als ik dan nog even verder mag reageren....
het vergelijk giulia vs berlina als zijnde compact sportief en speels tegen groter, luxer en wat gezapiger blijft door de jaren heen steeds terugkomen zie; giulietta vs alfetta hier zijn exact dezelfde opmerkingen te geven en ook vvr het koppel 75 vs 90 en 155 vs 164 en zelfs ook de 156 vs 166 .
als we de laatste nemen is dit erg goed af te zetten tegen het onderwerp van dit verhaal.
alle leuke speelse dingen van de 156 ( achterste portiergrepen, diepe retro klokken, nummerplaat voor uit het midden enz) zijn bij de 166 weggelaten waardoor er een wat gewonere auto ontstaat.
zo is het ook veel bij de andere genoemde types
en als ik dan mag kiezen...
wil ik een leukere achterkant, mooiere voorkant, leuke baan op de zijkant
en ga ik dus voor de GIULIA
(maar danwel een 2 liter met sper...)
vraag ik gelijk aan iedereen: wie weet de rede dat de Giulia nooit met een 2 liter is geleverd??????
leo
Ach...........als ik het hele lijstje zo lees...............
Zijn de "topmodellen" altijd de auto's geweest die de engineers wilden maken.

De optimale combi van Stijl, Comfort, Snelheid en Sportiviteit.
De modellen er net onder

, zijn meer van de marketing afdeling geweest.

Hoe verleiden we de koper om voor Alfa te kiezen?
Alles net wat goedkoper en minder exclusief. En dan was in de jaren 70, net na de oliecrisis een 2-liter in een Giulia uit marketing oogpunt niet echt nodig, en begonnen de engineers dus maar met het ontwikkelen van een V6...........
En de jaren 80, laten we wel wezen de achterkant van de 90 is 100x mooier dan die van de 75....................
En de koper van een 166 kiest bewust voor een sedan en wil dus ook gewoon 4 deurgrepen.............no nonsens
Kortom, de grotere en net wat minder populaire modellen doen het geloof ik toch het best bij de puristen, en de rest valt voor de algemene smaak van de massa.........
Dus Berlina en 90 RULEZZZZZZZZZZZZ..........
Heerlijk, onderwerpen die nergens over gaan.....................

De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.