Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

do apr 12, 2007 13:58

Ik hoop dat digiblast het niet vervelend vind, maar ik post hier ook even m'n uitlijningsrapport van m'n 16V QV:

Afbeelding

Kan iemand hierover een oordeel geven, m'n auto trekt namelijk naar links en ze zeiden daar dat het kwam, doordat m'n banden scheeft zijn afgesleten. Binnenkort gaan er andere velgen en nieuwe banden onder en dan laat ik gelijk m'n auto weer uitlijnen. Hopelijk is het trekken dan over.

Rees-Cees

Re: RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

do apr 12, 2007 14:04

Ik hoop dat digiblast het niet vervelend vind, maar ik post hier ook even m'n uitlijningsrapport van m'n 16V QV:

Afbeelding

Kan iemand hierover een oordeel geven, m'n auto trekt namelijk naar links en ze zeiden daar dat het kwam, doordat m'n banden scheeft zijn afgesleten. Binnenkort gaan er andere velgen en nieuwe banden onder en dan laat ik gelijk m'n auto weer uitlijnen. Hopelijk is het trekken dan over.
waarom staat de sporing helemaal buiten de "waardes"?

Daar kan dat trekken best eens door komen> het is eerder een soort duwen (de auto wordt door de te kleine uitsporing de ene of de andere kant op geduwd vooral bij het gasgeven)

bij het gasgeven krijgt een 33 namelijk minder uitspoor. als je dus het uitspoor al minimaal zet ga je naar nul of toespoor en dan gaat je auto zoeken.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

Re: RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

do apr 12, 2007 19:09

Kas je hebt een PB lijkt me wel zo netjes
P.b terug.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

do apr 12, 2007 19:41

Interessante discussie dit ik zal het blijven volgen, kan ik er ook nog wat van leren
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

Re: RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

vr apr 13, 2007 15:16

Ik hoop dat digiblast het niet vervelend vind, maar ik post hier ook even m'n uitlijningsrapport van m'n 16V QV:

http://www.alfa33.nl/uitlijning.jpg

Kan iemand hierover een oordeel geven, m'n auto trekt namelijk naar links en ze zeiden daar dat het kwam, doordat m'n banden scheeft zijn afgesleten. Binnenkort gaan er andere velgen en nieuwe banden onder en dan laat ik gelijk m'n auto weer uitlijnen. Hopelijk is het trekken dan over.
waarom staat de sporing helemaal buiten de "waardes"?

Daar kan dat trekken best eens door komen> het is eerder een soort duwen (de auto wordt door de te kleine uitsporing de ene of de andere kant op geduwd vooral bij het gasgeven)

bij het gasgeven krijgt een 33 namelijk minder uitspoor. als je dus het uitspoor al minimaal zet ga je naar nul of toespoor en dan gaat je auto zoeken.
Van de sporing is idd vreemd, dat kun je makkelijk bijstellen met het schroefdraad op de stuurkogels. Dat is misschien wel de reden waarom m'n auto zo zoekt als je volgas optrekt in de eerste twee versnellingen (wat dankzij de veerpootbrug wel minder is geworden). Als ze m'n auto uitlijnen zal ik is vragen of ze dat willen bijstellen.

Gebruikersavatar
Erwin
Member
Member
Berichten: 194
Lid geworden op: za apr 30, 2005 15:05
Locatie: Hoornsterzwaag
Contacteer: Website

Re: RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

vr apr 13, 2007 19:29


waarom staat de sporing helemaal buiten de "waardes"?

Daar kan dat trekken best eens door komen> het is eerder een soort duwen (de auto wordt door de te kleine uitsporing de ene of de andere kant op geduwd vooral bij het gasgeven)

bij het gasgeven krijgt een 33 namelijk minder uitspoor. als je dus het uitspoor al minimaal zet ga je naar nul of toespoor en dan gaat je auto zoeken.
Ik dacht altijd dat toespoor de rechtuit stabiliteit vergroot terwijl uitspoor het bocht-inrijgedrag vergemakkelijkt.

Interessante materie!!!! Meer Meer Meer!!!! :D
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Rees-Cees

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

vr apr 13, 2007 19:43

Neelis en Erwin.

een 33 trekt de voor wielen bij het geven van gas naar elkaar toe (maw de uitspoor wordt kleiner) als je dus al met minimale uitspoor rijdt krijg je een auto die gaat zoeken.

ik heb dit in 6 jaar tijd met circuit ervaring allemaal al een keer geprobeerd :wink:

Andretti Molletti

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

vr apr 13, 2007 19:47

Neelis zijn auto trekt m.i. naar links omdat het camber rechts véél groter is dan links... denk aan een wegwerpkoffiebekertje op zijn kant wat je laat rollen...

Gebruikersavatar
Erwin
Member
Member
Berichten: 194
Lid geworden op: za apr 30, 2005 15:05
Locatie: Hoornsterzwaag
Contacteer: Website

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

vr apr 13, 2007 19:52

@Rees-Cees,

Ik neem het direct van je aan.
Omdat het anders is dan dat ik geleerd heb kreeg ik twijfel.
Ik weet ook dat het afhankelijk is van de auto(ieder merk/type reageert weer anders).

Hier een stukje uit de boeken:

De sporing beinvloedt echter een aantal belangrijke zaken die de fabrikant kan
doen afwijken van de handregel. Te weten:
² de slijtage van de banden
² de rechtuit-stabiliteit
² het bocht inrijgedrag.
² het bochtgedrag (overstuur en onderstuur)

Voor een minimum aan vermogenverlies en bandenslijtage dienen die wielen
exact in de rechtuit te staan. Een te veel aan toespoor geeft een slijtage aan
de buitenkant van de band te zien. Een te veel aan uitspoor veroorzaakt het
tegenoverstelde effect nl. slijtage aan de binnenzijde van de band. Dit alles zou
meer voor een neutrale (=0) sporing pleiten ware het niet dat ook de sporing
invloed heeft op de richtingsstabiliteit. Er wordt gesteld dat in het ingewikkelde
proces van het weggedrag een zekere mate van toespoor de rechtuit stabiliteit
vergroot terwijl uitspoor het bocht-inrijgedrag vergemakkelijkt. Het is aan de
fabrikant om te beslissen welk effect hij prefereert.
Sporing kan het stuurkarakter (overstuur of onderstuur) zowel positief als
negatief beinvloeden.Wanneer er bijv. snel een bocht wordt ingereden dan zorgt
de toespoor ervoor dat er een overstuur neiging ontstaat. Dit omdat het buitenste
zwaarder belaste wiel het meeste invloed heeft op het bochtgedrag en al wat
naar binnen is gedraaid. Uitspoor heeft over het algemeen het tegenovergestelde
effect.
Het meten van de sporing
De sporing wordt na het controleren van de caster en de wielvlucht gecontroleerd
en eventueel gesteld. Het meten van de sporing geschiedt vanaf de velgrand en
wanneer deze wordt uitgedrukt in mm,is de sporing volgens DIN 70020 het
verschil tussen de afstand B en C. Fig. 2.5.3 (Alleen de velg is in deze ¯guur
getekend.)
B
rijrichting
velg C
Fig. 2.5.3 Het meten van de sporing in mm. Sporing = B - C
Wanneer men de sporing uitdrukt in graden dan heeft dit (veelal) betrekking
op 1 wiel zodat de hoek berekend wordt uit:
0,5.S / D
Deze waarde is de sinus van de hoek, waarin D de velgdiameter voorsteld en
S de sporing in mm. Met een rekenmachine kan dan de eigenlijke hoek worden
bepaald. Omdat de hoek vrij klein is wordt deze veelal in graad-minuten
uitgedrukt. Fig. 2.5.4
3
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Gebruikersavatar
Erwin
Member
Member
Berichten: 194
Lid geworden op: za apr 30, 2005 15:05
Locatie: Hoornsterzwaag
Contacteer: Website

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

vr apr 13, 2007 20:01

@Digiblast:

Vind je het vervelend dat je topic een beetje anders spoort op dit moment?
Ik vind het zelf erg boeiend om te leren waarom.
Veel van onze dierbare Alfa's worden voorzien van '' perfecte veren, schokdempers en banden''
Maar de wielgeometrie wordt overgeslagen terwijl dit volgens mij net zo belangrijk is voor een goede wegligging en stuurgedrag.
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

Rees-Cees

Re: RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

vr apr 13, 2007 20:37

Neelis zijn auto trekt m.i. naar links omdat het camber rechts véél groter is dan links... denk aan een wegwerpkoffiebekertje op zijn kant wat je laat rollen...
psssssssssssst dat zeg ik toch: stoeprandje

Andretti Molletti

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

vr apr 13, 2007 21:25

Dat stoeprandje was de eesrte uitdraai, een andere 33, toch.

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

za apr 14, 2007 11:06

Ik ben een keer met m'n rechterwiel nogal hard op een stoep geklapt :oops:
Misschien dat dat het is.

Ik zal bij het uitlijnen is vragen of ze hem ECHT goed kunnen uitlijnen en niet een keer met een rubber hamer tegen m'n banden willen slaan om het recht te krijgen ;)

Gebruikersavatar
digiblast
Member
Member
Berichten: 128
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:48
Locatie: Oldenzaal (Twente)

RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

wo apr 25, 2007 11:13

Vandaag is de auto voor de apk geweest en opnieuw uitgelijnd.
Blijkt dat het camber scheeft staat en dat uitlijnen dus niet mogelik was.
Mogelijk komt het scheef afslijten van de voorbanden door het rechtervoorwiellager aangezien hier veel speling in zit.
Het probleem is hiermee waarschijnlijk deels opgelost. naast dit werd er aangegeven dat het mogelijk is om bij de linker veerpoot iets te vrezen.


De auto was verder in goede staat, afwachten maar :roll:
11-4-2003-21-2-2009 in het bezit geweest van een Alfa 33 flat four 1.4 ie '94 HL-PR-89 Afbeelding
2-2 2009-Fiat Barchetta Rosso'95.
12-3 2011-Alfa 156 1.8 Cf3 140pk

Rees-Cees

Re: RE: Waarden uitlijnen alfa 33.1.4

wo apr 25, 2007 16:30

Vandaag is de auto voor de apk geweest en opnieuw uitgelijnd.
Blijkt dat het camber scheeft staat en dat uitlijnen dus niet mogelik was.
Mogelijk komt het scheef afslijten van de voorbanden door het rechtervoorwiellager aangezien hier veel speling in zit.
Het probleem is hiermee waarschijnlijk deels opgelost. naast dit werd er aangegeven dat het mogelijk is om bij de linker veerpoot iets te vrezen.


De auto was verder in goede staat, afwachten maar :roll:
eerst je lager repareren dan. uitlijnen met een kapot lager heeft totaal geen zin namelijk.

succes

Terug naar “Algemene Technische vragen”