Alsk een 1400 versnellingsbak onder mijn 16v 1700 leg scheelt dat dan heel veel in acceleratie??
grtz jaap
Het scheelt iig genoeg om er 1 onder te prikken. Dan het liefst wel 1 met een sper, ofniet CeesJa 10% reken zelf maar uit.
ken uw klassiekers: de vraagbaak en kijk bij de eindoverbrenging. reken vervolgens het verschil uit.
PS: Ik ben benieuwd hoe jij dat berekend
Ach ja, je heb helemaal gelijk (not).Een 10% kortere overbrenging is nog geen 10% snellere acceleratie. De acceleratie van 3000 naar 6000 toeren in een bepaalde versnelling gaat misschien 10% sneller, maar je eindsnelheid is ook 10% lager. Als je van 0-100 2 keer moet schakelen en de 100 bereikt bij bijv. 5000 toeren in 3, dan bereik je met de kortere bak éérder 5000 toeren in 3, maar je moet nog tot 5500 toeren doortrekken om de 100 te halen. Dus wellicht ben je 5% sneller. Opgegeven getallen niet exact uitgerekend.
Ik begrijp je punt. Ik hoop dat ik genoeg gegevens heb voor een leuk Excel-sheetje. Wat moet er volgens jou sowieso in zitten om de voor en nadelen van een 1400 bak tov een 1700 bak aan te geven? Acceleratietijd van 0 tot 180 bij een aangenomen partij rijweerstanden / schakelsnelheid..etc?Kijk, qua pure acceleratie (de grootheid, delta v gedeeld door delta t) zit je met een kortere bak beter dan met een langere, als je deze aan dezelfde motor hangt en over hetzelfde toerenbereik meet. Maar qua effectieve snelheidstoename (dus van 0 naar 100 km/h, of van 50 naar 80) hangt het onder andere ook nog van het aantal benodigde schakelmomenten af, zoals bert308 aangeeft.