Gebruikersavatar
Alfa33Owner
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: do okt 26, 2006 20:26
Locatie: Zuid Limburg

Amperemetertje aansluiten

do dec 21, 2006 16:35

Ik was van plan om een amperemeter in mijn 33 aan te sluiten. Maar nu weet ik eigenlijk niet waar ik deze het beste kan aansluiten (dus waar ik de draden moet aansluiten). Deze heeft gewoon een plus en min kant en geeft zowel discharge als charge aan, en ik weet dat ik hem in serie moet plaatsen.
En ik heb al de meest gekke dingen gehoord, maar ik wilde het hier nog eens proberen. Dat leek me een stuk veiliger.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Amperemetertje aansluiten

do dec 21, 2006 17:33

tussen je dynamo en de pluspool van de accu.

Daar ligt standaard 2x 6 kwadraat (dacht ik) dus dat heb je ook minimaal nodig als je deze kabel gaat verlengen tot in je interieur. Dit en het risico bij kortsluiting met zulke dikke ongezekerde kabels heeft mij destijds doen besluiten om toch maar een voltmeter te monteren.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Amperemetertje aansluiten

do dec 21, 2006 18:34

hartstikke leuk een ampere meter, maar er zitten vaker storingen in (of erdoor) dan dat je erop kijkt......

ik sluit me aan bij de aanschaf van een voltmeter, of nog beter oliedruk........
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alfa33Owner
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: do okt 26, 2006 20:26
Locatie: Zuid Limburg

RE: Amperemetertje aansluiten

do dec 21, 2006 19:19

Oliedruk en temp heb ik al. Voltmeter is idd vele mate makkelijker aan te sluiten, maar als die rond de 12/13V blijft staan heb je er niet zoveel aan. Ik wilde graag zien hoeveel hij trekt of oplaad. Maar dan zal ik hem daar tussen zetten. Ik weet dat zulke meters storing gevoelig zijn, maar ja......
Alvast bedankt voor de reacties
Afbeelding

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Amperemetertje aansluiten

do dec 21, 2006 20:14

Dat kun je aan de voltmeter ook zien. Je accuspanning is iets minder dan 12 volt. De laadspanning van een onbelaste dynamo ca. 14 volt. Dus als je voltmeter tussen de 12 en de 14 volt staat wordt je accu bijgeladen. Als de boordspanning onder de 12 volt zakt wordt de accu ontladen en is er dus te weinig laadstroom (of laadspanning).

Met andere woorden je kunt van een voltmeter in feite hetzelfde aflezen als van een amperemeter.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Alfa33Owner
Newbie
Newbie
Berichten: 21
Lid geworden op: do okt 26, 2006 20:26
Locatie: Zuid Limburg

RE: Amperemetertje aansluiten

vr dec 22, 2006 09:02

Ik ga eens kijken of ik hem fatsoenlijk krijgt aangesloten. Als ik mijn twijfels heb dan ga ik me gewoon een voltmetertje halen en verkoop ik deze. Ik zie het wel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Amperemetertje aansluiten

za apr 14, 2007 18:06

Dat kun je aan de voltmeter ook zien. Je accuspanning is iets minder dan 12 volt. De laadspanning van een onbelaste dynamo ca. 14 volt. Dus als je voltmeter tussen de 12 en de 14 volt staat wordt je accu bijgeladen. Als de boordspanning onder de 12 volt zakt wordt de accu ontladen en is er dus te weinig laadstroom (of laadspanning).

Met andere woorden je kunt van een voltmeter in feite hetzelfde aflezen als van een amperemeter.

Betekent dit (nu gaat het even over mijn Lancia) dat als de voltmeter dus onder de 12V blijft hangen de dynamo slecht is en het niet aan de accu ligt??Ik heb zo nu en dan startproblemen, de accu is dan bijna leeg. Na een goede rit is hij wel weer redelijk vol. De voltmeter staat bij hogere toeren hoger dan bij een laag toerental.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

mx

RE: Amperemetertje aansluiten

wo apr 25, 2007 22:53

Betekent dit (nu gaat het even over mijn Lancia) dat als de voltmeter dus onder de 12V blijft hangen de dynamo slecht is en het niet aan de accu ligt??Ik heb zo nu en dan startproblemen, de accu is dan bijna leeg. Na een goede rit is hij wel weer redelijk vol. De voltmeter staat bij hogere toeren hoger dan bij een laag toerental.

Hoe oud is die Lancia? Als het een dynamo is, ipv. een alternator, dan is dit te verwachten...De spanning van een dynamo is heel sterk afhankelijk van het toerental, en bij traagloop is meestal zeer laag, lager daN de accuspanning... Ik heb een Lancia Fulvia van 68, en het laadlampje (dat aangeeft dat er NIET geladen wordt maar de accu stroom levert ipv. te ontvangen, brandt dan... maar das normaal. Als je accu ver plat is zijn er andere mogelijke redenen:
- er blijft iets gebruiken als de auto af staat
- de accu is versleten (kan van te weinig gebruik, om goed te zijn moet bijna dagelijks ontladen plus laden gebeuren)
- je maakt te korte ritten, met te veel traagloop en te weinig met hogere toeren...

Ik heb gelijkaardige zaken met mijn Fulvia. Met een dynamo moet je ites meer "management" doen (i.e. wat meer plannen...)

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Amperemetertje aansluiten

do apr 26, 2007 22:50

Bedankt voor de reactie.

Ik heb inmiddels op de accupolen gemeten. Bij geen draaiende motor van 12v, bij draaiende motor vanaf 12v tot bij een hoger toerental 14v (14,4 wordt overigens niet gehaald)
Het betreft hier een Thema, dus al een 'oudere' auto.
Het leek mij nu dat de accu slecht is maar nu ik een paar dagen vanwege het mooie weer met de Spider gereden heb en de Thema in de koele stalling gestaan heeft blijkt hij na die dagen toch weer perfect te starten, tegen alle verwachtingen in.
Zou ik dan toch een 'vreemde' stroomverbruiker hebben? Een verbruiker die alleen bij warm weer invloed heeft????

Hoe kan ik stroomverbruik meten?

Terug naar “Algemene Technische vragen”