SplinterG9

Storing Alfa 147

vr jun 15, 2007 14:24

Storing bij m'n mooie Alfa 147.
Tijdens het rijden slaat de motor af. Alles wat kan branden op dashboard gaat dan aan (lampjes van abs, airbag, motormanagement, asr etc).
Het is dan niet meer mogelijk om de auto te starten. Althans niet gelijk, soms na een aantal minuten, maar soms ook na een half uur. Levensgevaarlijk!! Want je hebt dan ook geen stuur/rembekrachtiging meer. Heb al heel wat gevaarlijke situaties meegemaakt. Zal jullie de details maar besparen, maar beeld je maar eens in dat je in de spits op een drukke kruising staat en je auto uitvalt en niet meer wil starten :( , althans de eerste 20 min!!
Naar de Alfa Romeo dealer mee geweest. Ze hebben vervangen, crash sensor, noodstop sensor en heel wat zoekwerk en een behoorlijke rekening van € 350,--.
Auto mee naar huis, nog geen 3 uur later op weg naar sportschool. Weer hetzelfde liedje. Ik de volgende dag terug en na ruim een week testen komen ze erachter dat er een losse massakabel en losse kontact onder de motorkap zat. Deze hebben ze hersteld en na een rekening van € 550 kon ik naar huis. Na 6 weken hetzelfde probleem!! Ik weer terug en na 3 dagen krijg ik de mededeling dat de hele kabelboom (€ 450,- exBTW) en ook nog de zekeringkast (€ 950,- ex btw) vervangen moet worden. De monteurs die eraan gewerkt hebben zijn erachter gekomen dat mijn Alfa in 2004 schade heeft gehad aan de linkerkant, waar dus ook de kabelboom naar de zekeringkast loopt en dat betreffende storing direct te maken heeft met de opgelope schade in het verleden.
Wat nu..........? Heeft iemand van jullie ervaring met een soortgelijke storing (ik hoop niet voor jullie :D )

Tonio
Guru
Guru

RE: Storing Alfa 147

vr jun 15, 2007 15:13

Is de toerentalsensor gecontroleerd en in orde?

SplinterG9

vr jun 15, 2007 15:18

Hier is niet direct naar gekeken. Maar er zijn wel 7 uitdraaien van de computer gemaakt en daar kwam (volgens de AR dealer) geen storing in voor van de toerental sensor. Toerental doet het ook goed voor de rest. Loopt mooi staginair, hapert niet.

Andretti Molletti

vr jun 15, 2007 15:52

De BDP sensor geeft geen storingscode, en er is ook geen uitdraai of test van mogelijk.
Toon mij aan dat de slechte massa een motor uitval veroorzaakt die na 20 minuten zichzelf hersteld en dat herhaaldelijk... je ontvangt direct 1000 euro!!!!!
Een crashsensor en noodstopsensor doen ook al niet mee in dit verhaal en zijn zwart wit: doen het of doen het niet en daarna is je motor voorgoed dood.
Een kabelboom en zekeringen kast vervangen slaat nergens op als je niet eerst een diagnose stelt.

Wederom een pracht voorbeeld van diagnose stellen op de manier: vervangen en maar hopen dat dat het is.
Enige sensor die je hier op de gok kan vervangen is de BDP sensor en dan nog.
550 aan diagnose moet wat metingen hebben opgeleverd zeg!!!
Laat alle resultaten maar eens zien en dan zeg ik je wat er aan de hand is, met 90% zekerheid.
Ik ben alleen bang dat ze maar wat gemeten hebben en dat ze niet eens weten wat...
Als je motor uitvalt en je start, zie je dan wel de naald van de toerenteller bewegen??
Zoniet dan is je bdp-sensor niet fris, zo ja dan is een diagnose nodig.... door iemand die verstand heeft van zaken!!

Volgens mij is er wel een markt voor technische ondersteuning van de klant naar de werkplaats ;)

Waarom bekruipt mij nu telkens het volgende gevoel:

ooowtow...NEE... oootooo??... neeheee
AUWtow? NEE, autow? Bijna!!
AUTO! Goed zo jij mag je monteur noemen!!!!
;)

Tonio
Guru
Guru

vr jun 15, 2007 16:32

Waarom ik aan toerentalsensor dacht:
Mijn vorige auto, een (lease-)145 had ook van die wisselvallige problemen. Hij viel niet uit tijdens het rijden, maar bij het starten was het een tijdlang "Doet-ie-het-of-doet-ie-het-niet??". Vijftig procent kans. Als hij startte dan liep de motor perfekt. En als hij niet startte, dan deed-ie het een paar uur later vaak opeens weer wel. Auto is een keer of vijf-zes naar de dealer gesleept, telkens het hele meetcircus maar geen oorzaak gevonden. Maar toen ze de toerentalsensor hadden vervangen was het definitief opgelost. Ik had ook het gevoel dat ze het echt niet wisten, maar op goed geluk werd er wat vervangen :-k

Andretti Molletti

vr jun 15, 2007 17:33

dta is al een duidlijkere storing dan bovenstaande.
Tijdens starten wekt je BDP sensor erg weinig spanning op en kan dat de reden zijn dat de ECU niet reageerd met vonken en inspuiten.
Door de sensor schoon te maken en evt de luchtspleet af te stellen kan dit verbeteren cq verholpen worden.
Wederom: er is maar één manier meten!!
Tijdens starten de spanning van de BDP sensor meten (belast) en die moet ruim 0,5V zijn.

SplinterG9

di jun 19, 2007 09:26

ThanX voor de info Andretti Molletti! Je hebt er duidelijk meer verstand van dan die prutsers bij van Doorn en Top (AR dealer in Apeldoorn).
Ik begin steeds meer te geloven dat ze idd. niet wisten waar ze mee bezig zijn geweest. Waarom de kosten zo hoog zijn opgelopen volgens hun is dat ze veel tijd hebben gestoken in onderzoek naar de storing. Want op de uitdraai van de computer konden ze niets zien. Het ging hier om een "mechanische storing" en geen elektronische storing en dus verscheen er geen foutmelding waarop ze konden zoeken. Ze hebben er ook uren mee gereden in die bijna 2 weken, om elke keer die storing te genereren. Want deze treed niet altijd op.
Hoe ze op het verhaal komen dat het aan de kabelboom en zekeringkast, waarop de kabelboom op uitkomt, zou liggen kwam als volgt. Om dat ze wisten waar het nu aan zou liggen en wisten waar ze zouden moeten zoeken hebben ze de voorbumper en de linkervoorscherm eraf gehaald. Daar kwamen ze tot ontdekking dat de auto in 2004 schade heeft gehad links voor. En hierbij is volgens hun de zekeringkast en kabelboom "beschadigd" waar dus niet naar gekeken is. En daar pluk ik nu de vruchten van. Kort samnegevat. De storing die ik nu heb is direct gerelateerd aan de schade uit 2004.

Ik ben er dus mee terug gegaan naar de garage waar ik m'n 147 heb gekocht en heb daar as donderdag een afspraak mee. Ze willen er eigenlijk niets mee, maar heb ze toch zover gekregen om met mij om de tafel te zitten en te praten over een mogelijke oplossing.
Zal ook proberen om naar de AR-dealer te gaan en jouw van de nodige informatie te voorzien. Uitdraaien ed.
Ik zal ook de info over BDP sensor meenemen naar de AR-dealer en vragen of ze hier al wat mee gedaan hebben.
Bedankt tot zover!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”