Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

verschil veerpoot 33 imola en 16V ???

ma jun 11, 2007 16:45

Heren wie kan mij even helpen.

Ik heb linksvoor een andere veerpoot nodig onder m'n 33 16V '94 (3gaats dus)
Nu heb ik 2 Imola slopers staan. (beide 3 gaats) maar zijn deze poten gelijk???

Ik dacht n.l. van wel, maar het nummer erop is net anders... 16V eindigt op 333 en 1.4 op 332

Volgens mij zijn ze verder gelijk, maar misschien kan iemand me uitsluitsel geven!?
alvast bedankt!!
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Speeder

RE: verschil veerpoot 33 imola en 16V ???

ma jun 11, 2007 16:49

De veren zijn sowieso anders omdat het afgeveerde gewicht hoger is. De dempers zullen hoogstwaarschijnlijk wel dezelfde afmetingen hebben, maar wellicht zal de dempingsfactor ietsje anders liggen. Ik zou ze gewoon vergelijken en even opmeten, en vervolgens als ze hetzelfde zijn toepassen. Dan natuurlijk wel beide schokdempers voor vervangen voor imola versie...

Gebruikersavatar
stefan33
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 18:22
Locatie: Assen

RE: verschil veerpoot 33 imola en 16V ???

ma jun 11, 2007 20:29

ik zit een beetje met hetzelfde probleem.
nu vroeg ik me af is het niet gewoon mogelijk om de bovenste veerpootschoten dus het stuk waar d 4 bouten of 3 bouten op zitten met de veerpootlager over te zetten van een 4 gats naar 3 gast....

of als je wilt van een 3 gats imola naar een 3 gats 16v ??
gehad:
33 imola zender project
33 imola
gtv fase 1 zwart
babyblauwe 156
gtv fase 1 blauw
75 imola
145 QV geel
916 2.0 ts spider fase2
156 sw

in het bezit:
alfa 147

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

RE: verschil veerpoot 33 imola en 16V ???

ma jun 11, 2007 22:30

Overzetten van 3 gaats naar 4 gaats gaat niet... dan moet je ook de andere veer monteren, maar die is weer een heel stuk korter! de veer van 4 gaats is recht en hoog en de 3 gaats loopt naar boven toe smaller en is korter (dordat de onderste schotel hoger staat)

Van 8v 3 gaats naar 16V 3 gaats kun je de bovenste plaat wel over zetten.. die is bij alle 3 gaats versie's gelijk...

Bij mij is echter de onderste veerschotel losgerot van de poot :cry: niets meer aan te doen dus....

andere optie is Koni's kopen, maar die zijn volgens mij heel moeilijk te krijgen voor 3 gaats poten...
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Gebruikersavatar
stefan33
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 18:22
Locatie: Assen

RE: verschil veerpoot 33 imola en 16V ???

ma jun 11, 2007 22:33

hmm shit ik dacht dat dat wel een optie zou zijn.

gvd nou moet ik nog weer verder zoeken.
fuck het maar als ik ze kan vinden dan pleur ik er gewoon koni's onder met verlaging en dan boor ik wel een paar extra gaten in me veerpootbrug.

het is anders ook nog wel een optie om de bevestigingstukken in de motorruimte los te maken en 4 gats bevestigingsplaten terug erin te lassen.
of denk ik nu weer verkeerd.

ik hoor het wel sterkte met je zoektocht.
gehad:
33 imola zender project
33 imola
gtv fase 1 zwart
babyblauwe 156
gtv fase 1 blauw
75 imola
145 QV geel
916 2.0 ts spider fase2
156 sw

in het bezit:
alfa 147

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: verschil veerpoot 33 imola en 16V ???

ma jun 11, 2007 22:39

Voor zover ik weet kan je die veerpoten zo overzetten, geen verschil dus. De 16v veren zijn wel iets korter als de 8v veren. De veren van de 16v op de 8v veerpoot overzetten en je hebt weer een identieke veerpoot.
Koni's kan je zonder problemen plaatsen op zowel 3 als 4 gats veerpoot. Zit geen verschil in de koni demper voor 3/4 gats veerpoot, dus nog uitwisselbaar ook. :wink:

succes!
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Martinos
Full Member
Full Member
Berichten: 414
Lid geworden op: zo jan 23, 2005 23:31
Locatie: Toldijk

Re: RE: verschil veerpoot 33 imola en 16V ???

ma jun 11, 2007 23:21

Voor zover ik weet kan je die veerpoten zo overzetten, geen verschil dus. De 16v veren zijn wel iets korter als de 8v veren. De veren van de 16v op de 8v veerpoot overzetten en je hebt weer een identieke veerpoot.
Koni's kan je zonder problemen plaatsen op zowel 3 als 4 gats veerpoot. Zit geen verschil in de koni demper voor 3/4 gats veerpoot, dus nog uitwisselbaar ook. :wink:

succes!
Aha, dat bied perspectieven!! Als ik nu eens een intrax st aanschaf voor m'n "racer" kan ik de koni's die er nu onder zitten overouwen op deze ...
gaat dan wel iets meer kosten dan gepland ben ik bang :wink:

o,ja op eper geven ze overigens ook andere nummer aan van dempers tussen 8V's en 16V...demping is wel gelijk??
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: verschil veerpoot 33 imola en 16V ???

di jun 12, 2007 00:50

Aha, dat bied perspectieven!! Als ik nu eens een intrax st aanschaf voor m'n "racer" kan ik de koni's die er nu onder zitten overouwen op deze ...
gaat dan wel iets meer kosten dan gepland ben ik bang :wink:

o,ja op eper geven ze overigens ook andere nummer aan van dempers tussen 8V's en 16V...demping is wel gelijk??
De veerpoot is meteen ook de demper, dus als je daar de koni in kwijt wilt moet je:
* aan de onderkant van de veerpoot in het midden een gat boren (uit mn hoofd 10mm?? boor) en de olie die er vervolgens uit te halen is aftappen
* de veerpoot aan de bovenkant openzagen (1-2 cm onder de bovenrand)
* de demperstang er in zn geheel uit de veerpoot nemen
* aan te raden om de veerpoten te schilderen oid, om roest tegen te gaan
* koni patroon in de veerpoot plaatsen en aan de onderkant met een bout vast zetten
* rest veerpoot opbouwen

dat er op de eper verschillende nummers staan kan best, want als je nieuwe schokdempers besteld krijg je dus ook nieuwe veerpoten. Meet voor de zekerheid de lengtes van de betreffende veerpoten even op. Als dat gelijk is, gewoon gebruiken.

:wink: Saluti
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Algemene Technische vragen”