Ruud33 16V

schommeling toerental 156 1.8TS

di apr 10, 2007 15:46

Hoi medealfisti,

sinds ik mijn 156 1.8TS heb (2,5 maand) gekocht bij een alfa dealer viel me op dat het stationair toerental van de auto schommelt op het moment dat ik bijv bij een stoplicht aan kom rijden in de 2e versn met bijv 2000rpm. Ik zet de auto in zijn vrij en het toerental zakt dus naar stationair. Vervolgens zakt het toerental tot iets onder de 1000rpm en de auto begint te trillen. Het toerental krijgt dan een soort zwieper en loopt op tot 1500rpm, schommelt weer terug, maakt soms nog een zwieper om tot slot pas netjes stationair op ongeveer 100rpm te lopen. Als hij eenmaal stationair loopt blijft hij wel netjes lopen. Ben inmiddels twee keer terug naar de dealer geweest met dit probleem (3 mnd garantie). Ze hebben eerst alles schoongemaakt (stationair motor plus gasklephuis) en gereset. Dit heeft niks uitgehaald. De tweede keer hebben ze een nieuwe stationair actuator geplaatst en alles opnieuw afgesteld zeiden ze. Het werd iets minder erg hierdoor maar nu, na een paar dagen, is het probleem weer net zo erg. Ik baal ervan omdat de dealer zo'n 120km van mijn huis afligt. Iedere keer op en neer kost me een halve tank en een week de auto kwijt. Hebben jullie enig idee wat het kan zijn want ik begin nu wel een beetje te balen en heb weinig zin om op en neer te blijven rijden naar de dealer terwijl ze het iedere keer niet helemaal goed oplossen. Van de andere kant zit er nu nog tot einde deze maand garantie op. Als jullie adviezen hebben, hoor ik dat graag.

Alvast bedankt.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: schommeling toerental 156 1.8TS

di apr 10, 2007 18:15

De GTV 2.0 16V van Karin heeft het zelfde probleem.
Ik dacht dat ik dit samen met het inhouden kon oplossen door de luchtgewichtsmeter te vervangen.
Het inhouden is weg. De motor trekt als een tierelier maar het stationair schommelen is gebleven.
Ik heb een paar flesjes injectorreiniger in de tank gegooid en het lijkt wat minder te worden dus dit ga ik nog een paar keer doen.
Toch verdenk ik de luchtaanvoerleiding op een valse lucht lekkage...

Andretti Molletti

Re: RE: schommeling toerental 156 1.8TS

di apr 10, 2007 20:47

Toch verdenk ik de luchtaanvoerleiding op een valse lucht lekkage...
Dat test je simpel met remmenreiniger...

Schommeling in je stat toerental... begin altijd met het controleren van je smoorklepsensor en de afstelling ervan.

Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member

di apr 10, 2007 21:04

Zit er airco in je 156, en is het met de airco aan heftiger dan met de airco uit?

Niet dat ik dan weet wat het is, maar misschien handig voor anderen om er wat zinnigs over te zeggen.

Onze 155 2.0 16V heeft dezelfde verschijnselen van schommelent toerental en trillen, en met de airco/climate control is het een stuk heftiger. Het moet toch iets met de stationair regeling te maken hebben, die krijgt het gewoon niet voor elkaar om de motor gelijk netjes te laten lopen.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di apr 10, 2007 21:49

Ik weet uit eigen ervaring met onze 156 1.6 (helaas is deze niet meer) dat deze schommelingen te maken hebben met de software in de ECU. De dealer heeft dit toen vervangen door een nieuwere versie waarna het geschommel helemaal weg was.

Het heeft inderdaad te maken met de airconditioning en dan met name de compensatie met aan en uitschakelen daarvan.

Ter info: de auto was van oktober 1998 en heeft in 2002 een update gekregen. Ik durf niet te zeggen met welke versie.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Ruud33 16V

wo apr 11, 2007 08:32

Nou met de airco heb ik het eerlijk gezegd niet getest. Ik weet dus eigenlijk alleen dat ie het zonder airco aan wel doet, de ene keer wat heftiger dan de andere keer, maar toch.

Heb gister met een kennis gesproken die er ook verstand van heeft. Hij zocht het probleem meer in een of andere schakelaar of sensor (kunnen er vele zijn) die ervoor zorgt dat bij ontkoppelen / schakelen het toerental omlaag brengt. Als het toerental dan onder stationair komt (wat hij meestal ietsje doet) reageert de stappenmotor door open te gaan en lucht erbij te laten. Dit gaat gepaard met die schommelingen, aldus de kennis. De boosdoener is vlgs hem dan ook degene die het toerental (te ver) omlaag brengt.

Ik weet het ook niet meer. Ik vind eigenlijk dat de dealer dit onder de garantie moet oplossen maar het kost me iedere keer een halve tank benzine en een week de auto kwijt omdat ik vanwege mijn werk alleen de auto in het weekend kan brengen en dus een weekend later pas weer op kan halen...

jan

wo apr 11, 2007 12:20

Ruud,
Niet dat het je helpt, maar ik heb ook hetzelfde probleem met mijn 156 2.0.
Met/ zonder airco blijft de motor zagen.
Ik heb ook de luchtdebiet meter, lambda sensor, luchtfilter en BDP sensor vervangen (niet voor dit probleem), maar het veranderde niets.
Gasklep heb ik ook laten controleren, zip.
Dat het niet aan de injectoren of benzine gedeelte ligt, kan ik ook bevestigen, ik rijd immers op LPG.

Het vreemde is wel, dat als hij vb op 1500 rpm draait, en ik licht met mijn voet op het gaspedaal tik, zonder dat ie in toeren oploopt, hij uiteindelijk terug naar zijn normaal toerental gaat. Moet je eens proberen.
Dus ik dacht ook dat de gasklep vuil was, maar noppes.

Ik zal met spanning dit topic volgen.

andriesalfa

wo jul 25, 2007 21:54

hallo alfisten,

hier nog een reactie van iemand die net zijn stappenmotor er af heeft geschroefd om dit probleem te verhelpen mijn alfa 156 18.ts is van 1999 en die heeft hetzelfde euvel. sterker nog, de mijne loopt bijna standaard op tot bijna 2000 toeren en het wordt steeds erger.

als ik als (oude techneut) erover nadenk kan het haast niet zo zijn dat de stappen motor " plakt " want dan gaat hij niet vanzelf van 1000 naar 200 toeren de gasklep open duwen... toch?

verder geloof ik absoluut niet in vieze injectoren of iets in die trant en mijn airco aan of uit maakt (bijna) geen verschil.

dan is er nog de zgn ECU die wordt omschreven. dit zou best de boosoener kunnen zijn zoals bij alle voorkomende storingen in het motormanagement, maar ik heb geen idee of dit bij mij ook het geval is.

valse lucht is ook nog een heel goed mogelijhkheid en ik denk ook dat de temp. sensoren die input geven aan de ecu bepalend kunnen zijn. (maar dan schommelen geloof ik niet...)

Nee de oplossing dames en heren is volgens mij doodeenvoudig..

gewoon de stappenmotor eraf laten en rijden met een afgestelde 0-stand van de gasklep zoals vroeger !!!!

's winters een iets ander standje en klaar..

whahahah ik ga het eens proberen iig ik houd jullie op de hoogte.

Remco S
Guru
Guru

do jul 26, 2007 06:21

Gasklep reinigen (alleen als deze met kabel bediend wordt) naar de dealer en aan de examiner. Dan even de stationair parameters laten resetten en de motor loopt weer netjes stationair

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

do jul 26, 2007 12:38

Het is best een veelvoorkomend probleem bij deze motoren.
Wat ik hieruit opmaak is de gasklep (sensor) de oorzaak van dat geschommel?
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Rob2000

do jul 26, 2007 13:05

Bekend probleem bij TS motoren. Kan de LMM, lambda sonde, gasklep maar ook de regelaar voor stationairtoerental...hoe heet dat ding in goed nederlands? (Leerlaufregler) Leerlaufregler is het bijna zeker als het erger wordt met ingeschakelde airco.
LLR kun je met de examiner laten testen. (ik ga er maar even van uit dat je zo'n ding niet in je bezit hebt :wink: )

andriesalfa

do jul 26, 2007 20:55

hellupppppp

ik heb dus mijn stappenmotor uit elkaar gehaald gereinigd en ook het gasklep huis.

het probleem was dat de motor stationair schommelt, maar na mijn actie loopt hij nu 4000 rpm stationair.

en de gaskabel staat goed afgesteld dus het hele ding is ontregeld whahhaa

maar wat moet ik nu doen????

toch maar de hele stappenmotor eraf halen en kijken wat er gebeurd? of heeft iemand nog een idee wat het kan zijn..

zowieso wil ik langs de dealer voor het uitlezen van de ecu..

Andretti Molletti

do jul 26, 2007 22:38

Nee de oplossing dames en heren is volgens mij doodeenvoudig..

gewoon de stappenmotor eraf laten en rijden met een afgestelde 0-stand van de gasklep zoals vroeger !!!!

's winters een iets ander standje en klaar..

whahahah ik ga het eens proberen iig ik houd jullie op de hoogte.
zo doodeenvoudig is het dus niet ;)

Andretti Molletti

do jul 26, 2007 22:39

10 April:
Schommeling in je stat toerental... begin altijd met het controleren van je smoorklepsensor en de afstelling ervan.

Andretti Molletti

do jul 26, 2007 23:02

de stationairregeling kent metertjes die meten of, wanneer en hoe de stationairregeling moet werken.
Dit zijn de zogeheten sensoren.
Tevens kent de stationairregeling de doeners, die het stationairtoerental kunnen verhogen en verlagen,
de zogeheten actuatoren.

In de stationairregeling herkennen we de volgende sensoren:
GASKLEPSENSOR, ofwel smoorklepsensor
Motortemperatuursensor.
toerentalsensor (=BDPsensor)
Voertuigsnelheid
Accuspanning
Evt aircoschakelaar

De actuatoren zijn:
stationairregeklep. Meestal een duty cycle gestuurde twee draads klep, zelden een stappenmotor!
Ontsteking.
Injectoren.

De ECU (Motormanagementcomputer)heeft een simpel programma waarin gedefinieert wordt:
Wanneer de regeling actief moet zijn (gasklep gesloten)
Hoe hoog het stationairtoerental moet worden (afhankelijk vd motortemp)
En nog een paar niet belangrijke dingen.

Normaliter zal de gasklepsensor ALTIJD dezelfde spanning doorgeven als we gas loslaten, bv 0,5 Volt.
Elke keer als de ECU 0,5V op de gasklepsensor ziet weet deze dat het gaspedaal losgelaten is en schakelt dus de stationairregeling in.
(Gaat iemand lopen kl*ten aan de gasklepsensor en is de afstelling geen 0,5V meer dan zegt de ECU, we draaien niet stationair dus we gaan niet afregelen.

En NU KOMT HET
Als je aan het rijden bent, dan gaat de stationairregelklep VOLLEDIG open!!!!
Waarom??
De ECU ziet dat je gas geeft en de volgende actie is voorspelbaar: GAS LOS> afremmen op de motor.
Emissie technisch is het beter af te remmen met een iets geopende gasklep en dus laat de stationairregelklep lucht door om de emissies te halen en de compressie niet te hoog te laten worden.
Zolang er snelheid is gaat dit prima.
Denkt de auto dat jij aan het rijden bent en gas loslaat terwijl je stilstaat door bv een defecte snelheidssensor dan zal de stationairregelklep open gaan en het toerental enorm oplopen...
MAARRRRR omdat deze regeling meestal de inspuiting hervat bij lager dan 1500 rpm zal het toerental nu geen 4000 rpm worden.
Dus dit is niet de meest waarschijnlijke oorzaak...

Nog eentje dan :lol:
We draaien stationair, gas los en een of andere malloot heeft de gasklep schoongemaakt en niet afgesteld maar wel lukraak terug geschroefd...
Gaslos geeft een gasklepsensorspanning van 0,8 V (bv) de ECU zegt... ojee we draaien niet stationair, de stationairregelklep gaat open en het toerental stijgt enorm...
De gasklepstand is wel erg laag, maar de luchtmassameter geeft aan dat er zat lucht de motor ingaat dus het toerental stijgt gestaag...
Omdat de ECU ontwikkeld is door Italianen en die zijn slim in motormanagementsystemen, controleert de software continu de sensoren door de afgegeven spanningen te vergelijken met sensoren die een soortgelijke functie hebben... toevallig meet de gasklepsensor de belasting en de LMM ook.. oei, die kloppen niet meer t.ov. elkaar...
Uit veiligheid komt de soft rev limitter in op 4000rpm...deze legt de injectie stil en zal de ontsteking mogelijk verlaten om het toerental te beperken..

Als je het verhaal goed leest, probeert te begrijpen hoe de regeling werkt, is het een peuleschil deze storing op te lossen.
Niemand kan je de oplossing geven met zekerheid, omdat niet vermeld is wat er precies voor MMsysteem is toegepast, of er gedraaid is aan de afstelling van de gasklepaanslag(lees doodvonnis!!) of de gasklepsensor met kennis van zake is afgesteld en ingeleerd... niet alleen gereset!

PS de 0,5V en 0,8 V zijn willekeurig gekozen en kan net zo goed iets meer of minder zijn...er zit een leerprogramma achter wat deze afstelling mits binnen acceptabele waarden, inleert. Daarnaast verschaf ik inzichten .. ik leer een aap geen kunstje ;)

Zo, succes !!! 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”