Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?

wo apr 25, 2007 14:40

Aangezien het mij, vooral in België, opvalt hoe al die klassiekertjes helaas in de garage mooi staan te wezen, vroeg ik me af hoe dat bij de meesten hiet zit: hoe vaak rijden jullie met de klassieke Alfa ?

ikzelf: zo goed als iedere dag in de zomer (behalve woon / werkverkeer, dat doe ik niet zo graag). Weekend bijna uitsluitend met de Bertone. Zowel korte als lange afstanden. Winter: als er geen pekel ligt (wat bij ons wel voorvalt) tracht ik om de auto toch wekelijks even uit te laten. Waarbij ik dan vooral zorg dat alles een keertje goed warm gereden wordt. Hij heeft in mijn bezit iig nog nooit langer dan 3 weken stil gestaan.

Hoe zit dat bij jullie ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto ?

wo apr 25, 2007 15:05

In de winter staat de Spider wel stil.
Aangezien we hier maar één garage hebben, en ik me in de winter wat met de 75 bezig gehouden heb.
Maar als de zon dan eens schijnt haast ik me naar haar en doe er een ritje mee :-)

Als ze hier staat komt ze regelmatig buiten :driving:
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 25, 2007 16:43

ook oude alfa`s of welk merk dan ook zijn bij mij altijd gebruiksauto`s. dus gebruik hele jaar door, geldt/gold ook voor de spiders.
(is mij met de paplepel ingegoten, ook mijn vader gebruikte zijn toen toch al niet meer jonge fiat 130 gewoon het hele jaar door! En die auto bestaat nog steeds..wat helaas niet gezegd kan worden van mijn 425...)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo apr 25, 2007 17:32

Rijdersauto! :driving: :!:

Nou ja, laat me rijden auto nu. :(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo apr 25, 2007 18:13

ALTIJD RIJDEN!

Liefst met sneeuw! Dikke Pret & rustig op de weg.

Dat de Berlina stil staat heeft puur te maken met de parkeerproblematiek in Scheveningen. Dus helaas is het niet mogelijk om beide auto's qua rijden te combineren.

Ik ga er altijd maar vanuit dat ze in 1970 ook gewoon het hele jaar door met de alfa's reden.
Of is er nu iemand die z'n 159 alleen in de zomer gebruikt? :?
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 25, 2007 18:23

In winter niet, daar kan een Sud echt niet tegen zonder verdergaande aanpassingen dan, maar verder wel rijden en netjes op de auto. Probeer ze zoveel mogelijk ook voor werkritten mee te nemen.
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Patrick
Guru
Guru

wo apr 25, 2007 18:44

In de winter staan de oudjes écht wel binnen, en wordt er dus niet mee gereden. Op het forum zie je
regelmatig berichtjes dat er mensen zijn die gewoon het hele jaar met een Bertone of Giulia doorrijden.
Eerlijk gezegd vind ik het heel leuk om een 105-je tegen te komen in de winter.
Persoonlijk wil ik ze niet blootstellen aan regen, sneeuw en pekeltoestanden.
Het is best een hoop werk geweest (en nog steeds) om ze mooi te houden, en zeg nou zelf, het echte genieten
in een klassieker doe je toch het best met een zonnebril op :blue_cool:

Zo, en nu met de Spider naar huis!

Patrick
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

SQUADRA LEO
Guru
Guru

wo apr 25, 2007 19:15

Sierstuk !!

Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

SQUADRA LEO
Guru
Guru

wo apr 25, 2007 19:28

Die is roestig !! :lol:

Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

elio
Guru
Guru

wo apr 25, 2007 19:38

Ik probeer de juul ook minstens 1 keer per maand uit te laten; op zo'n momenten ben ik blij dat ik geen showroomexemplaar heb, maar gewoon eentje met de rimpels die passen bij haar leeftijd 8)
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

tis een sprint
Guru
Guru

wo apr 25, 2007 20:01

rij auto rotten doet ze in de schuur net zo hard
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto

wo apr 25, 2007 20:20

In de winter staan de oudjes écht wel binnen, en wordt er dus niet mee gereden. Op het forum zie je
regelmatig berichtjes dat er mensen zijn die gewoon het hele jaar met een Bertone of Giulia doorrijden.
Het is best een hoop werk geweest (en nog steeds) om ze mooi te houden, en zeg nou zelf, het echte genieten
Precies zo hier. Elk jaar winterslaap, maar daar tussenin pittige ritten voor de vakantie. Alles tussen Trondheim (N), Erfurt (D), Enna Pergusa (I, Siclilië) en de Cliffs of Moher (IRL) heeft de Spider inmiddels wel gezien. Praag en Portugal staan nog op de verlanglijst. Mijn Spider is verre van in concoursstaat. Soms vind ik dat wel jammer, anderzijds zou ik dan niet met zoveel enthousiasme over onverharde wegen in Zweden (terwijl het regent...) sjezen of op de 'strade bianche' in Toscane voor giga-stofwolken zorgen (waarna alle bagage er uitziet alsof de pizzabakker er boven heeft staan werken...).

Net terug uit Italië. Rij je door het donker over de zeer smalle slingerweggetjes tussen Lecco en Bellagio (de punt onderin het Lago di Como), in een straf tempo om de laatste pont naar Cadenabbia te halen. Die je dus toch mist. Dan nog eens 60 km over soortgelijke weggetjes naar Como en vandaar weer omhoog naar Menaggio, waar ons hotel is. In totaal 90 km bochtjes draaien in de duisternis met vaak alleen maar de rotsen om je op te vangen als je de bocht verkeerd inschat. Bij tegenliggers blijven slechts ruimte decimeters over. Tijdens zulke ritten geniet je optimaal van de power en de elasticiteit van een Nord-blok. De bak schakelt oneindig veel soepeler dan dat stugge kreng uit de 33, terwijl door de soepele koppeling de overgang van het ene in het andere verzet vrijwel onmerkbaar gebeurt. De geluiden uit de brulpijp weerkaatsen zwaar dreunend of lekker blèrend tegen rotswanden en gevels. Echt weergaloos...
En de terugreis met vrijwel continu 130-140 km/h (kap open uiteraard) verloopt eveneens moeiteloos. Kortom, de Spider wordt gewoon gebruikt.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 25, 2007 20:59

Absoluut Rij auto.
Statilstaan is achteruitgang en rust roest. Ook gaat ie regelmatig het circuit op.
Ok ik rij nooit in de winter met pekel en bijna nooit in de regen (je kan wel eens overvallen worden).
er gaat wat vaker wat stuk maar dat is niet erg. Liever stuk tijdens zware belasting dan langs de weg.
De SZ heeft inmiddels rond de 110.000 km gelopen. Misschien wel de op één na hoogste kmstand.
Maar door goed onderhoud altijd voorzien van verse onderdelen. Vervelend is wel dat sommige onderdelen of niet meer verkrijgbaar zijn of heel duur.
Ik heb zelf al een behoorlijke verzameling reserve onderdelen.

Ik vraag mij af hoe goed een 15 -20 jarige auto is met 5000 km op de teller.

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Je "klassieke" Alfa: sierstuk of rij-auto

wo apr 25, 2007 21:14

Precies zo hier. Elk jaar winterslaap, maar daar tussenin pittige ritten voor de vakantie. Alles tussen Trondheim (N), Erfurt (D), Enna Pergusa (I, Siclilië) en de Cliffs of Moher (IRL) heeft de Spider inmiddels wel gezien. Praag en Portugal staan nog op de verlanglijst. Mijn Spider is verre van in concoursstaat. Soms vind ik dat wel jammer, anderzijds zou ik dan niet met zoveel enthousiasme over onverharde wegen in Zweden (terwijl het regent...) sjezen of op de 'strade bianche' in Toscane voor giga-stofwolken zorgen (waarna alle bagage er uitziet alsof de pizzabakker er boven heeft staan werken...).

Net terug uit Italië. Rij je door het donker over de zeer smalle slingerweggetjes tussen Lecco en Bellagio (de punt onderin het Lago di Como), in een straf tempo om de laatste pont naar Cadenabbia te halen. Die je dus toch mist. Dan nog eens 60 km over soortgelijke weggetjes naar Como en vandaar weer omhoog naar Menaggio, waar ons hotel is. In totaal 90 km bochtjes draaien in de duisternis met vaak alleen maar de rotsen om je op te vangen als je de bocht verkeerd inschat. Bij tegenliggers blijven slechts ruimte decimeters over. Tijdens zulke ritten geniet je optimaal van de power en de elasticiteit van een Nord-blok. De bak schakelt oneindig veel soepeler dan dat stugge kreng uit de 33, terwijl door de soepele koppeling de overgang van het ene in het andere verzet vrijwel onmerkbaar gebeurt. De geluiden uit de brulpijp weerkaatsen zwaar dreunend of lekker blèrend tegen rotswanden en gevels. Echt weergaloos...
En de terugreis met vrijwel continu 130-140 km/h (kap open uiteraard) verloopt eveneens moeiteloos. Kortom, de Spider wordt gewoon gebruikt.
Mooi verwoord Dink . La Bella Italia heeft je weer te pakken , heb ik de indruk . :lol: :wink:

Onze Spider wordt enkel binnengelaten bij pekel en rotweer . Voor de rest wordt ze zo veel als mogelijk van stal gehaald . De laatste 2 jaar wordt het zelfs een beetje een probleem , aangezien we een kilometerbeperking van 5000 km per jaar hebben . :oops:

Gelukkig is daar nog de Novanta voor de zomer . :D

En die wordt ook niet gespaard want mag binnenkort weer naar de registerdag en later op het jaar lekker 700 km heen en terug naar Assen .

Terug naar “Het Forum Café”