Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Gas installatie lek?

wo mar 14, 2007 14:24

Van mijn recent gekochte alfetta is volgens mij de gas installatie lek? Ik dacht dat het een G2-installatie is. Tijdens het afrijden had ik de auto eventjes gestart, vervolgens rook ik een vreemde geur in de auto en hoorde ik een sissend geluid komen vanaf onder carburateur. Dat stopte gelukkig, maar toen ik net de motorkap openede was overal condens aanwezig, terwijl de auto al de hele dag in de volle zon staat. Zojuist keek ik net in de kofferbak, was de hele tank zeer koud en beslagen met condens (zie onderstaande foto). Is dat normaal? Gas ontleedt toch alleen bij verbranding in H2O en CO2?

Afbeelding

Omdat ik helemaal niet bekend met Gas-installaties, heb ik vier letters op onderstaande foto geplaatst. Wie kan mij kort uitleggen wat welk onderdeel doet?
Afbeelding

Alvast bedankt,

Steven

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

RE: Gas installatie lek?

wo mar 14, 2007 21:06

Niemand?

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Gas installatie lek?

wo mar 14, 2007 21:15

Gas is in principe simpel. Als er ergens condens is komt dat meestal omdat er gas verdampt en daardoor warmte onttrekt aan de omgeving (bv. tank of verdamper) deze wordt dus koud en daardoor ontstaat de condens. Bij de tank is dat dus niet goed en kan er ergens een lek zitten.

Als je A losdraait vind je alle aansluitingen op de tank. C & D is een slang om bij lekkage de gassen af te voeren buiten de auto. B is de elektrische aansluiting van je afsluiter & tankmeter en de leiding richting je motor.

Om op lekkage te controleren is het 't eenvoudigst om contact aan te zetten en de schakelaar op LPG te zetten. Vervolgens met een plantespuite met wat zeepsop al je aansluitingen bespuiten en kijken of er bij lekkage belltejes ontstaan. Als dat het geval is, goed met gastape alles vastzetten en bovenstaande herhalen.

Zoiets.....?.......... :roll:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 14, 2007 21:49

Naar precies deze info was ik opzoek! Als ik je antwoord interpreteer heb ik dus twee lekken, een in de kofferbak en een in het motorruim. Is er een centrale zekering die ervoor zorgt dat er geen gas uit de tank kan ontsnappen als het contact uit staat? Als deze kapot is, hoe repareer je zoiets? Tank aftappen is geen optie lijkt me?

Is dit een gevaarlijke situatie?

Steven

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

wo mar 14, 2007 21:56

Met contact uit zit er aan beide einden van de leiding een afsluiter. Met contact aan worden deze open gezet. Daarom kan je wel sissend geluid bij de carburateur horen, dat kan eventueel gas uit de verdamper zijn. Tank aftappen is een gedoe, zeker als hij vol zit. Misschien is het ook gewoon het gevolg van een hele volle tank en in de zon staan, zet het gas uit en blaast af via de overdruk. Daardoor kan ook het condens aan de tank zijn ontstaan. Geen idee eigenlijk of conedens dan in die mate kan ontstaan.

Dus het handigste is gewoon de planten spuit en in eerste instantie bij lekkage kijken of je het een en ander vast kan draaien.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mar 14, 2007 23:51

elke lpg boer kan je tank in no time leegtrekken.
Dus dat mag geen probleem zijn, verder exact doen wat Michel (tazio) zegt!

Je kan dan evt daarna nog kijken of de gasafsluiter onder de kap wel spanning krijgt of niet.

Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do mar 15, 2007 11:30

OK, op dit moment zit er geen accu in de auto, dat betekent dus dat afdichtkleppen gesloten zouden moeten zijn? Pas als ik een accu plaats, kunnen de kleppen worden geopend. Ik zal vandaag eens de plantjes wat water geven :D

Steven

Andretti Molletti

do mar 15, 2007 17:31

Als je een accu plaats en aansluit trek je per definitie een vonk...
zet je het contact aan dan kun je zelfs een vonk bij de bougies trekken...
zo te lezen is er een behoorlijk lek...

Een plantenspuit met antivries hoop ik??? Water op een gaslekspuiten geeft direct ijs...
Lekkage kun je ruiken.

Als ik het zo lees zou ik er gewoon afblijven, voor hetzelfde geld heb je een bommetje...

Mag ik adviseren een vakman erbij te halen en bv de WW te bellen als je lid bent???

Ik krijg niet de indruk dat je kundig genoeg bent als je een "A" Schrijft op je appendagekap opendraaischroefje...
Dit is geen verwijt maar een serieus bedoelde waarschuwing mbt veiligheid!!!!!

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do mar 15, 2007 18:11

Hey Dré, kundig op dit gebied ben ik zeker niet, daarom mijn vragen. Ik voel me ook helemaal niet veilig bij deze situatie en zal idd morgen de gele vrienden maar eens bellen, al heb ik geen woonplaats-service.
...

Steven

Terug naar “Algemene Technische vragen”