Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

Distributietiming 33 16v

zo jan 14, 2007 14:39

Volgens het werkplaatshandboek zou er een merkteken T op mijn vliegwiel moeten staan om de timing goed te krijgen.

Maar bij mijn 16v zitten alleen 2 gaatjes in het vliegwiel? hoe kan ik zien of de timing goed staat?

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Distributietiming 33 16v

zo jan 14, 2007 15:05

Ook bij een 16V hoort die T er te staan. Heb je de distributieriemen al vervangen? Of zitten de oude er nog op?

Als de oude er nog op zitten: draai dan de krukas met de klok mee tot de tekens op de nokkenaspoelies goed staan en de verdeler naar de bougiekabel van cilinder 1 wijst. Dan zou je de T moeten kunnen zien. Vliegwiel kan wel wat vuil zijn. Vorig weekend bij een 33 type 2 de riemen vervangen en dacht ook eerst de T niet te zien, maar na wat vuil weggeveegd te hebben met een schroevendraaier was hij toch duidelijk zichtbaar.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Distributietiming 33 16v

zo jan 14, 2007 17:46

Vind het echt heel vreemd, distributie ligt er al af, maar ik kan echt geen T ontdekken,

heb aan de onderkant van de auto al die metalen kap verwijderd om het beter te kunnen zien. Maar geen T te bekennen.

Er zitten alleen 2 gaten in het vliegwiel, met een onderlinge afstand van ongeveer 5 cm

Speeder

RE: Distributietiming 33 16v

zo jan 14, 2007 18:08

En toch moet er een T (en even verderop een driehoekje) staan, haal er via het de onderkant is een borsteltje langs om het oppervlak wat op te schonen..
Laatst gewijzigd door Speeder op zo jan 14, 2007 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Distributietiming 33 16v

zo jan 14, 2007 20:12

Altijd eerst de boel op tijd zetten voordat je de riemen loshaalt. Op die manier kan je namelijk nog via de merktekens van de nokkenassen je merkteken op het vliegwiel makkelijker achterhalen!
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Speeder

Re: RE: Distributietiming 33 16v

zo jan 14, 2007 20:30

Altijd eerst de boel op tijd zetten voordat je de riemen loshaalt. Op die manier kan je namelijk nog via de merktekens van de nokkenassen je merkteken op het vliegwiel makkelijker achterhalen!
En kunnen er met doordraaien na demontage van riemen geen kleppen tegen de zuigers komen...

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Distributietiming 33 16v

zo jan 14, 2007 23:54

Merken was achteraf slimmer geweest. Maar goed, je gaat er van uit dat er merktekens op de wielen staan, dat zou voldoende moeten zijn.

Zoals ik al zei, ik kan geen T ontdekken,

deze zou toch op het vlakke gedeelte, tussen de 2 tandenkransen moeten staan? (vliegwielkrans voor startmotor en krans voor BDP sensor)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Distributietiming 33 16v

ma jan 15, 2007 09:02

Merken was achteraf slimmer geweest. Maar goed, je gaat er van uit dat er merktekens op de wielen staan, dat zou voldoende moeten zijn.
Dat volg ik niet helemaal, dan weet je wel of de nokkenassen ten opzichte van elkaar goed staan maar niet ten opzichte van de krukas.

Wat je kunt doen is een beetje water op het vliegwiel druppelen, dan worden de merktekens beter zichtbaar. Er zal wel wat vliegroest overheen zitten. En als je ze gevonden hebt kun je ze markeren met typpex. Dat is ook erg handig als je met een stroboscoop de ontsteking af wilt stellen (voor jouw 16V niet van toepassing).
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 183
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Distributietiming 33 16v

ma jan 15, 2007 10:01

Kan je het BDP bepalen van de eerste zuiger? of gaat dat lastig i.v.m met de ruimte? Er is een speciaal stukje "gereedschap" wat je in het bougiegat draait en waarop je kan aflezen waarneer de zuiger in het BDP staat. Het wordt ook wel eens met een schroevedraaier gedaan, maar dat is onnauwkeurig. Daarna de nokkenastekens in lijn brengen. Dan weet je zeker dat alles echt goed op tijd staat.
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Distributietiming 33 16v

ma jan 15, 2007 11:34

Wat huib zegt is correct. Ik weet dus wel de standen van de nokkenassen (deze merktekens zijn leesbaar) maar niet de stand van het vliegwiel.

Ik had zuiger 1 al in BDP gezet om een indicatie te krijgen waar de T zich zou moeten bevinden.

Zodra ik de zuiger in BDP zet zie ik een gaatje in het vliegwiel bij het pijltje staan (en dus niet de in het handboek beschreven T)

Ik zal de truc met het water eens gaan proberen

Speeder

Re: RE: Distributietiming 33 16v

ma jan 15, 2007 17:21

Wat huib zegt is correct. Ik weet dus wel de standen van de nokkenassen (deze merktekens zijn leesbaar) maar niet de stand van het vliegwiel.

Ik had zuiger 1 al in BDP gezet om een indicatie te krijgen waar de T zich zou moeten bevinden.

Zodra ik de zuiger in BDP zet zie ik een gaatje in het vliegwiel bij het pijltje staan (en dus niet de in het handboek beschreven T)

Ik zal de truc met het water eens gaan proberen
Ben je morgen (dinsdag) op school ? Zoja, hoe laat?

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Distributietiming 33 16v

ma jan 15, 2007 19:54

Nee Piet, woendag pas weer op school 8)

Speeder

Re: RE: Distributietiming 33 16v

ma jan 15, 2007 19:56

Nee Piet, woendag pas weer op school 8)
Tja Rick, je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden he ;) Maaruh, hoe laat ben je woensdag op school dan?

Gebruikersavatar
cuoresportivo33
Member
Member
Berichten: 210
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 15:17
Locatie: Geleen

RE: Distributietiming 33 16v

ma jan 15, 2007 19:58

dat krijg ik nog te horen (practicum inhalen)

A-Repair
Full Member
Full Member
Berichten: 271
Lid geworden op: wo jan 05, 2005 21:31
Locatie: s-Gravenzande
Contacteer: Website

RE: Distributietiming 33 16v

ma jan 15, 2007 21:28

Het komt wel eens voor dat er een balanceergaatje precies op de plaats van de "T" zit. De "T" wordt er eerst in geslagen, daarna wordt het vliegwiel gebalanceerd. Als je pech hebt is de "T" verdwenen. Je moet dus zelf het BDP opzoeken en opnieuw merken. Succes. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”