Hartelijk dank voor deze uitleg...
Reden voor vervanging van thermostat is....werking temp (Bedrijfstemperatuur) blijf op rond 70 , maar ik heb gevraagd an dealer en die zegt dat temp moet rond 80-85 zijn (en op link boven staat zelefde...85) , boven dat, auto heb 15 minuten nodig om warm te worden , binen blijft ook koud (geen warme lucht) , en dat is niet leuk als s'ochtends temp iz onder 0 hehehe... (dat is tipisch thermostat fout bij andere autos....thermostat blijft open en motor moet gele goeveeleheid van het water(antivries) op eens warm te krijgen)...maar ik kan ook verkierd zijn...wat denken julie zelf over deze teorie ???
mvg
Mickey
Jouw theorie klopt. In een auto heb je twee koelcircuits, het korte circuit en het lange circuit.
- Kort = door motor en door kachelradiateur
Lang = door motor, radiateur en kachelradiateur
Kort:
Wanneer de motor koud is, staat de thermostaat dicht en zal de koelvloeistof door het korte circuit lopen. De koelvloeistof moet juist snel opwarmen, en daarom heeft het geen enkele zin de radiateur voor in de auto te gebruiken. Deze zal er namelijk alleen maar voor zorgen dat de koelvloeistof langzamer opwarmt en misschien niet eens meer op temperatuur kan komen.
Lang:
Wanneer dan een bepaalde temperatuur is bereikt heeft het korte circuit niet meer genoeg vermogen om de koelvloeistof te koelen. Op dat moment gaat de thermostaat open, en zal de radiateur voor in de auto zijn werk gaan doen zodat de temperatuur niet te hoog op zal lopen...
(Tot dusver denk ik dat jij het zelf ook wel wist)
Ik rijd zelf een Alfa 33, en heb minder verstand van de Alfa 146. Wel weet ik dat de boxermotor nagenoeg gelijk is aan die van mijn 33. Over het algemeen hebben boxermotor om op te warmen wat meer tijd nodig dan lijnmotoren. Bij lijnmotoren zitten alle vier de cilinders naast elkaar op 1 cilinderbank, bovendien zitten de cilinders hoger in de motorruimte. Boxermotoren hebben natuurlijk links en rechts een cilinderbank, die ook nog is laag in de motorruimte zitten en meer rijwindkoeling krijgen.
Mijn koelsysteem is compleet vernieuwd (nieuwe waterpomp, nieuwe thermostaat, nieuwe kachelradiateur, nieuwe radiateur, nieuwe sensoren en neiuwe slangen). De bedrijfstemperatuur is ~70 graden. Als ik met warm weer in de file sta, loopt de temperatuur op naar ~90 graden, waarna de fan begint te draaien en de temperatuur weer terug zakt naar ~80. Ik heb een 1.4 boxer. De 1.7 boxer heeft alweer een bedrijfstemperatuur van ~80 graden. De bedrijfstemperatuur van jouw 146 zal allicht iets hoger liggen. Wat staat er in het midden van de temperatuurmeter in het dashboard?
Het kan natuurlijk zijn dat de themostaat open blijft staan, en het daardoor heel lang duurt voordat hij opwarmt. Hij zal misschien zelfs de juiste bedrijfstemperatuur niet meer halen. Als je het echt niet vertrouwd kan je een nieuwe installeren, ze kosten rond de 40 euro... Succes!