Ik voel me hier, in mijn nieuwe functie, geroepen om te reageren

(mooi he)
Maar even alle gekheid op een stokje:
Laat ik het dan maar zeggen. Jammer hè dat het forum de laatste weken afzakt met diverse peppi en kokki vragen. Veel kenners en techneuten zijn weggegaan en het aantal serieuze posts is ook drastisch afgenomen. Alleen het café wordt steeds drukker. Zelfs in Algemene onderwerpen staan steeds meer niet gerelateerde onderwerpen die nergens over gaan. Gelukkig zijn er nog een paar goedwillende forummers over die de moeite nemen om gerichte vragen te beantwoorden. Waarvoor dank. Persoonlijk heb ik veel plezier beleefd aan het forum maar dat wordt wel steeds minder. Ik zal mij niet populair maken met deze uitspraken maar iemand moet het maar es verwoorden.
KAS heeft gelijk. Jammer, maar het zij zo. Alleen, dit los je zomaar niet op. Het is niet mogelijk een topic te gaan beoordelen aan de hand van de "domheidsfactor" van de vraag. Wat voor sommigen simpel lijkt, is voor anderen onoverkomelijk. Persoonlijk vind ik het ook jammer dat de behoorlijke technische topics niet meer aan bod komen, maar dat mes snijdt, denk ik, langs 2 kanten. Regelmatig stel je wel een, naar mijn mening, behoorlijke vraag op het forum, en dan zinkt deze in het niets tussen de peppi en kokki vragen, OF loopt het topic vol met niet relevante opmerkingen. Even een voorbeeldje (enkel vanuit mijn standpunt, maar dat is geen alleenstaand geval): als ik een vraag stel over wat dan ook, hoef ik echt niet voor de 111de keer te horen "dat ik geen ventieltjes in mijn motor mag laten vallen". DIt is leuk voor enkele malen, maar nu, na bijna een jaar, is de lol er af hoor. Bovedien draagt dat niets, maar dan ook niets bij tot het topic. Wat doe je dan ? Dan stel je geen vragen meer, maar je vraagt het aan een vriend of een bekend monteur. Jammer want zo heeft niemand er nog wat aan....(behalve de vraagsteller zelf, dan). Helaas vrees ik dat heel veel mensen voortaan op die manier werken. ooit vroeg ik het aanhaalmoment van de inlaatrubbers bij de cilinderkop....4 pagina's discussie over het al dan niet en hoe gebruiken van de momentsteutel...DAT WAS DE VRAAG NIET, HEREN !
Anderzijds tracht ik toch iets bij te dragen. Daarom heb ik een topic van een jaar oud (slecht starten van de auto van GTVco) terug opgetrokken, omdat ik vorige week dit probleem nog eens bekeken heb en de oplossing gevonden heb. Deze oplossing leek me interessant om met de rest te delen, dus een meerwaarde voor ons forum.
Indeling kan inderdaad beter. Door bijvoorbeeld 'Algemene onderwerpen' in 'Alfa Romeo onderwerpen' te veranderen, en alles wat daarvan afwijkt meteen te verplaatsen.
En er mag wel eens wat beter de hand worden gehouden aan de opzet van de 'gespot'-rubriek. Al die waaaahmoetjenouweereenskijkenwateensjonniebak-topics horen niet daar maar in 't café thuis. Naar mijn persoonlijke mening horen dergelijke afzeiktopics al helemaal niet op het forum thuis, maar dat staat los van deze discussie. De gespot-rubriek is bedoeld voor items die je niet zelf te koop aanbiedt, maar waarvan je verwacht dat het voor een andere forummer een buitenkansje kan zijn. Dat staat er ook bij, maar dat wordt kennelijk niet gelezen.
Kijk, daar moet een bepaalde strategie gevolgd worden. De strategie die de moderatoren volgens is ééntje van "leven en laten leven" tenminste, zolang er geen klachten zijn, of iets in strijd is met het forumreglement, grijpen wij zelf niet in. Een zoveelste waaaahmoetjenouweereenskijkenwateensjonniebak topic, hoeft niet weg, zolang niks in strijd is met de forumvoorwaarden, of zolang niemand een gegronde klacht uit. Hier zijn het, naar mijn mening, de posters ZELF die met iets meer volwassen gedrag voor de dag mogen komen. Je
zou er van staan te kijken hoeveel topics er meteen worden verplaatst, sneller dan onze schaduw

Een gPS systeem bij aandachtspunten, een technische vraag in algemeen, noem maar op. We kunnen natuurlijk ook optreden als forum-dictators en meteen alles wat we niet mooi of leuk vinden meteen op slot doen of verwijderen...Blijkbaar zijn er mensen die die sjonnie topics leuk vinden, tja...Zolang ze niemand kwaad doen, of er duidelijke instructies van het bestuur uit komen, dat dit absoluut verboden is, kunnen we ze moeilijk deleten.
Misschien een punt ter bespreking, om de technische rubriek, bij wijze van experiment, bovenaan te zetten ?
Ik denk dat een bepaalde harde kern toch wel overblijft en op elkaar zal blijven reageren. De absolute noob-vragen worden door deze kern denk ik ook genegeerd, tenzij er cynisch maar onbegrepen commentaar gegeven wordt. Wat wel jammer is, is dat een behulpzame hint soms ook niet owrdt gewaardeerd, men wil het liefst kant-en-klare oplossingen, uiteraard gratis, en wel NU! Dus: 's morgens om half tien posten, om half 1 's middags nog geen antwoord? Dan meteen uppen met de mededeling 'nou, niemand een oplossing?'. Die houding irriteert me wel eens.
Niks aan toe te voegen
Ik ben de laatste tijd best tevreden over het forum:
Wat ik niet wil lezen sla ik meteen over en soms lig ik helemaal dubbel van het lachen.
Ik heb heel veel goede zaken kunnen doen. Altijd kwaliteit gekregen voor schappelijke prijzen.
Heb veel leuke mensen ontmoet die dezelfde hobby met mij delen.
Ik ben altijd geholpen van moeilijke zaken tot hoe haal ik plakband van mijn motorkap.
En het belangrijkste er is al een heletijd geen ruzie geweest.
Maar ik zal binnenkort mijn bijdrage op niveau weer uitbreiden met een Drukvulling Topic.
Oh ja er rijdt 5 minuten geleden nog Jorioni Cooperini bij mij weg met vier prima velgen voor een vriendje.
Allemaal deze spirit en we zitten voor jaren goed, hier
o ja, dit is mijn persoonlijke mening, niet noodzakelijk die van de collega's mod's of wie dan ook !