ik doe persoonlijk altijd de spanrollen vervangen als ik de distributie doe
twee redenen:
1.kost weinig en je hebt de zooi toch open liggen
2.en daarnaast een slechte ervaring meegemaakt bij een maatje van mij
maatje van mij liet zijn distributie doen bij garage x (gespecialiseerde alfa romeo dealer met goede monteurs, dus geen beun of algemene garage, maar wil geen naam noemen omdat ze verder nog nooit 1 steek hebben laten vallen). Hij liet dus distributie doen zonder spanrollen, want die voelde nog goed en maakte geen raar geluid. Alles erop gezet en met het naar huis rijden (zo'n 20km later dus) liep een spanrol vast. Heb toen voor hem het spul open gemaakt, op goed geluk alles weer nieuw erop gezet (dus ook WEER nieuwe riemen, omdat ik nooit een riem 2x op een auto leg) en toen bleek gelukkig dat niks was beschadigd. (merktekens stonden ook nog goed, dus niks was verdaaid)
conclusie: aan een spanrol kan je niet voelen of horen of deze slecht is (als deze speling bevat of knarst is ie zeker kapot, maar als deze fris klinkt en geen speling bevat KAN hij toch niet best meer zijn.....)
Verder doe ik eigenlijk altijd alles meepakken als ik iets repareer. Als je langer in een auto wilt rijden is dat gewoon het goedkoopste (bv. nieuwe schokdempers op mijn ex QV monteren werd gelijk compete revisie van de veerpoot) En distributie riemen doe ik altijd vervangen als deze een x los gaat, doe nooit 2x dezelfde riem erop. Waarom: je zit er toch met vieze handen aan en olie tast rubber aan (nu zeg ik dus ook niet dat een riem gelijk helemaal vergaat.......) En ja, ik deed altijd mijn handen wassen als ik de nieuwe riemen erop ging leggen. Heb dan ook NOOIT problemen gehad met distributie.
Owja, nog een tip, ik deed altijd merktekens maken met filtstift, maar ook nog met een spijker tussen de tanden van je nokkenastandwiel een put slaan in de achterplaat, alles monteren en als de spijker dan weer precies tussen de 2 tanden in het putje viel was het 100% goed). Misschien overdreven........
