AlfaGatto

75 1.8 IE : ontluchtings apparaat thingy storing ...

za mei 19, 2007 20:57

Hoi experts der 75 :wink:

er is een apparaatje wat niet goed werkt. het is een soort ontluchtings ding wat een filterfunctie heeft (denk ik). Na herstel van de gecorrodeerde contactpunten en een test bleek dat bij het terugzetten, het apparaatje niet goed werkt waardoor de motor erg onregelmatig loopt.

foto van apparaatje

Afbeelding

en foto van een blauwslangetje die eraan gekoppeld is. het slangetje eindigt met een open eindje in de rechterwielkast (ontluchting of zoiets ??)

Afbeelding

1 slangetje is verbonden aan het spruitstuk. Als we die lostrekken dan loopt de motor zoals het hoort zie foto

Afbeelding
2 vragen, waarvan ik hoop dat jullie mij wat meer kunnen vertellen en helpen !

a) wat doet dit ding eigenlijk precies ?

b) afsluitertje werkt via een test waarbij het direct op een accu is aangesloten (stroom = klepje open) maar gemonteerd en zowel zonder als met draaiende motor werkt deze niet. Zou het een relais kunnen zijn zo ja welk relais zou dat zijn ? Ik heb het niet terug kunnen vinden in het 75 werkplaatshandboek ..

Duizendmaal dank voor jullie tips en informatie !!

Daan

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: 75 1.8 IE : ontluchtings apparaat thingy storing ...

za mei 19, 2007 21:21

Het apparaat is een brandstofdampabsorptiesysteem. De precieze werking hiervan is mij niet geheel duidelijk, echter wel dat het aangestuurd wordt door een relais. In het handboek van de 1.8 ie moet deze wel te vinden zijn.

Een ander puntje: op je spruitstuk zie ik een open leiding zitten. Deze trekt dus netjes lucht na de luchtmassameter. Dit zou wel eens het sationair gedrag kunnen verklaren.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Andretti Molletti

zo mei 20, 2007 01:22

Actiefkoolfilter.
Functie is benzinedampen (HC) opvangen in een actief kool (C) p het moment dat de motor draait wordt er een klein beetje lucht door het filter de motor ingezogen en zo worden de opgeslagen HC dampen weer verbrand. Een milieu ding wat benzinedampen in het milieu voorkomt.

Je probleem is iid valse lucht met die slangetjes. Alle slangen afdoppen en dat filter eruit is een goede optie. Voor de APK heb je het niet meer nodig, wordt niet opgelet.

harold
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: RE: 75 1.8 IE : ontluchtings apparaat thingy storing ...

zo mei 20, 2007 11:06

Actiefkoolfilter.
Functie is benzinedampen (HC) opvangen in een actief kool (C) p het moment dat de motor draait wordt er een klein beetje lucht door het filter de motor ingezogen en zo worden de opgeslagen HC dampen weer verbrand. Een milieu ding wat benzinedampen in het milieu voorkomt.

tjonge, dan wordt het hoog tijd dat er tijdens het tanken van brandstof ook een afzuigsysteem komt.....wat stinkt de brandstof tegenwoordig zeg....misselijkmakend.
kan me niet voorstellen dat dit gezond is als je er met je neus bovenhangt.
btw 'vroeger' rook de brandstof heel anders.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Andretti Molletti

zo mei 20, 2007 11:31

In Amerika is dat al zo en komt vast een keer hier naar toe..
Benzine stinkt tegenwoordig zo erg omdat er zoveel geld in zit.... belastinggeld.. en dat heeft altijd al een luchtje gehad :twisted:

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 75 1.8 IE : ontluchtings apparaat thingy storing ...

zo mei 20, 2007 12:17

In Amerika is dat al zo en komt vast een keer hier naar toe..
Benzine stinkt tegenwoordig zo erg omdat er zoveel geld in zit.... belastinggeld.. en dat heeft altijd al een luchtje gehad :twisted:
:jumping:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Terug naar “Algemene Technische vragen”