Goedendag,
Het volgende is het geval (Alfa Romeo 33 1.7 i.e. 8v, bouwjaar 1991, LE-jetronic):
Twee weken geleden: auto loopt goed, maar distributieriemen dienen vervangen te worden (was een kleine 80.000 km geleden voor 't laatst gedaan)
Het volgende vervangen:
-Distributieriemen
-Koelvloeistof
-Bougies
-Bougiekabels
-Riem stuurbekrachtiging
-Riem v-snaar
-Rotor
-Verdeelkap
Na het vervangen van deze onderdelen liep de auto goed. Alleen heel klein beetje schommelen van toerental, niet extreem. 't Was te merken bij het rijden met constante snelheid, maar redelijk nihil.
100 km rijden verder:
De auto gaat veel vermogen missen. Naar de 3000 toeren valt het nog meer, Van 3000 naar 4000 toeren gaat heel traag (mist veel vermogen) en daarboven zit er helemaal geen pit meer in. Het is alsof de auto verzuipt.
Verder lijkt er iets te tikken, wellicht de hydraulische klepstoters.
Bij het stellen van een diagnose het volgende gecontroleerd:
-Distributietiming: staat één tandje verkeerd, hiervoor stond hij ook al een halve tand verkeerd
-Distributieriemen: nagespannen
-Ontstekingstijdstip: tijdstip moeilijk te controleren, omdat auto niet helemaal mooi constant (stationair) loopt, maar lijkt me weinig mis mee, stond hiervoor ook gewoon goed
-Cilinders: alle cilinders werken volgens mij mee (bij het één voor één eruit trekken van bougiekabels loopt de auto duidelijk minder)
-Bougies: 3 bougies niet echt bruin aangeslagen, eerder wit en één bougie zwart aangeslagen
-Compressie: 3 cilinders tussen de 9,5 en 10,5 bar en één cilinder (van de bougie (nr. 3) die zwart was aangeslagen) 14,5 bar
De zwart aangeslagen bougie heb ik vervangen. Hierna liep de auto nog steeds niet beter.
Heb hierna de compressie (nog) niet gemeten.
-Lambdasonde is overigens half jaar geleden vervangen.
-De oud en nieuwe koelvloeistof zag/ziet er normaal uit.
Die compressie klopt niet (geen idee waarom) en wellicht dat de distributieriemen 'gewoon' op tijd moeten worden gezet. Maar ik vraag me af of dat zoveel verschil zal uitmaken.
Zou het een combinatie van te hoge compressie en tandje die verkeerd staat kunnen zijn?
Zou het de bobine kunnen zijn?
Wellicht een injector?
Ik weet dat hier al veel over geschreven is, maar misschien dat mensen nog extra ideëen hebben.
Alle reacties welkom!
Mvg,
Alfarijder Bastiaan.