jan

75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

vr dec 29, 2006 20:09

Hallo,
Ben even gaan kijken naar de wagen van een goede vriend, hij is stil gevallen en start niet meer.

Wagen wordt 's morgends gestart en staat warm te draaien.
Na 3 min valt hij stil.

Wat we totnogtoe getest hebben:
- Hij krijgt benzine.
- Hij heeft vonk
Maar hij lijkt geen compressie te hebben op geen van de 4 cylinders...
De gemeten waarde is 1 bar op alle 4.
Vreemd als je weet dat hij de dag ervoor nog 40km gedaan heeft.
Wanneer hij gestart wordt lijkt het alsof er geen bougies inzitten, hij gaat te vlot rond, maar zonder bijgeluiden.

We hebben ook de merkpunten gecontroleerd op de nokkenas en krukas.
De inlaatnokkenas staat 1 tand te laat, dus iets van 5mm naar links.
Kan me niet inbeelden dat dit hier iets mee te maken zou hebben.

Er staat geen olie of water onder.


Voor mij een misterie.
Iemand een idee/ suggestie?


mvg
Jan

Andretti Molletti

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

vr dec 29, 2006 20:20

Klepspeling?? Daaran zie je snel genoeg of de kleppen krom zijn.
Meet je die compressie op het moment van stilvallen of als i nog kan starten?
Wat ook kan is na lange stilstand aanslag op de kleppen maar dat is niet aan de orde begrijp ik?
Meet je klepspeling maar ens na, weet je meer...

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

vr dec 29, 2006 20:24

Ik ben benieuwd! :-k
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

jan

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

vr dec 29, 2006 20:27

He Dre,
Alvast bedankt voor de reactie.
Ik heb de klepspeling niet gemeten, maar indien de nok de klep niet meer bediend, is er speling, want alle afstelplaatjes kan ik makkelijk ronddraaien.
Zou toch io moeten zijn??

De compressie kan ik enkel meten in koude toestand, daar ie niet meer start.

Wat ook niet normaal is dat ik de motor zonder veel moeite kan ronddraaien aan de krukaspoulie, zonder een sleutel te gebruiken.

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8065
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

vr dec 29, 2006 20:34

Jan kun je proberen om een weinig olie op een zuiger te gieten en vervolgens nogmaals compressie meten? Als de waarde dan een stuk hoger is zit t in de afdichting tussen zuiger/cilwand (de veren dus)
Suc6, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

vr dec 29, 2006 20:38

Bij alle 4???? :shock:

Is het mogelijk dat de compressie meter kapot is en de motor wel gewoon compressie heeft? En dat bv het fijne roze draadje weer eens voor problemen zorgt?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

jan

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

vr dec 29, 2006 20:42

Frank,
Kunnen we inderdaad eens proberen, maar het mysterie zou wel zijn dat alle 4 de veren gelijkertijd naar de haaien zijn gegaan. :?
Maar het sluit het wel uit.

Vraagje, hoeveel omwentelingen moet de motor doen om een juiste compressiee meting te hebben gedaan?
Ik ga er altijd vanuit dat op het moment de meter niet meer omhoog klimt het wel ok is?

jan

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

vr dec 29, 2006 20:44

Ronald,
De meter zijn we vandaag gaan kopen...
Zou wel kunnen natuurlijk.

Het roze draadje? Hij krijgt benzine en vuur :wink:

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8065
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krij

vr dec 29, 2006 20:53

Frank,
Kunnen we inderdaad eens proberen, maar het mysterie zou wel zijn dat alle 4 de veren gelijkertijd naar de haaien zijn gegaan. :?
Maar het sluit het wel uit.

Vraagje, hoeveel omwentelingen moet de motor doen om een juiste compressiee meting te hebben gedaan?
Ik ga er altijd vanuit dat op het moment de meter niet meer omhoog klimt het wel ok is?
Zou idd vreemd zijn maar wellicht dat ze door bv koolafzetting/vervuiling oid wat vast zitten in de groef van de zuiger? Denk dat je compressiemeetmethode(3xwoordwaarde :lol: ) wel ok is>wél met volledig ingetrapt gaspedaal voor maximale ademhaling he..? :wink:
Heb dit voorval wel eens gehad bij de 90 v6 trouwens, als ie lang stil had gestaan (3mnd oid) Bij starten ging ie idd rond of er geen bougies in zaten maar na wat rondstarten 'kwam de compressie terug' :? (weet niet hoe anders te omschrijven) en sloeg ie gewoon aan...
Daarna nooit meer gehad.
Suc6 ermee, grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Andretti Molletti

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

vr dec 29, 2006 21:02

Als je geen klepspeling hebt heb je ook geen kompressie...
Als je speling duidelijk te groot is, meer dan 1 mm dan heb je kromme kleppen...
In dat laatste geval kan je je klepbekers wel ronddraaien....
De enige hoop is dat het een auto betreft die langere tijd stil gestaan heeft en dus afzetting op de kleppen heeft, maar dan nog staat er altijd een cilinder op compressie en zou één cil dus goed moeten zijn... Alle 4 de cilinders defecte zuigerveren lijkt mij ook uitgesloten...
Is de vraag nog hoeveel je timing in graden er naast staat?
Eeen TS met een vervroegde nokkenas start ook niet!!!
Dus zet je timing eens goed, 5 mm is een hoop (18 graden oid?)en kan wel deze symptomen veroorzaken!

Gebruikersavatar
MarkGTV
Full Member
Full Member
Berichten: 254
Lid geworden op: wo mar 08, 2006 00:45
Locatie: Loon op Zand
Contacteer: Website

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

vr dec 29, 2006 22:54

Tussentandwiel kapot misschien ?
Scarb 4448.
MiTo 1.3 JTDm Eco ( lekker goeiekoop...)
Alfa Giulietta 2.0 JTDm 170pk

Heb gereden:
- 33 1.3S
- 33 1.7 16v S
- 33 16v Elegance
- 155 1.8 TS
- Alfa 75 1.8 Turbo
- Bertone GTV 2000

Life's so Alfa........

Andretti Molletti

Re: RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krij

vr dec 29, 2006 23:22

Tussentandwiel kapot misschien ?
Dan zijn er dus een paar kleppen krom ;)

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

za dec 30, 2006 00:41

Tandjes afgebroken of de ketting versprongen? :shock:

Staat de nokkenas ketting erg slap? Misschien dat die versprongen is als de bout van de ketting spanner los gelopen is? :-({|=
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

jan

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

za dec 30, 2006 16:06

update.

Die 4-5 mm is inderdaad 1 tand.
Ketting terug gelegd, en zie daar opnieuw compressie.
10/10/10/9.8
Eerst nog nieuwe inlaat rubbers en dan starten.

Hij lijkt dus inderdaad 1 tand te zijn versprongen tijdens stationair.
Vreemd is wel dat de ketting spanner goed vast zat, en de ketting spanning leek ok,
en nog vreemder dat 1 tand het verschil tussen 1 bar en 10 bar compressie betekend...

In ieder geval zullen de tandwielen gecontroleerd moeten worden.

Wordt vervolgd.

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

RE: 75 TS stilgevallen en niet meer aan de praat te krijgen

za dec 30, 2006 16:11

igg geen kromme kleppen aan overgehouden....
wat misschien met twee tanden verschil wel het geval was geweest...


vraag me wel af hoe het gekomen is dat de riem een tand versprongen is
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”