RG

Dikte plaatwerk

wo feb 07, 2007 20:56

Ik ga binnenkort wat laswerk verrichten aan de GTV6, de bekende plekken wielkasten voor en bodemplaat rond de kriksteunen voor. Nu is vervangend plaatwerk in alle soorten en maten verkrijgbaar, ik zit zelf te denken aan 0,8 mm lasplaat als compromis tussen sterkte en toch nog goed te bewerken. Dus mijn vraag aan de laskoningen hier, is dit de juiste keuze?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8065
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Dikte plaatwerk

wo feb 07, 2007 21:58

Als ik mijn vaste plaatwerk1000poot 8) mag geloven is 0.8 idd een fijn compromis tussen stevigheid en bewerkbaarheid (knippen buigen etc)
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Dikte plaatwerk

wo feb 07, 2007 23:24

correct !
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Dikte plaatwerk

do feb 08, 2007 09:18

Dat is inderdaad de enige juiste keuze! :thumbs:

Ik wil wel eens 1.2 gebruiken om een enkele plaat voor de (altijd rottende orginele) dubbelplaats constructie in te zetten. Dit laat zich met huis-tuin-en keuken gereedschappen natuurlijk moeilijker vormen.
Die dubbele plaats constructies vind je bij het achterscherm (binnenkant) en aan de binnenkant van de voorschermen van jouw model voornamelijk van de 1e serie - dat is offtopic al helemaal een *%^$constructie af fabriek, gemaakt voor ellende.

Voorts gewoon bakken en braden met 0.8. Je hebt lasplaten van verschillende kwaliteit ( met zinklaagje e.d.) Goede kwaliteit roest later natuurlijk minder maar helemaal belangrijk: schroeit fijner op je lastoorts, let op dat deze in de autoshop haast 5x duurder zijn dan bij de metaalboer - scheelt echt veel geld - Ik koop ze altijd per 1.5 x 1.5 meter en dan scheelt het. Ik zag stukjes van 50x 50 cm voor 50 euro ( :!: ) in de autoshop...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Dikte plaatwerk

do feb 08, 2007 09:51

Altijd dikte aanhouden van origineel....

Dat last makkelijker oude en nieuwe delen aan elkaar en je houdt de constructie van de wagen in orde. In iedergeval NOOIT dunner dan origineel gebruiken. Met andere woorden meet even de dukte van de huidige plaat op.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Dikte plaatwerk

do feb 08, 2007 10:45

0.8 mm met een hoog koolstof gehalte, vervormt lekker om netjes in de plooi te krijgen en last geweldig goed.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: Dikte plaatwerk

do feb 08, 2007 20:25

lLaag koolstofgehalte bedoel je toch? Hoog koolstofgehalte is dat van modern plaatwerk, heel erg hard en moeilijk in vorm te kloppen.
Last wel prettig idd.
Of ben ik nu abuis?
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Dikte plaatwerk

do feb 08, 2007 20:32

GC bedoelt koudgewalst carrosserieplaat, heeft vrij veel koolstof en is lekker soepel
last geweldig lekker dus ideaal :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Dikte plaatwerk

do feb 08, 2007 20:53

GC bedoelt koudgewalst carrosserieplaat, heeft vrij veel koolstof en is lekker soepel
last geweldig lekker dus ideaal :wink:
:thumbs:
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Dikte plaatwerk

do mei 10, 2007 13:26

Ciao alfisti,

Ik ben bezig om de langskoker (loopt onder je billen naar voren het motorruim in) van mijn alfetta sedan weer in ere ter herstellen, zie hier. Ik heb geprobeer de originele dikte te meten en kom uit op iets minder dan 2,0 mm :shock: Ik begrijp dat het een zwaar dragend deel is, maar 2 mm lijkt me te veel van het goede.

Weet iemand de originele dikte en/of heeft iemand ervaring met bepaalde dikte plaatwerk voor deze koker?

Grazie mille

steven

PS: verder staat mij prcies dezelfde klus als RG te wachten, was gezellig RG, couldn't do it without you!

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Dikte plaatwerk

do mei 10, 2007 13:40

Zoals ik al eens eerder zei in dit topic.... altijd zelfde dikte aanhouden! Dus 1,9 is in dit geval dus 1,9mm zeker als het om dragende delen gaat.

Stel je maakt ooit een forse aanrijding.... wie kan dan zeggen wat er met dat nieuwe dunne stukje gebeurt :?: Best kans dat je wagen dan bij wijze van dubbelvouwt juist op die plek! (yep je bilspleet in dit geval :schrik:) Er komen juist dan grote krachten vrij die dus ergens moeten worden geabsorbeerd! Niet doen dus is mijn devies... Gewoon zelfde diktes aanhouden als origineel!

Ik weet het 1,9 is zeer moeilijk te vouwen met thuisgereedschap... laat het anders op maat ergens maken!

Succes!!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Dikte plaatwerk

do mei 10, 2007 16:02

Dat dragende delen grotere dikten nodig hebben begrijp ik goed. Ik ben alleen benieuwd of iemand toevallig met dat chassiesonderdeel ervaring heeft, als het gaat om in te lassen plaatdikte? Ik kan hier in de buurt gebruik maken van een zetbank en dat soort tools, komt dus helemaal goed met die bilspleet 8)

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Dikte plaatwerk

do mei 10, 2007 23:16

overigens ik las hier over makkelijk bewerken van plaatmateriaal....

Is volgens mij wel een beetje off-topic is maar ik zet hem er toch bij :)

Stel je moet een hele diepe holling in je plaat hebben (denk aan een koplamphouder oid) dan kun je wellicht gaan slaan ...maar opeens is de rek er echt uit en zal de plaat opeens her een der scheuren.... de oplossing is:

Stop op tijd met slaan!! Plaat met een brander goed verwarmen.... in de olie duwen en laten afkoelen. Vervolgens kun je je weer lekker uitleven op de plaat! De soepelheid van de plaat is dan weer terug!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8955
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Dikte plaatwerk

do mei 10, 2007 23:46

overigens ik las hier over makkelijk bewerken van plaatmateriaal....

Is volgens mij wel een beetje off-topic is maar ik zet hem er toch bij :)

Stel je moet een hele diepe holling in je plaat hebben (denk aan een koplamphouder oid) dan kun je wellicht gaan slaan ...maar opeens is de rek er echt uit en zal de plaat opeens her een der scheuren.... de oplossing is:

Stop op tijd met slaan!! Plaat met een brander goed verwarmen.... in de olie duwen en laten afkoelen. Vervolgens kun je je weer lekker uitleven op de plaat! De soepelheid van de plaat is dan weer terug!
Carboneren, the cheap way :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

RG

Re: RE: Dikte plaatwerk

do mei 10, 2007 23:50

verder staat mij prcies dezelfde klus als RG te wachten, was gezellig RG, couldn't do it without you!
Je bedoelt dit:

Afbeelding

Bodemplaat in de juiste vorm krijgen met 0,8 plaat bleek idd zeer goed te doen.

Steven, ik zal ter inspriratie voor jouw project binnenkort even een CD-tje branden met al mijn restauratie foto's. :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”