Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 14:14

Kan iemand uitleggen hoe die rubbers waarmee de bak opgehangen is te vervangen zijn? Kon het nog niet echt duidelijk vinden. Wel hoe de transaxle er onderuit te halen is bij een gtv (werkplaatshandboek op alfa75.info), maar daar zag ik geen rubbers. Weet ook niet of het bij de 75 hetzelfde is.
Hoorde van Alfa Nord dat de uitlaat los moet en er een balk gekanteld moest worden. Weet iemand of het te doen is als de auto op zijn wielen staat? Vind hem op een lange rij bakstenen (meerdere op elkaar) toch iets stabieler dan een wankele krik. Bij een renault heb ik laatst ook een trappetje gemaakt van bakstenen en hem daar op gereden.

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 15:47

Antwoord op je vraag heb ik niet. MAAR koop alstjeblieft een fatsoenlijk set as-steunen, please!

Bakstenen zijn nooit helemaal recht waardoor ze neigen tot wankelen en ze kunnen breken door puntbelasting.

succes met het wisselen van je bakrubbers.

Steven

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 15:56

Hm assteunen vind ik er ook vrij wankel uitzien, maar heb er dan ook geen ervaring mee. Bakstenen zou ik gewoon plat leggen, en de auto met de wielen erop rijden. 3 stenen hoog oid. Misschien dat zo'n garagekrik ook wel handig is...

Gebruikersavatar
beer75
Full Member
Full Member
Berichten: 260
Lid geworden op: do apr 12, 2007 15:00
Locatie: Zevenaar

RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 16:03

Een fatsoenlijke garagekrik, assteunen en eventueel oprijplaten horen toch wel tot de standaard garageuitrusting dacht ik zo. Idd veiligheid voor alles.
Nu:
Giulietta 1.7 QV ‘10

Voorheen:
156 SW 1.8 TS ‘05
GT 2.0 JTS ‘05
GTV 2.0 V6 Turbo '95
75 2.0 TS '87
146 2.0 16V Ti '99
33 1.7 16V QV '93
33 1.5 IE '91
33 1.3 S carbs '90
33 1.7 IE '93

Gebruikersavatar
wouter75
Full Member
Full Member
Berichten: 376
Lid geworden op: di okt 03, 2006 16:53
Locatie: nijmegen

RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 16:07

Erik ik heb wel oprijbokken. als je de auto hebt kan je ze wel gebruiken, als ik ze tenminste niet nodig heb.

wouter

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 16:07

Je wilt sowieso de achteras los hebben hangen als je de baksteunen gaat doen, dan komt de dwarsbalk waar de achteras aan hangt wat makkelijker naar beneden en dat is je doel. Dus de auto op de wielen laten staan is niet echt een optie (ja, het kán wel natuurlijk, maar de makkelijkste manier is het niet).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8246
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 16:15

Gebruik idd goede assteunen, die welke je op de foto ziet zijn 6 tons!
Maar drie tons is ook voldoende, met 6tons komt ie wel een heel stuk hoger van moeder aarde :wink:

Met geel omcirkeld zijn de bakrubbers (ook wel silentbloks genoemd)
Deze zitten aan weerzijde van de bak (zie pijl)

De assteunen steunen hier onder de bevestiging van de bumper, en die was absuluut niet rot. :lol:
Je kunt ze beter onder dion zetten dat is beter :oops:

Afbeelding

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 16:17

Ge

Afbeelding
Maar dat vind ik persoonlijk nooit zo fijn, op de een of andere manier kantelt de bak dan minder lekker naar voren. Of ligt dat aan mij?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1254
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 16:18

Je wilt sowieso de achteras los hebben hangen als je de baksteunen gaat doen, dan komt de dwarsbalk waar de achteras aan hangt wat makkelijker naar beneden en dat is je doel. Dus de auto op de wielen laten staan is niet echt een optie (ja, het kán wel natuurlijk, maar de makkelijkste manier is het niet).
Yuri,

als de auto op zijn wielen staat achter, dan is het kantelen van de triangel toch eender als de auto van zijn wielen af? De grootste tegenwerking zijn allerlei rubbers en niet de wiellagers toch?

De Haynes handleiding van de Alfetta geeft aan ook dat de auto gewoon op zijn wielen kan staan. Even de krik onder het centrale Watt punt zetten en de as kantelt vanzelf. Paar stevige stukken hout tussen dwarsbalk en koets en je bent klaar.

Netfinity,

Overigens is het een leuke klus om te doen, lekker op je rug met rommel en zooi boven je ogen die er vanzelf invalt.

De plaatjes die je zoekt staan op de site alfa75.info, maar dan in het hoofdstuk koppeling en niet versnellingsbak. Het is namelijk het koppelingshuis dat op de traverse vastzit.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 16:18

Ja daar was ik al bang voor. Dan worden het assteunen (die dan dus niet onder de as moeten :P) Veiligheid vind ik ook belangrijk, vandaar dat ik geen krikje gebruikte.
Wouter: Ah handig, zou mooi zijn. Alleen voor de rubbers dus niet te gebruiken.
Standaard garageuitrusting heb ik niet, aangezien ik bij mijn ouders woon en nog niet echt veel gesleuteld heb. Binnenkort even een pakking vernieuwen bij de uitlaat van de renault 19...

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 16:57

Je wilt sowieso de achteras los hebben hangen als je de baksteunen gaat doen, dan komt de dwarsbalk waar de achteras aan hangt wat makkelijker naar beneden en dat is je doel. Dus de auto op de wielen laten staan is niet echt een optie (ja, het kán wel natuurlijk, maar de makkelijkste manier is het niet).
Yuri,

als de auto op zijn wielen staat achter, dan is het kantelen van de triangel toch eender als de auto van zijn wielen af? De grootste tegenwerking zijn allerlei rubbers en niet de wiellagers toch?

De Haynes handleiding van de Alfetta geeft aan ook dat de auto gewoon op zijn wielen kan staan. Even de krik onder het centrale Watt punt zetten en de as kantelt vanzelf. Paar stevige stukken hout tussen dwarsbalk en koets en je bent klaar.

Netfinity,

Overigens is het een leuke klus om te doen, lekker op je rug met rommel en zooi boven je ogen die er vanzelf invalt.

De plaatjes die je zoekt staan op de site alfa75.info, maar dan in het hoofdstuk koppeling en niet versnellingsbak. Het is namelijk het koppelingshuis dat op de traverse vastzit.

Succes,

Rob
Klopt, in principe moet het niks uitmaken. Maar bij mij doet het dat meestal toch :? En ik moet er eerlijk bij zeggen dat ik dan ook vaak graag de hele bak er even onderuit peuter om gelijk de remklauwen en zo eens te doen, en dan is een bewegende as wel makkelijk :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 18:13

Ah er is nog meer tussen gekomen dat er eerst niet stond :) Denk dat ik een heel eind kom zo. De GTV is als het goed is hetzelfde als de 75. Heb assteunen en een garagekrik gekocht, welliswaar van een niet nader te noemen winkel die ook fietsonderdelen verkoopt... ze kunnen 2 ton aan. Dus mochten ze de auto niet kunnen dragen, dan kunnen mijn restjes altijd nog naar die winkel teruggaan.... Zijn alleen niet zo hoog, misschien op een stevig betonblok (vlak en veel breeder dan hoog) zetten.
Maar toch, als ik die foto's zie, als de auto een duwtje van 8 cm krijgt in de lengte, kunnen ze al omvallen. Maargoed, jullie zijn degenen met ervaring hier :)
En een veiligheids- of duikbril op dan maar :lol:
Donderdag of woensdag die steunen maar eens testen onder de renault.
Beetje jammer alleen dat mijn ouders moeilijk doen over de aankoop. :cry:

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

Re: RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 19:41

Maar toch, als ik die foto's zie, als de auto een duwtje van 8 cm krijgt in de lengte, kunnen ze al omvallen. Maargoed, jullie zijn degenen met ervaring hier
Besef goed dat het advies hier van mensen achter de computer vandaan komt. Het is nooit een garantie voor jouw acties. Als die auto omvalt, hoe dan ook, dikke kans dat je het niet na vertelt! Als je geen ervaring hebt met ophogen van auto's, bel ajb iemand die dat wel heeft!

Netfinity
Member
Member
Berichten: 205
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 20:38
Locatie: Borne

RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

di mei 15, 2007 21:15

haha ja das waar. Het is ook niet dat ik niet voorzichtig doe, ik vind die assteunen zelfs nog iets te wiebelig. Zal altijd veilig bezig gaan onder een auto, want dat ene onderdeel dat boven je hoofd zit, komt in de plaats van jouw hoofd als hij naar beneden zakt. En die stenen onder je hoofd verdwijnen niet naar onderen...
Klussen met iemand erbij lijkt me ook wel zo veilig, mocht er iets gebeuren.
Bedankt voor alle tips.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Ophangrubbers versnellingsbak 75 1.8 ie

wo mei 16, 2007 00:20

Ik zie hier van alles en nog wat over assteunen staan.... een ding is duidelijk als ie omlaag komt heb je een probleem :( Ik zie wel eens zo langs de weg van die gammele constructies staan waar ik soms mijn hart bij vasthoud!! Heb zo het idee dat sommige mensen het gewicht van een auto onderschatten...is ook wel logisch want als je gas geeft gaat ie er als een speer vandoor 8) 8) Dus vandaar even mijn werkwijze...

Zet je assteunen op zijn plek...dus waar ze voor bedoeld zijn... ze heten niet voor niets ASsteunen!
Zorg dat ze vlak en op een vaste ondergrond staan!
Zorg dat je auto niet op een helling staat!
Als je je auto alleen achter op de krikpootjes zet.... is een handrem niet voldoende :shock: ...dus zeker je voorwielen met een wig oid zekeren!
Ga er pas onder liggen als je alles extra gezekerd hebt... in mijn geval zijn dat een aantal pallets die ik op elkaar stapel met een paar cm ruimte met de car. Mocht om welke reden dan ook de kriksteun eronderuit wippen... dan heb je dus nog altijd een zekerheid! Het zal dan wellicht wit om je ogen worden....maar navertellen kun je het ...da's zeker!
Rammel eens goed aan de wagen voordat je eronder gaat!

Al met al zorg ervoor dat hoe dan ook de wagen twee maal gezekerd is! tenminste da's mijn devies 8)

Het lijkt overdreven maar als ik eronder lig wil ik zeker zijn dat ik er nog onderuit kom...mhhh ik zal vast niet de enige zijn die zijn sleutelkunsten later wil navertellen :jumping:
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”