Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Hydraulische klepstoters 33

do mar 17, 2005 19:09

Ik heb een vermoeden dat de stoters van m'n 33 niet zo heel goed meer zijn. Het bekende getik (vrij hoog van frequentie), ook op bedrijfstemperatuur. 't duidelijkst hoorbaar aan de kant van nummer 2 en 4. Heb er al één en ander over gelzen op 't oude forum, maar één antwoord vind ik niet: hoe DRINGEND is die herstelling ? Of de nok al ingelopen is, weet ik uiteraard niet, ik begrijp dat bij te lang hiermee rijden, dit wel gaat gebeuren.....

Zouden jullie even afwachten wat er gebeurt als de auto binnenkort normale afstanden gaat rijden ? Misschien belangrijk: heeft net een oliewissel gehad (met flushing) momenteel zit er 10w40 half synth op.

Onlangs werd me verteld dat ook een lekke pakking v/h uitlaatspruistuk een soortelijk "getik" wil veroorzaken. Wat is hier van aan ?

ook leg ik verband met het feit dat ik enkele weken geleden een beetje een drukval had in m'n oliedruk (wat opgelost is door oliewissel...) Mogelijk zat er dus totaal verkeerde olie op en zijn de stoters daardoor in de strijd gebleven ?
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Mobster

RE: Hydraulische klepstoters 33

vr mar 18, 2005 09:32

Da's een moeilijke vraag zeg.

Dat van die lekke pakking heb je gehoord van mij denk ik. Ik dacht dat er een nokkenas versleten was, maar het geluid bleek bij nazicht van tussen de uitlaatpakking te komen.

Je hebt wel wat speling in je oliesoort, en ik betwijfel of een verkeerde olie zo'n invloed kan hebben, nu als je er maar lang genoeg mee rijd. Als je andere olie ingedaan hebt en het getik blijft, dan komt het niet van de hydraulische klepstoters, tenzij deze echt verstopt zouden zitten, wat ik betwijfel. (misschien zijn het wel mechanische klepstoters van jou, welke motor is het? )

Het je al eens een rookgastest gedaan?
Als je Co en Co-corrigé niet gelijk zijn kan dit duiden op een eventuele lekkende klep, niet dat dit echt hiermee te maken heeft, maar compressietest en kleppenlektest kunnen wel de staat van je motor weergeven.

Je kunt de motor uitbouwen en de nokenassen eens bekijken... (of ingebouwd)

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 18, 2005 09:43

't zijn hydraulische (17 IE). compressietest en lektest hoop ik een dezer eens op school te kunnen doen.
Co uitstoot is goed (want net technisch goedgekeurd), maar ik weet niet of zij zaken als co corrigé nakijken en er eventueel op wijzen.

Kan dus ook m'n nokken niet bekijken (tenzij ik de koppen d'r af haal,natuurlijk ;) )

Ik zou eens een Wijns-dingetje kunnen proberen, maar loop je niet het risico dat het losgemaakte vuil oliekanalen gaat verstoppen en daardoor eigenlijk de zaak erger maakt ?

Ik WEET dat m'n uitlaat lekt, vermoedelijk aan de pakking. (is ook hoorbaar) Na koudstart hoor je zeer goed wanneer ie in gesloten loop gaat na enkele minuten, want dan draait ie plots minder mooi. Een aanwijzing dus dat de lambda sonde, die vanaf dat moment mee doet, het mengsel fout corrigeert (vanwege het niet gasdicht zijn van de uitlaat VOOR de lambda sonde)

Mobster

vr mar 18, 2005 10:26

Misschien heeft er iemand ervaring met het reinigen van de kanaaltjes voor de klepstoters, ik in ieder geval niet...

p.s. nog interesse in die motor, anders gaat ie weg...?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 18, 2005 10:34

check pm ;)

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr mar 18, 2005 11:18

Als het je klepstoters zijn en niet je uitlaat dan zou ik ze zo snel mogelijk vervangen, want anders gaat ook je nokkenas eraan.

Zo'n klepstoter hoort namelijk een beetje rond te draaien, anders wordt die de hele tijd op 1 punt belast en dan ontstaat er een groefje en hierdoor gaat je nokkenas achteruit.
Wanneer er dus ook groefjes in verticale richting op de klepstoter zit (als je hem rechtop voor je hebt), dan beweegt die dus alleen maar in horizontale richting(in de motor). Een poos terug had ik een hele extreme variant gezien en dat was een klepstoter met een gat erin :shock: Er moet bijgezegd worden dat de nokkenas dus ook overleden was.

Ik heb thuis een 1.7 IE blok staan en dat had ik even opengehaald en wat ik er zo van zag waren de nokkenassen nog goed, maar op sommige klepstoters zat een groefje als je dan maar lang genoeg wacht dan slijten ook je nokkenassen.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 18, 2005 11:44

Zal dus eerst uitlaat aan uitgebreid onderzoek onderwerpen en anders....kop(pen) d'r af.. :cry:

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr mar 18, 2005 11:47

Het is wel lullig, maar misschien toch het verstandigste..

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 18, 2005 11:53

Waar ik nog 't meest tegenop zie als ik de koppen d'r af moet halen, is dat uitlaatspruitstuk...Zit dat niet verrekte vast ?
Heb nog nooit cylinderkoppen van een ingebouwde boxer gedaan, dus dat kan nog spannend worden ;)

Mobster

vr mar 18, 2005 12:54

Meestal als je moeren van je spruitstuk te vast zitten, draai je de bout mee uit je blok, wat geen probleem is. Even goed met staalborstel en kruipolie reinigen vooraleer losdraaien helpt ook. Ik heb er nog nooit geen gehad die niet los wilde of waar ik de bout brak.

Heb trouwens nog uitstekende uitlaat liggen voor een 1.7 IE 8V.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

vr mar 18, 2005 13:55

Ik heb een paar keer een uitlaat van een 33 eraf gehaald en dat ging zonder noemswaardigheden. Dus dat moet wel lukken.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Huib
Guru
Guru

vr mar 18, 2005 13:57

reinigingsmiddeltjes heb ik ook geprobeerd. Geen effect merkbaar, ook niet negatief.

Ik had bij mijn QV ook een tikkende klepstoter. De stoter had duidelijke inloopsporen (waardoor hij dus niet meer draaide, zoals Rens aangeeft). De nokkenas was nog perfect. Als je te lang doorrijdt slijt het 'deksel' van de klepstoter door, dat kost je je nokkenas. Dat had m'n eerste 1.7 ie toen ik hem kocht.

Het uitbouwen van de kop is wel te doen. Die uitlaat mag geen probleem zijn, gewoon lang van te voren in de WD40 zetten. De kopbouten kunnen ook aardig vast zitten als ze nog nooit los zijn geweest, en je kunt er niet altijd goed bij komen met de ratel. Bij het monteren is dat ook lastig, als je er met de momentsleutel op moet kunnen komen. Daarnaast moet natuurlijk ook de distributieriem los, dus je moet het wel zien zitten om de timing weer goed te zetten bij montage.

Ik denk niet dat je kleppen gaan lekken of dat je compressieverlies hebt als de klepstoter niet goed werkt. De klep gaat hooguit wat minder ver open maar sluit gewoon hetzelfde als mete een werkende klepstoter. Daarnaast is de speling die met de stoter geregeld wordt minimaal.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 18, 2005 14:11

Het sluitende antwoord van Huib, daar zat ik nog op te wachten ;) Thanks.

Gereedschap mag ik steeds lenen bij m'n Alfa dealer om de hoek. ik neem aan dat AR wel aangepaste verlengstukken voor de ratel en momentsleutel gemaakt heeft, waarbij je net goed aan de kopbouten kan.

Distributieriemen heb ik onlangs nog vervangen, da's echt 't probleem niet (waarom bekijkt men dat toch steeds zo als HET gevaarlijke karwei, als je weet wat je doet, en de gevolgen kent indien je NIET weet wat je doet, is dat toch makkie ?). In 't geval van dit karwei gewoon al even de stand van de nokken + krukas checken VOOR je de koppen terug monteert, lijkt me zo ? (kwestie van daar niet "in de knoop" te zitten....)

Koppen heb ik tot op heden enkel maar gedaan bij een boxer op de werkbank :oops:

en ik heb nog een tweede mogelijkheid: binnen enkele weken heb ik een 2de motor ter beschikking. m'n bedoeling was sowieso om die volledig te reviseren en daarna in de 33 te leggen. Kan ik natuurlijk nog steeds doen en de deze rustig aan gort rijden ;) Maar daar maak ik dan ook weer zonde van.....

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mar 18, 2005 15:41

en nog 1 vraagje d'r bij: is vlakken noodzakelijk in dit geval ? Heb al gelezen dat de boxerkoppen op fabrieksvoorschrift niet MOGEN gevlakt worden ? :?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr mar 18, 2005 19:12

Ik zoi iig de "Vlakheid"even controleren met een Rei.(diagonaal meten) Als ie vlak is, niks aan doen en weer monteren. Bij afwijking van meer dan 0.05 zou ik em toch maar even laten vlakken. Bij een juiste inspanning van de kop hoeft er bij valakken bijna geen materiaal te worden afgeslepen. Een dikte vermindering van hooguit 1 a 1.5 mm kan toch geen problemen opleveren.??
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”