Met hoeveel Nm als ik mag vragenDat lijkt enigzins op wat ik destijds bij m'n Giulia heb gehad.
Dat was toen toch bij de koppakking en ik schrok er behoorlijk van.![]()
Op advies van een ter zake kundig iemand heb ik de kopbouten met een iets groter moment nagetrokken en was het probleem definitief opgelost.
toch wel...als ie leeg is !Een lekkage kan niet ineens ophouden...
toch wel...als ie leeg is !Een lekkage kan niet ineens ophouden...
Oftewel, zolang ie lekt, doet ie het nogtoch wel...als ie leeg is !Een lekkage kan niet ineens ophouden...
Ik zie dat de aanhaalmomenten anders (lager) liggen dan bij een Alfetta.Als ie maar net lekt, wat het geval lijkt, kan de temperatuur van de onderdelen een grote rol spelen. Hetgeen kan verklaren dat de lekkage niet altijd aanwezig is.
Omdat ik op 11 september 1999 dacht, stel dat er ooit een vraag op het Alfa forum komt, even opschrijven wat ik gedaan heb:
Kopbouten nagetrokken tot ca. 77 Nm (ca. 12-15 Nm meer dan voorheen).
De lekkage was toen ook bij de 3e cilinder aan de uitlaatkant. Overigens had ik ook een heel klein beetje olie bij het koelwater, maar ook dat was daarna opgelost.
Ik heb nadat ik de Giulia gerestaureerd had, van alle verschijnselen, reparaties, onderhoud, klepspelingen , etc. noem maar op notitie gemaakt met datum en kilometerstand in een kleine ringband.
Zou kunnen.Ik zie dat de aanhaalmomenten anders (lager) liggen dan bij een Alfetta.Als ie maar net lekt, wat het geval lijkt, kan de temperatuur van de onderdelen een grote rol spelen. Hetgeen kan verklaren dat de lekkage niet altijd aanwezig is.
Omdat ik op 11 september 1999 dacht, stel dat er ooit een vraag op het Alfa forum komt, even opschrijven wat ik gedaan heb:
Kopbouten nagetrokken tot ca. 77 Nm (ca. 12-15 Nm meer dan voorheen).
De lekkage was toen ook bij de 3e cilinder aan de uitlaatkant. Overigens had ik ook een heel klein beetje olie bij het koelwater, maar ook dat was daarna opgelost.
Ik heb nadat ik de Giulia gerestaureerd had, van alle verschijnselen, reparaties, onderhoud, klepspelingen , etc. noem maar op notitie gemaakt met datum en kilometerstand in een kleine ringband.
Daar is rond 75 Nm tot 80 Nm standaard