseren, maar dat ben ik niet van plan ;) Laat iedereen het gewoon doen op de manier zoals het hem/haar het beste lijkt.

SlowPoke

do jun 21, 2007 18:26

Hier kunnen we trouwens heel lang over discusseren, maar dat ben ik niet van plan ;) Laat iedereen het gewoon doen op de manier zoals het hem/haar het beste lijkt.
Jammer.........maar goed je zult er wel meer van weten dan ik 8) en lezen kun je ook niet erg goed want ik schreef dat op beide plaatsen het zelfde gemeten wordt!

Speeder

do jun 21, 2007 19:04

Jammer.........maar goed je zult er wel meer van weten dan ik 8) en lezen kun je ook niet erg goed want ik schreef dat op beide plaatsen het zelfde gemeten wordt!
In plaats van te zeggen dat ik niet goed kan lezen, moet je misschien zelf eerst is 'goed' lezen. Ik heb hierboven alleen maar neergezet hoe ik erover denk, en ik hoe ik het zou doen. Daarbij heb ik jou stellingen helemaal niet bekritiseerd, of afgekraakt. Ik heb ook niet gezegd dat ik er meer van weet. Wat ik wel gezegd heb is dat iedereen het gewoon moet doen op de manier waarop het hem het beste lijkt.

Still, als jij graag wilt discussiëren kan dat. Wil je dan om te beginnen jouw idee van meter wat meer toelichten?
Laatst gewijzigd door Speeder op do jun 21, 2007 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

do jun 21, 2007 19:20

Please, maak geen zooitje van dit topic, ik vraag om een paar schroefdraadmaten, meer niet...

SlowPoke

do jun 21, 2007 19:30

Na eindeloos meten ben ik er gewoon achter gekomen dat op beide plaatsen de zelfde druk is, niet meer en niet minder (zowel digitaal als analoog gemeten). Ooit had ik namelijk een soort van snelste 33 van Nederland en daar heb ik heel wat data verzameld namelijk. Op het punt in de midden meet je namelijk de zelfde druk als 15cm daar voor (das dan bij het filter).

Bij zware belasting van de motor is het verstandig om de temperatuur omlaag te krijgen (anders zakken je lagers door de oliefilm heen). Lees het stukje eens over Sudsprint die is verstandig bezig daarmee. Meten bij een 33 deed ik in de carterpan, waarom daar meet je een realistische temperatuur van de olie niet op het drukgedeelte (das snelkookpan theorie namelijk).

Wanneer denk je eigenlijk dat de druk kritisch wordt bij een 33? als het lampje gaat branden, bij 0,3 bar dus? Nou dat valt dus best wel mee hoor mits je de motor dan niet overmatig gaat belasten.

Om iedereen eens een idee te geven hoe je lagerschade kunt voorkomen:

1. gebruik goede olie (10w 60 of 10w 40)
2. bouw een plaat met een sleuf in de lengte (van maximaal 3cm breed) tussen je carterpan en je motorblok.
3. maak op de retourpijpjes (bij een 16v) een éénrichtingsklepje zodat de olie niet terug de kop in kan lopen.
4. maak vernouwingen in de oliekanalen naar de koppen, ga van 8mm naar 3 of 4 mm (dan krijg je meer olie over je hoofdlagers en krukaslagers.............).
5. maak gebruik van een oliekoeler.
6. gooi in combinatie met bovenstaande modificaties niet meer olie in je auto dan tot aan het streepje max (anders gaat er te veel olie boven de geplaatste plaat staan.
7. een groter carter is leuk maar niet noodzakelijk.

met deze modificaties bouw je een motor die tot 3 G aan kan (oh ja ook gemeten).

Zo dan hoeft niemand meer te gaan experimenteren met alle soorten van mogelijke oplossingen.

Doe je voordeel er mee zou ik zeggen (dit soort info heeft mij ongeveer een kleine 10.000 euries aan schade en schande gekost).

Speeder

do jun 21, 2007 19:30

Please, maak geen zooitje van dit topic, ik vraag om een paar schroefdraadmaten, meer niet...
Hahah, sorry Neelis. Ik heb die info ook nodig... :roll:

SlowPoke

do jun 21, 2007 19:31

uit een alfa 164 waar de olie druk ook gemeten wordt................kun je zo halen bij de dealer (er uit slopen op de sloop is een rot werk).

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do jun 21, 2007 23:27

"Bij www.conrad.nl kun je er een bestellen. Van het merk Equus. Bestel dan ook meteen een adapter, de standaard sensor heeft de verkeerde maat om in je blok te schroeven. Je hebt een adapter M14 * 1.5 nodig. Die kun je daar ook bestellen."

de rest staat er ook echt in 8) succes ermee

Huib
Guru
Guru

vr jun 22, 2007 08:52

De gaten in het blok zijn inderdaad M14x1,5

Aangezien het mijn foto's zijn van die sensoren wil ik toch even reageren. Het maakt echt niet uit waar je de oliedruk meet, deze is in het hele circuit vanaf de pomp tot aan willekeurig welk lager gelijk. De druk wordt namelijk bepaald door enerzijds de druk die de pomp opbouwt en anderzijds doorlaatopening (speling) van alle lagers tezamen. Dit heeft niets te maken met een bepaald type motorblok of wat dan ook, het is gewoon een natuurkundig principe. Een feit dus.

De positie van de temperatuur sensor lijkt me ook niet echt relevant. Met de nauwkeurigheid van deze (analoge!) meters zie je echt het verschil van 1,5 graad niet tussen meten bij het oliefilter en meten bovenin de gallerij. Als er al temperatuur verschil is.

Daarnaast meen ik mij te herinneren dat de (brede) druksensor simpelweg niet paste bij het oliefilter....
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Terug naar “Algemene Technische vragen”