mx

Alfa 33 imola (93) IAW problemen

ma apr 23, 2007 11:42

Hello,

Ik heb een oude Alfa 33 IMOLA, 1993. Hij heeft nu 175.000, maar is nog steeds in redelijk goede staat, en wordt nog dagelijks gebruikt.

Ik heb evenwel allerlei probleempjes die ergens gerelateerd schijnen te zijn aan de ECU:
- toerenteller geeft maar ongeveer de helft aan van het werkelijke toerental, soms werkt het dan weer even, daarna weer zelfde probleem
- koelvloeistof temperatuur geeft soms te hoog aan en gaat plots 10 graden schommelen...
- veel erger: stationair draaien is vrij onregelmatig (ter info: ik heb het gasklep huis grondig gereinigd, en dat is het niet); ik weet niet echt wat normaal is (ik heb de wagen geerfd, en hij had het toen al, maar ik weet niet hoe het was nieuw)

Ik vermoed zo dat er ergens is mis is met de spanningsregelaar binnen de doos, of ergens een vals contact...

Heeft er iemand ervaring met die ECU? Is het denkbaar om die gewoon proberen te vervangen door een (tweedehands, gesteld dat ik die vind...) ECU?

Ik kan ergens een interface op de kop tikken om de ECU uit te lezen via computer... de vraag is maar, zou ik daar veel wijzer van worden?

Marnix

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Alfa 33 imola (93) IAW problemen

ma apr 23, 2007 13:41

Hoi Marnix, welkom op dit schitterende forum!

Het probleem van de toerenteller lijkt me niet aan de ECU te wijten. Het ligt of aan de sensor in de bak of aan de teller zelf. Heb je eens geprobeerd een van beide te vervangen/ te controleren?

De schommeling van de koelwatertemperatuurmeter lijkt me ook niet aan de ECU te wijten. De sensor die de water-temp doorgeeft aan de meter op je dashboard zit links bij je inlaatspruitstuk, ik meen een bruine draad. Is de aansluiting netjes? Anders eventjes opschuren. Andere mogelijkheid is uiteraard dat het metertje zelf of de sensor niet helemaal fris is.

Het onregelmatig stationair lopen kan veel verschillende oorzaken hebben. Als de motor koud is en je start deze, hoeveel toeren geeft de teller dan aan? (mits deze dan wel goed werkt) Het zouden volgende de vraagbaak 950 toeren moeten zijn. Als de motor dan warm is moet het terugzakken naar 800 tpm. Tevens doen nieuwe bougies soms wonderen. Schroef ze er eens uit, is er eentje bij die flink nat is? Loopt de motor wel netjes als je normaal (2500- 3000 tpm) rijdt?

Succes ermee! Heb je mooie fotos van deze Imola?

Steven

mx

Re: RE: Alfa 33 imola (93) IAW problemen

ma apr 23, 2007 18:17

Dank U... ik ben normaal niet zo een "alfa-club" deelnemer, zoals gezegd, ik gebruik die 33 eigenlijk nog altijd voor dagdagelijks gebruik. Maar ik heb wel een andere old-timer, een Lancia Fulvia Coupe uit '68) Ik he vrij veel ervaring met sleutelen aan auto, maar wel uit het "pre-transistor" tijdperk. Die ouwe Lancia is op een bepaald manier zalig: het meest in de richting van electronica dat er in zit is een condesator of een weerstand... ik moet toegeven dat de electronica die er nu inzit van mij komt: ik heb er (simpele) electronische ontsteking ingestoken...

Het probleem van de toerenteller lijkt me niet aan de ECU te wijten. Het ligt of aan de sensor in de bak

lijkt mij onwaarschijnlijk: het signaal van de sensor wordt door de ECU gebruikt, en als het daar mis zou zijn, dan denk ik niet dat de motor nog redelijk zou draaien

of aan de teller zelf.
Heb je eens geprobeerd een van beide te vervangen/ te controleren?

Kan natuurlijk, maar nee, ik heb er niet zo direct een liggen...

De reden dat ik aan de ECU dacht is de rare regeling met dat signaal voor de teller (aan dubbel de onstekingstiming, vanwege de vaste ontstekingsspoelen die twee keer vonken per cyclus?) da ook door het brandstofpomp relais gebruikt wordt. Ik zal eens met een osciliscoop naar dat signaal moeten kijken, maar ik weet eigenlijk niet welke spanning ik eigenlijk zou moeten verwachten (5V? 12V? Iets anders

De schommeling van de koelwatertemperatuurmeter lijkt me ook niet aan de ECU te wijten. De sensor die de water-temp doorgeeft aan de meter op je dashboard zit links bij je inlaatspruitstuk, ik meen een bruine draad. Is de aansluiting netjes? Anders eventjes opschuren. Andere mogelijkheid is uiteraard dat het metertje zelf of de sensor niet helemaal fris is.

Juist, ik heb dat deze namiddag even nagekijken, en dat is waar, de ECU komt daar niet eens tussen... Ik ben mij inmiddels af aan het vragen of het aan de voeding van het instrumentenpaneel kan liggen. Het is verdacht dat zowel de watertemperatuur meter als de toerenteller onregelmatig werken (misschien de benzinepeil meter ook, maar die gaat zo als van zichzelf als een gek op en neer...)

Het onregelmatig stationair lopen kan veel verschillende oorzaken hebben. Als de motor koud is en je start deze, hoeveel toeren geeft de teller dan aan? (mits deze dan wel goed werkt) Het zouden volgende de vraagbaak 950 toeren moeten zijn. Als de motor dan warm is moet het terugzakken naar 800 tpm.

Is allemaal ok. Ik heb de vraagbak, maar ook de technische manual van de 33 :-) (van Internet, een site in Hongarije denk ik...)

Het probleem is eerder als volgt: bij het riden is alles ok. Als men stopt voor een licht bv., dan is het goed voor zo een tiental seconden, en dan begint het langzaam slechter te gaan. Datt schijnt te wijzen op een soort "aanladen" van de bougies, of een lichtjes slechte dosering van het mengsel bij traagloop of iets dergelijk. De bougies zijn nieuw sinds 10.000 km, en het probleem doet zich al gans de tijd voor, ook bij splinternieuwe... Het was daarom dat ik het gasklephuis eens gereinigd had, omdat ik dacht dat de kleine opening voor traagloop vervuild zou zijn... de resultaten waren spectaculair, niet bij traagloop zoals ik gedacht had, maar bij het optrekken, het koppel bij lagere toeren is op misterieuze wijze verbeterd...

Tevens doen nieuwe bougies soms wonderen. Schroef ze er eens uit, is er eentje bij die flink nat is?

Nee, alle vier mooi "koffie-met-melk" kleur.

Loopt de motor wel netjes als je normaal (2500- 3000 tpm) rijdt?

Perfect... ik heb geen klachten, juist maar die traagloop na een tiental seconden die begint onreglematig te worden.
Yep. Ik ben vrij zeker van mijn zaak voor alle aspecten die niet de elektronische kant van de zaak (das incluis injectie natuurlijk) betreft (zie ervaring met mijn Lancia Fulvia). Daarom dat ik de neiging had om het op de ECU te steken...

Ik ben best tevreden van die wagen (is zuinig, vrij geruisloos, vrij baanvast (niet te vergelijken met mijn Fulvia, maar das dan ook een klasse apart). Alleen een beetje "underpowered" in de 1,3 versie vind ik persoonlijk (vergeleken met zijn gewicht...)

Ter info: die alfa 33 1,360l heeft - met al zijn moderne technlogie, die ECU - welgeteld 6pk meer dan mijn Fulvia met zijn 1.298l motor van 25 jaar daarvoor; maar het gewicht is ook x 1,5...

Succes ermee!

Ik zal het op den duur wel vinden... ik hoop alleen dat het zal zijn voor de wagen helemaal versleten is...

Heb je mooie fotos van deze Imola?

Nee eigenlijk... Ik zal er eens maken, maar dan als hij eens mooi gewassen en opgeblonken is :oops:

Besankt voor het commentaar tot zover!

Mx

Steven

Sandertje P4

ma apr 23, 2007 18:56

Kijk je gasklepsenor eens na,die heeft een nul stand schakelaartje,
als die niet goed werkt gaat het toerental ook irritant schommelen.

Heeft mij toen ook behoorlijk zoeken gekost....

Mvg

krekel @ alfa 33 1.7 16v

ma apr 23, 2007 19:20

Die sensor in de bak is die makkelijk te vernieuwe of te controlere?

ik heb namelijk hetzelfde probleem met mijn teller...

grtz.

jaap

Neelis
Advanced Member
Advanced Member

ma apr 23, 2007 19:29

Vet! Steeds meer 33 rijders :)

Het onregelmatig stationair draaien ken, daar heeft de mijne ook last van. Op het forum lees ik vaak dat het vervangen van de bougie en de kabels het probleem verhelpt. Ik heb een tijdje terug injectorreiniger in m'n benzinetank gegooid (flesje van Valvoline) en dat heeft bij mij ook voor dat probleem geholpen. Hij schommelt nu een stuk minder. Misschien moet je dat ook is proberen, het is een makkelijke en niet dure oplossing.

Het probleem van je toerenteller zou ik niet weten, daarvoor heb ik nog niet genoeg kennis.

Over je temperatuurmeter kan ik volgende zeggen. Als je thermostaat goed werkt, gaat deze bij 83 graden open en zakt de watertemperatuur terug naar 70 graden. Dan loopt hij bij mij weer op tot iets onder de 80 graden. Het schommelen zou kunnen liggen aan de slecht contact, zoals al eerder is genoemd.

Ik heb van Kluwer een Vraagbaak Alfa Romeo 33 boek, geschreven door PH Olving. Daar heb ik erg veel aan, misschien is het ook wat voor jou om te zoeken en aan te schaffen.

Succes met je 33!

Ed[33]
Member
Member

ma apr 23, 2007 20:36

Eigenlijk heb ik allemaal hetzelfde meegemaakt met mijn 33.

Het onregelmatig stationair draaien bleken bij mij inderdaad versleten kabels te zijn, en wel vooral die van de bobine naar de verdeelkap. De draad aan de connector was er sowieso al meer dan half afgescheurd, waardaoor er waarschijnlijk te weinig power doorkwam.
Samen met een flesje injectorenreiniger en nieuwe GL bougies (welke anders?) draaide mijn schatje als nieuw.

Ik weet niet in hoeverre het er mee te maken had, maar het opschuren van al de connectors bij de bobine en een hoop WD40 in de verdeelkappuntjes van binnen en buiten loste ook het toerenteller probleem op.

Ook het reinigen van de het gasklepregelmechanisme (daar waar de draad van je gaspedaal naar toe gaat) is geen overbodige luxe.
33/3 1.5ie '92 >> verkocht :cry: <<
156sw 2.0 TS '01 >> overleden :shock: <<
156 1.9 JTD '01 >> nu :-) <<

Huib
Guru
Guru

Re: RE: Alfa 33 imola (93) IAW problemen

ma apr 23, 2007 21:06

Het probleem van de toerenteller lijkt me niet aan de ECU te wijten. Het ligt of aan de sensor in de bak of aan de teller zelf. Heb je eens geprobeerd een van beide te vervangen/ te controleren?
De sensor in de bak is voor de snelheidsmeter. Het signaal voor de toerenteller komt van de ontsteking. Aangezien bij de IAW de ontsteking en de inspuiting gecombineerd zijn zal het toerental signaal waarschijnlijk wel van de ECU komen. Maar ik verwacht niet dat hier iets mee mis is, want dan zou hij niet lopen. Probeer eens een andere tellerunit.

Voor wat betreft de stationairloop zou ik het zoeken in bougiekabels en/of de stationairregelklep. Injectorreiniger kan ook geen kwaad.

Met het 'aanslaan' van de bougies wordt vetslaan bedoeld. Dan zou de motor veel te rijk moeten lopen, aangezien je verder geen problemen tijdens het rijden hebt lijkt me dat onwaarschijnlijk. Wat is het verbruik?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

mx

ma apr 23, 2007 21:28

Bedankt voor alle reacties!

Hier een paar antwoorden, ter eleminatie van een aantal mogelijkheden.

1. Het antwoord over het schakelaartje in de regelklep meting lijkt mij niet te kloppen?! Bij de IAW (weet niet voor andere) is er daar enkel een potentiometer, zonder een schakelaar. Ik heb de spanning bij traagloop gecheckt zoals uitgelgd in de technische manual, en die spanning is er krak op, namelijk .33V...

2. Ik ben redelijk zeker dat er geen probleem is in het hoogspanningsgedeelte van de ontsteking. De IAW heeft "staische" verdeling, er is dus geen verdeelkap. De bougiekabels waren inderdaad ten dele verrot (m.i. GEEN goed origineel onderdeel van deze wagen), maar werden allemaal vervangen door Bosch GOEDE kabels. De bougies zelf zijn nu ook Bosch (WR56), maar dat heb ik veranderd omdat ik wat wantrouwen had tov. de Lodge (in mijn Lancia Fuylvia werkten de LOdge bar slecht, die waren berucht daar...). Hoe dan ook, maakt absoluut geen verschil.

3. Injector cleaner in de benzine helpt inderdaad... maar dat is misschien meer een syptoom onderdrukken dan het probleem zelf van de baan helpen...

4. Ik heb onlangs het gasklephuis heeeeel grondig gekuist. De resultaten waren spectaculair, maar dan wel in het optrekken (hij is ineens niet meer "tam" onder de 4000RPM); bij de traagloop heeft het vrijwel niks uitgehaald

5. Ik heb zowel de "vraagbak" als de complete technische manual van Alfa voor de 33 (zo een slordige 2500 bladzijden) (van het Internet gehaald)

6. De problemen van RPM meter en temperatuur sensor, daar zal ik zelf eerst nog eens verder naar kijken. Ik vermoed dat ik eens het instrumenten paneel zal moeten opengooien, dat het daar ergens zit... (of voor de temperatuur aanduiding, bij de sensor of de connectie daar...)

Mijn vraag is nu eigenlijk: misschien is die traagloop bij de IAW wel gewoon normaal niet zo stabiel? Ik begin wel stilaan te horen aan de reacties dat het nooit zo erg perfect is bij de 33 IMOLA. Ik ben misschien wat verwend, mijn vrouw heeft een FIAT Barchetta, en die traagloop, die is quasi perfect, heel rustig, heel stabiel, zo vast als een rots (maar die heeft wel een ECU die in een andere klasse zit, en bijna tien jaar recenter...)

Marnix

Mx

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo apr 25, 2007 21:39

Misschien wat mosterd na de maaltijd.

Je hebt denk ik bijna alle punten gehad. Wat ik nog mis is de meting van de verschillende sensoren en de massa-punten.
Als ik lees dat de toerenteller niet alles aangeeft en de diverse meters schommelen, dan vermoed ik een probleem met overgangsweerstanden op diverse punten.

Een 1.4 boxer moet ook mooi stationair kunnen open. Misschien een ietsje schudden maar dan echt lichtjes is wel normaal. Het toerental hoort wel constant te zijn.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

mx

do apr 26, 2007 13:23

Juist, het moet nu bijna in de contacten ergens liggen... Maar dat is een doolhof. Ik ben bezig met een paar connectoren die er mij verdacht uit zien te kuisen, en in bepaalde gevallen te vervangen. Eregens meot dat paneel voeding krijgen, maar van waar? Ik betwijfel dat de teorenteller echt stuk zou zijn, naar mijn gevoel is het signaal op een of andere manier te zwak, en neemt hij maar een deel van de pulsen echt waar. Ofwel de signaalleiding, maar die heb ik gecheckt, ofwel de voeding van de toerenteller (massa of +12V)

Ik moet zeggen dat de motor stilaan beter begint te draaien. Hij heeft vele tientallenduizende kilometers gedraaid met op minst een vervuild gasklephuis (in feite was hij zo tam als wat, nu heeft hij wel degelijk wat "italiaans temperament"); het optrekken is nu dag en nacht verschil met vroeger, vooral in de lagere toeren. Misschien moet er eerst een beetje aanslag en dergelijke weggebrand worden in de cylinders...
Ik blijf van de traagloop even af, wacht af of het niet gewoon in orde komt...

Mx

Sandertje P4

do apr 26, 2007 18:09

Tis en blijft een alfa he....

Terug naar “Algemene Technische vragen”