Vaak hoor mensen klagen over vermogensvelies bij het rijden met een wagen met een klassiek mengstuk LPG systeem.
Zijn er meer mensen die dit probleem kennen of hebben?
Hugo Iwema
theoretisch gezien heb je op lpg meer pk's te winnen dan op benzine... lpg octaan is tegen de 120 ron tov 98 voor benzineTheoretisch gezien zal je met een verdamper altijd minder vermogen hebben omdat LPG nu eenmaal een ander octaan heeft dan benzine...
.
KIJK MAAR
Had eigenlijk "omdat" moeten staan maar we zeggen hetzelfde...Theoretisch gezien zal je met een verdamper altijd minder vermogen hebben omdat LPG nu eenmaal een ander octaan heeft dan benzine...
De kleptiming en onstekingstijdstip staat namelijk gericht op benzine ontbranding.
dat zeg ik: lees twee berichten hiervoorVolgens mij is de enige reden van vermogensverlies het feit dat er met klassieke mengstukken al LPG in de inlaat gemengt wordt, en waar LPG zit, zit geen zuurstof. En dus kom je eigenlijk gewoon lucht te kort. Bij de moderne injectiesystemen heb je daar geen last van.
En het octaangetal heeft niets met vermogen te maken, gaat alleen om de ontstekingsgevoeligheid van de brandstof. Vermogen zit gewoon in de hoeveelheid joules (verbrandingswaarde) die je in de brandstof hebt. Vervolgens is het de kunst om er zoveel mogelijk van in je motor te krijgen en met een zo groot mogelijke plof te verbranden...............