Denk maar eens aan het liedje van het goede doel .........
Het komt uit let maar op......
"Brood en spelen" of gelijk maar naar Belgie.........

Voor mij is België maar 25 km weg... Ik wil niet piepen voor ik geslagen word, dus wachten we eerst maar eens af hoe alles gaat lopen. Maar als ik de meeste linkse plannen zie, houd ik (werkende mens) mijn hart wel een beetje vast. Ik sta iedere morgen al op met 2,5 mensen op mijn rug, en omdat ik uitga van het slechte in de mens (zoals de waard is...) zie ik dat er dan wel weer meer worden.
Werkgelegenheid om de werkgelegenheid is geen oplossing, voor geen enkel probleem. Een gezonde economie genereert zijn eigen banen op eigen kracht, zonder bemoeienis van de overheid. In de Sovjet-Unie werd aan de industie altijd een doel opgelegd door de overheid ('bouw dit jaar 10000 tractoren). Als dan de helft van de tractoren niet nodig was of het niet deed, dat boeide niet, want het doel was gehaald en er waren banen.
Nivelleren is een fijne gedachte, maar ook heel eng. Want als jíj bereid bent om je nek uit te steken of harder je best te doen en de overheid roomt jouw eventuele extra inkomsten dan weer af om ze te verdelen over degenen die niet willen, nou, dan ga je toch niet meer de moeite doen? Let wel, degenen die echt niet kúnnen moeten ook een fatsoenlijk bestaan hebben en niks te kort komen, het zijn de onwílligen die je het onmogelijk moet maken om rustig onderuit te zakken en te denken 'dit is wel lekker zo'. En juist door te nivelleren creëer je onwilligen. Want er is geen incentive.
We worden natuurlijk niet meteen een communistische heilstaat waar iedereen in een sovchoz moet gaan werken (hoop ik

), maar toch. Laat ik het zo zeggen: het is niet voor niks dat de Sovjet-Unie is gevallen, toch?
(Heb ik daar tóch nog stelling genomen)