Raimon
Guru
Guru

Re: RE: Dynamo probleem

wo feb 14, 2007 23:35

Hoe zagen de oude koolborstels eruit?
Wilde ik nog foto's van posten, maar laat de oude regelaar net in de auto liggen... :?

Nu geen zin meer om weer 11 verdiepingen te zakken, dus die foto volgt morgen! :wink:
156 SW 1.9 JTD

Raimon
Guru
Guru

RE: Dynamo probleem

di feb 27, 2007 18:10

En daar waren de problemen weer....

Op weg naar huis van m'n werk begon het laadstroomlampje weer te branden en nu schakelde de motor zelfs uit... Naar mijn idee omdat de brandstofpomp geen stroom meer kreeg. Vijf minuutjes wachten en dan kon ik weer starten om na een km weer uit te vallen. Zo naar huis gereden en de auto daar tot vandaag laten staan. Andere (geen nieuwe/gereviseerde :oops: ) dynamo op de kop getikt en daar uiteraard de nieuwe spanningsregelaar in overgezet.

Maar de auto start nog steeds niet: startmotor draait vrolijk rond, maar de benzinepomp krijgt nog steeds geen stroom. Ook gaan de lampjes in het dashboard niet aan ter controle als ik het contact omdraai. Lijkt me dat het probleem nog altijd bij de dynamo ligt, maar wat?!? Toch maar een gereviseerde dynamo op de kop tikken of zijn er nog andere zaken die ik over het hoofd zie?
156 SW 1.9 JTD

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 27, 2007 19:50

Volgens mij is het helemaal geen dynamoprobleem. ( zo vanachter de computer ) Zit het niet in het contactslot? Of een andere electronische storing? Als de startmotor wel ronddraait maar de auto slaat niet aan dan kan het nooit een dynamo zijn. Vonkt hij wel?

Raimon
Guru
Guru

di feb 27, 2007 20:02

Hij vonkt wel.... Dat contactslotverhaal zou heel goed kunnen kloppen.. Verklaart in ieder geval wel waarom de controlelampjes én de benzinepomp het niet doen...
156 SW 1.9 JTD

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di feb 27, 2007 20:12

Als er een gereviseerde dynamo met nieuwe spanningsregelaar inzit mag je ervan uitgaan dat deze wel correct functioneert, mits de aansluitingen 'proper' zijn. Mits de accu in orde is, zou deze dus goed moeten opladen. Ik neem aan dat je de laadspannig en -stroom hebt gecontroleerd? Als de dynamo goed laadt en de pomp geen spanning krijgt, brandt je laadstroomlampje uiteraard niet....

Benzinepomp, de pomp kan mechanisch stuk zijn of geen spanning krijgen. Om te controleren of de bedrading misschien het probleem is, kun je de pomp (via een beveiliging??) direct voeden met 12V. Dit was bij mijn 33 ook zo toen ik hem kocht.....

Succes!

Raimon
Guru
Guru

di feb 27, 2007 20:26

@Steven: er zit geen gereviseerde dynamo in... Kan zijn dat de pomp mechanisch stuk is, maar dat zou niet verklaren waarom de controlelampjes niet aangaan. Contactslot zou kunnen, maar bedenk me nu net dat de interieurverlichting wel aangaat als ik het contact omdraai.... :roll:
156 SW 1.9 JTD

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 27, 2007 20:52

Is de beroemde roze draad al gecheckt?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Raimon
Guru
Guru

di feb 27, 2007 21:16

Heb ik net het een en ander over gelezen.. Net achter het handschoenenkastje gekeken, maar daar is niets vreemds te zien. Relais van de benzinepomp heb ik niet uitgebreid kunnen checken, ik zie nl geen hol en het regent dat het giet...

Als ik oude topics op dit forum nalees, kunnen het drie punten zijn:
- Relais van de benzinepomp;
- Roze draad die slecht contact maakt;
- Overleden contactslot.

Hier ga ik van de week dus maar mee aan de slag. Mocht het echter een van de eerste punten zijn, dan verklaart dat toch niet waarom de lampjes niet op 'controlestand' springen? Overleden contactslot dus de meest waarschijnlijke optie? Morgen hopelijk meer tijd, zicht en beter weer.
156 SW 1.9 JTD

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 27, 2007 21:16

flippende verbuikers = velddiode in veel gevallen
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Raimon
Guru
Guru

di feb 27, 2007 21:18

Dynamo is al vervangen, Michel... Dan zou bij beide dynamo's de velddiode overleden zijn... Niet onmogelijk, maar ook niet erg waarschijnlijk (?)
156 SW 1.9 JTD

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Dynamo probleem

di feb 27, 2007 21:20

Dynamo is al vervangen, Michel... Dan zou bij beide dynamo's de velddiode overleden zijn... Niet onmogelijk, maar ook niet erg waarschijnlijk (?)
ok, had alleen openingpost gelezen
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di feb 27, 2007 21:31

Mocht je de oplossing vinden dan hou ik mij aanbevolen voor de oplossing. Ik heb nog een 90 in de garage staan met min of meer hetzelfde probleem. Ik had zelf ook deze mogelijke oplossingen in gedachten. Ook bij de mijne branden bijna geen controlampjes.

Raimon
Guru
Guru

ma mar 05, 2007 11:38

Oké, net weer even bezig geweest.

Eerst relais getest door 30 en 87 door te verbinden (in ander topic gelezen), nog steeds niets. Toen draad getrokken met zekering van 10A naar de benzinepomp en starten, lopen. Punt één van mijn vorige post kan dus doorgestreept worden. Nu blijven dus slechte roze draad over en het contactslot. Vanavond met een beetje geluk een ander contactslot zodat ik die eens om kan wisselen... Ik hou het voorlopig op het contactslot, hopelijk weet ik morgen meer!
156 SW 1.9 JTD

Raimon
Guru
Guru

zo mar 11, 2007 23:15

Voor de volledigheid van het topic, bij deze nog even de uitkomst:

Het bleek dus ook niet het contactslot te zijn.... Een gigantische zooi draden van een vroegere (en grotendeels ontkoppelde) alarminstallatie zorgde voor het grootste deel van de ellende. Ergens in die wirwar was er blijkbaar sluiting ontstaan. De hele zooi is eruit gesnoeid en weg zijn alle problemen. Het niet functioneren van de dashboardlampjes (bij omdraaien contact) was te wijten aan een doorgebrande stekker.

Na een hoop tijd en ellende, nu dus eindelijk weer rijdend!
156 SW 1.9 JTD

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mar 11, 2007 23:17

gefeliciteerd raimon,

sjetten?
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Algemene Technische vragen”