harold
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

Re: Schokdempers laten testen

za mar 24, 2007 19:26

Omdat ik opzoek ben naar nieuwe schokdempers voor mijn 33 SW'tje heb ik de volgende vraag;
Wat is het verschil in demping tussen een gas gevulde of met olie?
Welke is beter en waarom?
Ik heb mijn schokbrekers laten testen bij Profile(was gratis). En hier kwam het vogende uit:
Links voor:56%
Rechts voor:50%
Links achter:26%
Rechts achter:20%
Hoe moet ik deze cijfers interpreteren?

lekker bedrijf als er niet duidelijk wordt gemaakt hoe deze cijfers geinterpreteerd moeten worden :evil:

ik zeg......
nix mis met die dempers.
pas met een onderling verschil van meer als 15-20 ga je dat merken met de demping.
dempers aan de achterzijde zijn wel meer 'moe' als de voorzijde maar daar hoef je in principe niets van te merken; doe je dat wel met wat belading in de auto dan is het aan te raden een paar nieuwe dempers te plaatsen.

of anders gewoon zo laten.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Erwin
Member
Member

za mar 24, 2007 22:37

Ik vond em al zo gevoelig voor spoorvorming.
Gisteren met ± 70 kilo rommel achterin kwispelde de auto als een puppy :oops: .

lekker bedrijf als er niet duidelijk wordt gemaakt hoe deze cijfers geinterpreteerd moeten worden :evil:

ik zeg......
nix mis met die dempers.
pas met een onderling verschil van meer als 15-20 ga je dat merken met de demping.
dempers aan de achterzijde zijn wel meer 'moe' als de voorzijde maar daar hoef je in principe niets van te merken; doe je dat wel met wat belading in de auto dan is het aan te raden een paar nieuwe dempers te plaatsen.

of anders gewoon zo laten.
Maar wat is nu het verschil in eigenschappen tussen een gasdemper en een olie gevulde demper en waarom is wat beter?
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

Re: RE: Schokdempers laten testen

za mar 24, 2007 22:47

of dempers naarmate ouderdom slapper worden weet ik(nog) niet
Absoluut
Waarom is dat? Dempers dempen omdat olie door nauwe openingen moet. Als de demper na 200.000 km nog niet gelekt heeft en de olie er dus nog inzit is de demping toch ook nog hetzelfde, of mis ik iets?
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

za mar 24, 2007 23:12

Maar wat is nu het verschil in eigenschappen tussen een gasdemper en een olie gevulde demper en waarom is wat beter?
Als een demper ingedrukt wordt doet het volume van de zuigerstang de olie verdringen en deze moet ergens naartoe. Bij een gasdemper wordt het verschil opgevangen door een extra zuiger met een hoeveelheid gas eronder onder druk en bij een conventionele demper door een extra tussenruimte tussen een buiten en een binnen cilinder. Voordeel van de gasdemper is dat de olie beter gekoeld wordt want er is maar 1 cilinderwand en geen 2. Tenminste, zo heb ik het begrepen. Qua werking hoeft het niets uit te maken

Andretti Molletti

zo mar 25, 2007 01:06

of dempers naarmate ouderdom slapper worden weet ik(nog) niet
Absoluut
Waarom is dat? Dempers dempen omdat olie door nauwe openingen moet. Als de demper na 200.000 km nog niet gelekt heeft en de olie er dus nog inzit is de demping toch ook nog hetzelfde, of mis ik iets?
Als een motor na 200.000km nog vol zit met olie en er niets gelekt heeft is i toch ook goed!!!

;)

Erwin
Member
Member

zo mar 25, 2007 01:32

Absoluut
Als een motor na 200.000km nog vol zit met olie en er niets gelekt heeft is i toch ook goed!!!

;)
Ik heb net met veel aandacht dit topic doorgelezen:http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=21484
Met het meeste ben ik het eens. Het is NIET dat ik mensen voor het hoofd wil stoten of afzeiken maar ik geef aan dat ik graag meer inzicht wil krijgen in het fenomeen schokdemper. De hint van Dré is duidelijk; als je niets van waarde toe te voegen hebt doe het dan ook niet! Ik heb er weinig behoefte aan om in mijn eigen gestarte topic door nutteloze berichten te moeten spitten. Dit is een vraag om iets te leren anders had ik het wel in het café gedeelte geplaatst. Nogmaals dit is niet om mensen te beledigen of te ontmoedigen om mij en anderen te helpen maar hou het a.u.b relevant. Ik denk dat mensen na mij met dezelfde vraag er dan ook iets aan hebben. @Bert308 dit is niet naar jou toe, je hebt mij weer een stukje verder gebracht!

Groet,
Erwin
33 SW 1.7IE 1993 - R.I.P
RRclassic 3.9 EFI
Alles is relatief......absoluut!!

harold
Full Member
Full Member

zo mar 25, 2007 10:32

Ik zou zelf kiezen voor een gasgevulde schokdemper. bijv monroe gasmatic.

er zit zowiezo olie in zo'n schokdemper maar dus ook stikstofgas in een afgesloten kamer.
door de druk van het gas werkt de demper in twee richtingen; de ingaande en de uitgaande vering.
bovendien reageert een gasgevulde schokdemper sneller op kleine oneffenheden in de weg wat weer in een beter weggedrag resulteert.
zo'n veerpoot is ook iets lichter als een alleen met olie gevulde poot.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Schokdempers laten testen

zo mar 25, 2007 10:40

Als dit om een 33 gaat zijn de dempers toch alleen maar in gas leverbaar?

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 25, 2007 13:14

een oliegevulde demper is meer temp. gevoelig als een gasgevulde dus als ie warmer wordt verliest een oliegevulde meer dempende eigenschappen dan een gasgevulde...
een demper slijt overigens altijd ook als ie niet lekt... (inwendig slijten de delen op elkaar in)
vwb het verhaal dat ze bij de apk keuring niet minder dan 20% mogen zijn: - voor de apk geldt alleen afkeur indien er zichtbare lekkage is.....

indien je nieuwe dempers wilt monteren zou ik als suggestie willen meegeven: Billstein..... Koni is ook leuk maar Billstein is beter....

suc6
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 25, 2007 13:14

Elke demper werkt in 2 richtingen en een gasgevulde is niet noodzakelijk beter dan een alleen olie gevulde. Ik heb veel liever een gele Koni dan een gasgevulde Monroe.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 25, 2007 13:19

Elke demper werkt in 2 richtingen en een gasgevulde is niet noodzakelijk beter dan een alleen olie gevulde. Ik heb veel liever een gele Koni dan een gasgevulde Monroe.
dat is appels met peren.....
Monroe biedt standaard dempers op comfort gebaseerd.... Koni biedt sportdempers.....

als ik van een zelfde merk en type de keuze had in een olie of een gasgevulde demper dan is de gasgevulde toch wel de betere....

jef 75
Guru
Guru

zo mar 25, 2007 13:25

vwb het verhaal dat ze bij de apk keuring niet minder dan 20% mogen zijn: - voor de apk geldt alleen afkeur indien er zichtbare lekkage is.....

suc6[/quote]

in Nederland dan.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 25, 2007 13:27

yep dat is correct....
is dat in belgie dan weer zoveel strenger????
lekker die EU..... :wink:

jef 75
Guru
Guru

zo mar 25, 2007 13:28

yep dat is correct....
strenger weet ik niet,maar een schokdemper die minder dan 20 % zijn werking nog maar doet mogen ze gerust afkeuren van mij.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mar 25, 2007 15:06

yep dat is correct....
strenger weet ik niet,maar een schokdemper die minder dan 20 % zijn werking nog maar doet mogen ze gerust afkeuren van mij.
daar heb je gelijk in maar dan zijn er nog wel meer andere dingen die afkeur mogen hebben.....
in nederland worden schokdempers niet getest op een testbank dus die % verhouding gaat hier niet op.... t is alleen uiterlijk...

Terug naar “Algemene Technische vragen”