Knopjes

M'n neefje heeft een 33 gekocht :) (incl. speurtochtverslag)

do mar 15, 2007 01:47

Ik ben met m'n neefje op 33-jacht geweest voor hem, hij heeft net z'n rijbewijs en wilde natuurlijk een auto ;) Eerst zat hij meer te denken aan een BMW E30, maar dat leek me niet de beste keuze in dat budget, dus dat heb ik hem afgeraden. Na nog even met hem op internet rondgekeken te hebben naar een Mazda 323F, kwam ik eigenlijk op het idee om eens voor een Alfa 33 te gaan kijken. De 33 stond hem wel aan, dus de jacht werd vorige week zaterdag geopend.

De eerste waar we naar gingen kijken was een rode Imola, die in Weert te koop stond voor 1250, dus daar mochten we wel wat van verwachten leek ons. Mooi niet dus :roll: wat een hok... voorruit ingezakt, achterruit zat in een hoek vast met kit, overal de lak verweerd en veel krassen en deuken, scheef afgesleten banden, voorbumper hing op half 7, en de olie die aan de peilstok zat was echt net teer. Zwaar verwaarloosd dus, en natuurlijk totaal niks bekend qua onderhoud en riemen e.d., en ipv "ongeveer 150.000km" zoals mij aan de telefoon gezegd werd dat de tellerstand was, was het meer zo'n 185.000km. We hebben niet eens gekeken of de bodem verrot was, en ook niet de moeite genomen voor een testrit.

Teleurgesteld gingen we weer naar huis, om na het weekend weer met goede moed te beginnen met de speurtocht. We hadden op internet 2 33's gevonden in Echt, bij 2 bedrijven die naast elkaar lagen, dus dat was lekker gemakkelijk. Eentje stond bij de Renault-dealer, het was een antracietkleurige 1.7, en hij mocht voor 800 euro weg met nieuwe APK. Maarja, omdat je dan nog met een rammelende waterpomp en waarschijnlijk lekke koppakking (liep op 3 poten), en een verroeste kofferbak zat, hebben we er maar voor bedankt. Bij de buurman stond een zwarte 1.5, en die leek op het eerste oog al iets beter. Er zat op het eerste oog bijna geen roest aan, alleen wat blaasjes rond de tankdop, en een klein scheurtje in de voorruit. De prijs was 750 met nieuwe APK, en er was weer niks bekend qua onderhoudsgeschiedenis. Hij had 183.000 gelopen volgens de teller. We wisten niet precies wat we er mee aan moesten, en of het de moeite waard was, dus we zijn zonder een testrit te maken of iets dergelijks doorgereden naar Auto Centro (ook in Echt) waar ik mijn 75 heb gekocht, om te kijken of daar nog iets aan 33's stond.

Daar stond een proteo-rode 33 1.4 uit 1994, 218.000 op de klok, en hij zag er eigenlijk niet netjes uit met het verroeste linkervoorspatbord. Verder zag hij er ook niet echt sportief uit, wat eigenlijk een pre was voor mijn neefje. Wat dat betreft dus geen goede indruk. Maar goed, toch even gekeken.... Hij stond er al een paar maanden, maar hij sloeg direct aan en hij liep mooi rond. Geen vreemd gekleurde walmen uit de uitlaat, en geen bijgeluiden of iets dergelijks. Er werd ons een testrit aangeboden, en die hebben we ook gemaakt. Ik heb eerst gereden, en na even wennen aan de middelmatige stoelen en het rare schakelen begon ik er aardig lol in te krijgen. Het blok was ondanks z'n kilometerstand nog zo fris als wat, en de bochten ging die om als de beste. Aan de versnellingsbak was geen kraakje te bekennen, alleen de remmen waren wat minder, maar ik wist dat een 33 sowieso geen goede remmen heeft. Ik had direct spijt dat ik een Kadett had gekocht voor het dagelijkse verkeer, en geen 33. Voor m'n neefje was het in eerste instantie ook even wennen, maar daarna zag hij het ook al net zo zitten als mij. Teruggekomen van de testrit even een vluchtige inspectie gedaan op roest op de wat gevaarlijkere delen, maar zo snel alleen iets ontdekt onder het kofferbakrubber en een beetje rond de tankdop. Hij mocht weg voor 700 euro, en daar zat een nieuwe APK, afleveringsbeurt en nieuwe riemen en spanrollen bij.

Omdat we niet met slechts 1 33 gereden wilden hebben voordat we er eentje gekocht hebben, zijn we nog even teruggegaan naar het bedrijf waar die 1.5 stond en daarmee een testrit gemaakt. Die was maar kort, want het bleek toen dat de electrische raambediening het niet deed en wat erger was: aan het begin van de testrit trok hij naar links, en na een paar bochten begon hij opeens naar rechts trekken. Weer gauw terug naar Auto Centro dus, met het verzoek of we de proteo-rode 33 even op de brug mochten bekijken. Dat kon nog, ook al was het bijna 6 uur. Er zaten 2 nieuwe remleidingen onder, een nieuwe remdrukverdeler en een vrij nieuwe einddemper. Ook het bekrachtigd stuurhuis was lekvrij en zag er nog heel netjes uit. Hij begon te roesten aan een afwateringsdop en op een plek aan de bodem naast de dorpel, en de voorste schokdempers lekten iets, maar hij dempte wel nog goed.

Met wat zorg kon deze dus nog wel even mee, dus de keuze was gauw gemaakt: deze ging het worden. Al waren er geen boekjes bij, hij was duidelijk met zorg onderhouden. Ze proberen bij Auto Centro hem nog voor het weekend klaar te maken voor aflevering. Ik en m'n neefje hebben er al de nodige plannen mee om hem naar zijn smaak te maken, hier zal zeker een topic over komen dus.... stay tuned ;)

MightyMarcel

RE: M'n neefje heeft een 33 gekocht :) (incl. speurtochtvers

do mar 15, 2007 08:51

gefeliciteerd man ! zo te horen redelijk goede koop aan gedaan, hou wel de roest goed in de gaten (das geen woordgrap).

enne, iedereen moet wennen aan een 33 - ze hechten zich aan hun baasje je ;)

notton155
Advanced Member
Advanced Member

do mar 15, 2007 09:15

Veel succes met de nieuwe 33. Hoop dat je neefje er veel plezier aan zal beleven en dat er een nieuwe alfist bij is gekomen. Heb zelf ook net een 33, een SW aangeschaft. Rij al jaren een 155WB, dus die (matige) stoelen van de 33...ja idd. Ik bleef maar verstellen en draaien. Het was een deja vu ervaring, had namelijk in 1990 ook een 33. Wel een lekker stille auto die 33 op de snelweg trouwens....

Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 15, 2007 17:19

Waar blijven die FOTOOOOOOOOOOOOOOOOO's :?: ;) :D

Feli aan je neef met zijn eerste Alfa 8) 8) dat hij er maar lang van mag genieten...
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Knopjes

do mar 15, 2007 18:20

Wat die roest betreft... het linkervoorspatbord gaan we vervangen voor een roestvrij exemplaar, en de blaasjes (geen roest zichtbaar) rond de tankdop en de roest onder het kofferbakrubber gaan we behandelen. De twee plekken op de bodem laten we voor wat het is voorlopig, eerst moet de auto zich bewijzen. Verder gaan we nog een origineel spoilertje op de kofferklep fabriceren. Als er bij de APK geen rare dingen tevoorschijn komen, kan de auto morgen overgeschreven en opgehaald worden. Ik zal dan wat foto's maken, als ik er aan denk ;)

M'n neefje heeft het erover om de auto zwart te rolleren, zoals ik met mijn Kadett gedaan heb, ik ben benieuwd of hij het uiteindelijk ook echt wil doen. Mij lijkt het wel stoer 8)

MightyMarcel

do mar 15, 2007 18:27

die plekken op t spatbord en bij de tank zijn eerlijk gezegd nou net de plaatsen die ik zou laten voor wat ze zijn eerst, en de bodem eerst repareren - dat is toch veel belangrijker ?

Knopjes

do mar 15, 2007 18:40

De tank zelf is goed, alleen een paar blaasjes rond de tankdop. Aan de binnenkant is-ie nog hard. En zo'n voorspatbord is zo te verwisselen met een ander exemplaar. Niks spannends lijkt me. Eerst pakken we die andere plekken aan omdat dat goedkoop zelf te doen is, als er aan de bodem gelast moet worden ben je heel wat meer kwijt omdat wij dat niet zelf kunnen. De zomer komt eraan, dus het lijkt me dat het niet zoveel kwaad kan om eerst een maand of 3 te kijken hoe de auto het uithoudt. Met m'n 75 heb ik ook een hele tijd met verroeste kriksteunen rondgereden voordat ik ze liet lassen, als je het een beetje in de gaten houdt valt dat best wel mee, hoor.

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

do mar 15, 2007 20:04

Kijk, kijk weer 1 besmet, met het virus, feli met de 33 :D
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”