Je kunt de ontsteking vaak aanpassen zo dat hij optimaal is als je op benzine rijdt en overschakeld op een andere curve als hij op gas rijdt.
Het resultaat is dan dat de motor altijd optimaal loopt.
Als je het ontstekingstijdstip wijzigt voor gas door de algehele instelling te verstellen krijg je vaak problemen bij de APK.
Lage CO is extreem hoge HC.
Alfa's met carburateurs hebben hier zo wie zo vaak last van.
Alleen als de afstellingen van de carburateurs, ontsteking, LPG systeem perfect zijn loopt de motor goed stationair met goede emissiewaarden en krijg je ook niet het verscheinsel dat het motortoerental even blijft hangen op engeveer 2500 toeren na dat je gas hebt gegeven.
De motor zal dan nadat je gas hebt gegeven direct op het stationairetoerental terug vallen en stabiel lopen.
In de jaren 70-80 heb ik veel aan Alfa's gewerkt en er verscheidene gehad.
De zagato's waren met hun toch wat fellere motoren op benzine heel gevoelig voor slechte afstellingen.
Als een Alfa 4 cilinder lijnmotor goed is afgesteld dan kan hij perfect op 400 toeren stationair draaien.
Niet dat dit wenselijk is maar toch het zegt veel over de afstelling.
Het probleem wordt bij wagens met cat zichtbaar als je voor de cat meet.
Om dat de HC door het dak kunnen gaan kunnen catalissatoren hier zwaar onder lijden.
Wat voor installatie licht er in je Cherokee?
Wat voor motor licht er in?
Hugo IwemaLPG