Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

Gereviseerd stuurhuis 33 gemonteerd, stuurt alleen nog zwaar

di mei 08, 2007 21:56

Heb een gereviseerd bekrachtigd stuurhuis op mijn AR 33 16v gemonteerd. Was een behoorlijke en vieze klus :evil:
Heb nu alleen nog het probleem dat die wat te zwaar stuurt, blijft in de stand staan waarin je m stuurt dus draait niet meer vanzelf in rechtuit stand.
Iemand een idee wat ik verkeerd gedaan heb?
Wellicht een paar bouten wat te vast gedraaid, of kan dat het niet zijn? Had geen momentsleutel tot mn beschikking..
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Gereviseerd stuurhuis 33 gemonteerd, stuurt alleen nog z

di mei 08, 2007 23:21

Zit me nu te bedenken dat ik het systeem niet ontlucht heb. Moet dit gebeuren bij dit systeem en zo ja waar ontlucht ik het dan??? De vraagbaak noemt hier verder niks over :(
groetjes friso
Gehad:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 09, 2007 00:02

Ontluchten is meestal klaar met vullen, een keer helemaal links en een keer helemaal rechts insturen en afvullen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 09, 2007 00:22

Ik heb bij mijn 33 idd problemen gehad met ontluchten. D.w.z. ik dacht dat het ging, zoals Yuri zegt, zo ging het immers ook bij m'n 75.
Maar bij mijn 33 werkte dat dus blijkbaar niet. :evil: Uiteindelijk als volgt gedaan:
1) koppeling aan de rechterkant (bijrijderskant) boven binnenscherm losgemaakt.
2) deksel oliereservoir open
3) vulfles direct op/ in slang naar stuurhuis 'aansluiten' (bij punt 1 dus)
4) net zolang spuiten, totdat er een redelijke hoeveelheid olie in het reservoir komt. (je stuurhuis zot dan dus zeker vol)
5) dicht het reservoir af met de dop, maar dicht ook het ontluchtings/ overloopgaatje in de dop af!
6) spuit nu door, totdat er olie uit het andere eind komt.
6) haal de vulfles weg en koppel de twee einden weer, je hebt nu zeker voor 99% ontlucht.
7) wat je gemorst hebt even wegpoetsen en daarna testen (met draaiende motor) op lekkage.

Klinkt misschien ingewikkeld, maar is in een vloek en een zucht gebeurd, zeker als je iemand bereid vindt om in het reservoir te kijken en daarna het gaatje te dichten. :wink:

Succes!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 09, 2007 00:24

Kijk, tips van de echte kenners, daar heb je wat aan. Heb ik nog nooit bij een auto gezien, dat het zo lastig was. Is er iets bijzonders aan de 33-constructie dan, of is het gewoon een speling van het lot?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Rees-Cees

wo mei 09, 2007 00:32

bij het monteren van het nieuwe stuurhuis deze in het midden gezet?

mav kun je even ver naar links als naar rechts sturen?

uitlijnen helpt vaak ook wel.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Gereviseerd stuurhuis 33 gemonteerd, stuurt alleen n

wo mei 09, 2007 00:39

dat is idd erg belangrijk. :!:

Rees-Cees

wo mei 09, 2007 01:02

dat is idd erg belangrijk. :!:
100x belangrijker dan een luchtbel

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 09, 2007 11:57

Heb het stuurhuis in rechtuitstand gemonteerd, stuurkogels en stuurstangen verder niet aan zitten verdraaien, dus uitlijning zou in theorie niet veranderd mogen zijn. De stuuruitslag L+R =gelijk

Ik gok er op dat het lucht is, aangezien ik ook maar iets meer dan een 0,5 liter olie gevuld heb en dat zou 1 liter moeten zijn volgens mijn gegevens... :wink:

Ga straks even de ontluchtingsmethode van Alessandro proberen. Alleen nog even iets bedenken hoe ik zonder al teveel morswerk die olie onder druk uit de fles het systeem in kan krijgen.

Bedankt voor de zeer bruikbare tips en ik houd jullie op de hoogte! :thumbs:
Gehad:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 09, 2007 19:25

Bij een onbekrachtigd stuurhuis kan je de druk van de stuurnaaf (waar de stuurstang aan bevestigd zit) op de tandheugel instellen. Misschien heeft een bekrachtigd stuurhuis iets soortgelijks? Ben wel benieuwd naar de oorzaak, ga binnenkor ook een bhuis reviseren. revisiesetje bij tuynder =120 euries :shock:

steven

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 09, 2007 19:30

Wat een project toch weer zeg...pfff. Begon maar is met het losdraaien van de genoemde leidingbouten. Het waren weer hele fijne imbussen en je raad het al...de boel dreigde dol te draaien. Verder dus maar niet meer aangezeten :evil:
Toch het hele systeem maar verder nagekeken op eventuele foutjes. Ik twijfelde toch, na flink wat heen en weer sturen, of het wel een lucht probleem was. Kwam geen rare dingen tegen todat ik bij de kruiskoppeling kwam die op het stuurhuis vast gemonteerd zit. Deze zat niet ver genoeg op het stuurhuis waardoor de stuurstang onder spanning stond en daardoor dus weerstand veroorzaakte.
De zaak er goed opgezet en hij stuurt helemaal goed nu. 8)

Was me het klusje wel weer zeg....stel je voor dat alles is in 1 keer goed zou gaan :wink: . Anyway weer een ervaring rijker zullen we dan maar zeggen

Dank voor het meedenken en de tips!

Heb een ieder geval een te reviseren stuurhuis liggen dus Alessandro we kunnen een keer het stuurhuisrevisieproject gaan doen :wink: Heeft als het goed is geen haast in ieder geval.

Saluti

Friso
Gehad:

Speeder

wo mei 09, 2007 21:04

Bij een onbekrachtigd stuurhuis kan je de druk van de stuurnaaf (waar de stuurstang aan bevestigd zit) op de tandheugel instellen. Misschien heeft een bekrachtigd stuurhuis iets soortgelijks? Ben wel benieuwd naar de oorzaak, ga binnenkor ook een bhuis reviseren. revisiesetje bij tuynder =120 euries :shock:

steven
Ik vind het al heel wat dat er zo'n revisiesetje beschikbaar is! Vooralsnog was daar slecht aan te komen toch?

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 09, 2007 21:32

Heb een ieder geval een te reviseren stuurhuis liggen dus Alessandro we kunnen een keer het stuurhuisrevisieproject gaan doen :wink: Heeft als het goed is geen haast in ieder geval.

Saluti

Friso
Dat je dat nog weet! :o Voorlopig heb ik een ander project(en) onder handen.........maat wat in het vat zit.... :wink:
Wie wist ook alweer aan revisiesetjes te komen? :? Of gaan we eerst het stuurhuis demonteren en dan de juiste onderdelen (los) zien te bemachtigen? Niet echt belangrijk nu, maar toch.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo mei 09, 2007 22:27

Wie wist ook alweer aan revisiesetjes te komen? :? Of gaan we eerst het stuurhuis demonteren en dan de juiste onderdelen (los) zien te bemachtigen? Niet echt belangrijk nu, maar toch.
Tuynder had ze gewoon. Ik heb ook de onderdeelijst gezien, het is een reeks van ringen die echt overal en nergens zitten......

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 09, 2007 22:32

Tuynder had ze gewoon. Ik heb ook de onderdeelijst gezien, het is een reeks van ringen die echt overal en nergens zitten......
Okay bedankt, ik ga dit (proberen te) onthouden!

Terug naar “Algemene Technische vragen”