arno basting

cardanas gtv2000 '75

do apr 26, 2007 14:49

hoi!
heb 2 vragen:
klopt het dat het motorblok er onder een hoek in staat? na montage viel het me op dat, van vooraf gezien, hij iets naar rechts overhelt, dus de linkerkant staat iets hoger. het is me voorheen nog nooit opgevallen. hoort dit zo?

het eerste deel van de cardanas, dus van uitgaande as versnellingsbak tot aan tussenlager heb ik gemonteerd.
nu zie ik dat ook hier de as niet mooi loodrecht het tussenaslager in gaat. het geheel draait wel soepel maar zou toch mooi in één lijn moeten liggen?
de as staat weliswaar horizontaal maar het tussenlager helt nu wat voorover.

ik heb namelijk heel de cardanas vernieuwd, althans de kruishoofden en tussenlager + houder

iemand enig idee?
arno

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: cardanas gtv2000 '75

do apr 26, 2007 15:01

Eeej een Kerzantenèr , welkom streeekgenoot! :lol:
Ja dat je blok iets overhelt dat klopt, vraag me niet waarom dat gedaan is,maar hij leunt enigszins over. Hoe het met de as zit weet ik niet, ik ben geen 105 serie kenner (tenminste ik ga ervanuit dat je een 2000 gtv bertone hebt? 8) )
Maar niet gevreest kennis zat aanwezig op dit forum vwb de 105en , antwoord komt er ongetwijfeld aan... :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 26, 2007 16:57

Als het blok kaarsrecht zou staan(dus precies op evenwicht) dan is de "kanteling" bij belasting groter, nu niet....,vanwege het tegengewicht) dit is volgens mij de enige reden. :blue_cool:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do apr 26, 2007 17:39

Indien het over een 2000 GTV gaat (105-serie) dan:

Blok scheef hoort zo.

Kijk even of de steunplaat van de versnellingsbak goed gemonteerd is. Deze is asymetrisch namelijk.

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

arno basting

vr apr 27, 2007 13:29

heui en bedankt voor jullie antwoorden, zelfs nog wel eentje van uut de buurte :D

dat het blok er onder een hoek in ligt is wel duidelijk, maar hoe zit het nu met die as. de hoek tussen cardanas een tussenlagersteun is niet haaks! zoals ik al zei staat de as staat wel horizontaal maar het tussenlager helt wat voorover.
Roel, wat bedoel je precies met juiste bevestiging van steunplaat, deze kan toch maar op één manier bevestigd worden?
en ja, het is inderdaad een 105

Arno

roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: cardanas gtv2000 '75

vr apr 27, 2007 15:01

Roel, wat bedoel je precies met juiste bevestiging van steunplaat, deze kan toch maar op één manier bevestigd worden?

Arno
Ik dacht dat je bedoelde dat de as niet evenwijdig aan de tunnel loopt (in het horizontale vlak dus).
De steunplaat van de bak kun je op 2 manieren monteren: met dichte deel naar voren of het dichte deel naar achter. Hierdoor verandert de positie (in het horizontale vlak dus) van de bak.
Ofwel afstand A is niet gelijk aan afstand B op de foto:
Afbeelding

Dan een volgende poging tot een antwoord op jouw vraag: Zit het bakrubber goed gemonteerd? Het busje waar de bevestingsbout doorheen gaat, moet onderin zitten. Indien het verkeerd om zit, dan komt de achterkant van de bak iets lager, waardoor eventueel de as onder een hoek komt te staan.
Afbeelding

Over hoevel cm. verschil hebben we het eigelijk?
Helaas staat de Bertone op de brug ZONDER aandrijfas en bij het Supertje kan ik het zo niet zien. Misschien dat iemand anders een 105-je op de brug heeft staan om te kijken?

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”