Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: lengte slag boxer motor

vr nov 10, 2006 10:47

@Rob, echt een ontzettend leuk verhaal :thumbs: en ik begrijp heel goed wat je bedoelt. Tjeetje, ik kan nog zoveel meer vragen verzinnen! (zal ik niet doen hoor :wink:)

Waar kan ik hier meer over leren, bv. combinaties van drijfstanglengtes, krukassen en nokkenassen? Echt heel leuk!

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: lengte slag boxer motor

vr nov 10, 2006 14:00

De lengte van de drijfstang heeft dan weer invloed op de kracht op de zuigerwand... Langere drijfstang geeft minder zijdelingse kracht.. :?
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: lengte slag boxer motor

vr nov 10, 2006 14:02

En deze kracht op de cilinderwand gaat door het leven onder de naam: "leibaankracht".

Iets waar de boxermotor door zijn constructie zoiezo al meer last van heeft als een rechtopstaande 4-in-lijn bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Thijs-arnhem op vr nov 10, 2006 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: lengte slag boxer motor

vr nov 10, 2006 15:01

Zijn deze leibaankrachten dan op te vangen door te spelen met het oppervlak van de wang van de zuiger?

Rees-Cees

Re: RE: lengte slag boxer motor

vr nov 10, 2006 19:13

En deze kracht op de cilinderwand gaat door het leven onder de naam: "leibaankracht".

Iets waar de boxermotor door zijn constructie zoiezo al meer last van heeft als een rechtopstaande 4-in-lijn bijvoorbeeld.
draai voor de grap de zuiger eens om...................bovensteonder monteren dus......

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: lengte slag boxer motor

vr nov 10, 2006 20:53

Hier mijn invulling op het verband tussen vullingsgraad en boring - slag verhouding:

Het toerental waarbij een optimale vullingsgraad bereikt wordt geeft het hoogste koppel. De vulling van de verbrandingsruimte met mengsel is optimaal waardoor de uitgeoefende kracht op de zuiger het hoogst is. Koppel (draaimoment) is kracht (op de zuiger) x arm (lengte kruktap). Hier zit hem dus één voordeel voor een langeslag motor. Het tweede voordeel zit hem in het feit dat bij een langeslag motor er meer tijd is voor de verbranding omdat de zuiger een langere weg heeft af te leggen, waardoor er meer energie van de verbranding op de zuiger overgebracht kan worden.

Het toerental waarbij de vullingsgraad optimaal is wordt bepaald door inlaat, uitlaat, vorm van de verbrandingsruimte en het nokkenasprofiel. Dus dit toerental ligt opgesloten in het ontwerp van een motor, tenzij je met bv nokkenasverstelling en/of variabele inlaattrajecten gaat werken.

Vermogen = koppel x toerental. Naarmate het toerental toeneemt waarbij de vullingsgraad (en dus het koppel) optimaal is zal het vermogen toenemen. Hier komt het voordeel voor de overvierkante (boring groter dan slag) motor om de hoek kijken. Ten eerste is de zuigersnelheid relatief laag door de korte slag, waardoor de motor hogere toerentallen aankan. Daarnaast wordt door het grote zuigeroppervlak in combinatie met de korte slag de cilinder in kortere tijd volgezogen dan bij de langeslag motor. Dat maakt dat de overvierkante motor een betere vulling bereikt bij een hoger toerental. Dus het maximum koppel ligt bij een hoger toerental, dus het vermogen ligt hoger.

Het karakter van een motor ligt dus vast in het ontwerp. Bijvoorbeeld een 16-klepper vult bij lagere toeren moeilijker (bv vanwege geringe flow door groot klepoppervlak) maar kan bij een hoger toerental de cilinders goed blijven vullen. Door op een hoog toerental nog een goede cilindervulling te hebben bereik je een hoog vermogen.

Dit is wat mij bij is gebleven uit de lessen van Mesman (HTS-A!), aanvullingen en/ of verbeteringen zijn natuurlijk welkom!
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Rees-Cees

Re: RE: lengte slag boxer motor

vr nov 10, 2006 20:55

Dit is wat mij bij is gebleven uit de lessen van Mesman (HTS-A!), aanvullingen en/ of verbeteringen zijn natuurlijk welkom!
Mesman, die naam komt me bekend voor HTS in Rotterdam Huib?

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: lengte slag boxer motor

vr nov 10, 2006 21:05

nee Arnhem, voorheen Apeldoorn.

Die kerel gaf best interessante lessen (verbrandingsmotoren) maar op de tentamens bleek meestal dat je het toch niet zo goed begrepen had ](*,)

Maar ach, ze hebben me na 5 jaar een diploma gegeven dus mij hoor je niet klagen :mrgreen:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

Re: RE: lengte slag boxer motor

za nov 11, 2006 01:50

En deze kracht op de cilinderwand gaat door het leven onder de naam: "leibaankracht".

Iets waar de boxermotor door zijn constructie zoiezo al meer last van heeft als een rechtopstaande 4-in-lijn bijvoorbeeld.
draai voor de grap de zuiger eens om...................bovensteonder monteren dus......
Hoe bedoel je dit?

Dhr. Mesman, die loopt er nu nog steeds. Hij heeft de minor ontworpen die ik nu volg (waterstof aandrijving). Moeilijk!!
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Speeder

Re: RE: lengte slag boxer motor

zo nov 12, 2006 13:32

En deze kracht op de cilinderwand gaat door het leven onder de naam: "leibaankracht".

Iets waar de boxermotor door zijn constructie zoiezo al meer last van heeft als een rechtopstaande 4-in-lijn bijvoorbeeld.
draai voor de grap de zuiger eens om...................bovensteonder monteren dus......
Hoe bedoel je dit?

Dhr. Mesman, die loopt er nu nog steeds. Hij heeft de minor ontworpen die ik nu volg (waterstof aandrijving). Moeilijk!!
En dan dat tentamen van Dhr. Kamerling :!: Echt belachelijk wat die gast doet man...

Andretti Molletti

Re: RE: lengte slag boxer motor

di nov 14, 2006 21:12

Bijvoorbeeld een 16-klepper vult bij lagere toeren moeilijker (bv vanwege geringe flow door groot klepoppervlak) maar kan bij een hoger toerental de cilinders goed blijven vullen. Door op een hoog toerental nog een goede cilindervulling te hebben bereik je een hoog vermogen.

Dit is wat mij bij is gebleven uit de lessen van Mesman (HTS-A!), aanvullingen en/ of verbeteringen zijn natuurlijk welkom!
Goed opgelet Huib!!! ;)

Maar de 16V heeft niet minder flow bij lagere toerentallen hoor ;)
De luchtsnelheid en mogelijk de menging is minder... daarnaast is de gemiddelde 16V motor een emissie motor..Door simpelweg de klepoverlap te vergroten kun je koppelwinst halen bij lagere toerentallen, de uitlaatgassnelheid kan dan gebruikt worden om de cilinder beter leeg te krijgen en dus een optimalere vulling te realiseren.
Door de in het algemeen grotere klepdoorlaat kun je bij hogere toerentallen beter vullen omdat je minder verlies hebt.
De reden dat ze ook beter hoge toeren kunnen draaien zit voornamelijk in de mechanische constructie: de kleppen zijn VEEL lichter en ze zweven dus minder, belasting op de nokkenassen is minder. Ook een 8V kan 9000rpm draaien (ervaring ;) ) kwestie van de juiste klepveren en nokkenasprofielen.
Naast de aantallen kleppen zijn bij meerklepsmotoren ook andere constructie details doorgevoerd: de zuigers zijn ook moderner waardoor er meer rendement haalbaar is (en dus prestaties).

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

Re: RE: lengte slag boxer motor

zo aug 16, 2009 22:30

Lekker bladeren door oude postings. Interessant!

Heeft iemand nog specs van zo'n '1600' boxer? Dus 1.5 krukas met 1.7 zuigers? Bv hoeveel toeren, vermogen/koppel, 8 of 16 kleps, compressieverhouding..
ok dat zou dus betekenen dat als ik de krukas van een 1.4 gebruik en de boring van een 1.7 krijg ik als volgt

8,7x8,7x3,14x0,25=59,41665 x6,72=399,27988 x4= 1597,1195 cm3 dus het word dan een 1.6 blok :lol: 8)

voor bij wie het licht nu uitgaat dit was een berekening om er achter te komen wat mijn cilinder inhoud word als ik de wisseling zou doen......

moet alleen nu nog ff de compressie verhouding berekenen :? maar gaat ook goed komen :wink:
daarom rij ik met 1600 cc
Greetz,
Jan
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

Re: RE: lengte slag boxer motor

zo aug 16, 2009 23:23

Lekker bladeren door oude postings. Interessant!

Heeft iemand nog specs van zo'n '1600' boxer? Dus 1.5 krukas met 1.7 zuigers? Bv hoeveel toeren, vermogen/koppel, 8 of 16 kleps, compressieverhouding..
ok dat zou dus betekenen dat als ik de krukas van een 1.4 gebruik en de boring van een 1.7 krijg ik als volgt

8,7x8,7x3,14x0,25=59,41665 x6,72=399,27988 x4= 1597,1195 cm3 dus het word dan een 1.6 blok :lol: 8)

voor bij wie het licht nu uitgaat dit was een berekening om er achter te komen wat mijn cilinder inhoud word als ik de wisseling zou doen......

moet alleen nu nog ff de compressie verhouding berekenen :? maar gaat ook goed komen :wink:
daarom rij ik met 1600 cc
Greetz,
Jan
Inderdaad leuk zo'n oud topic. Na het nu nog eens doorlezen zie ik dat Pieter opnieuw de 1600 boxer uit de 145/146 heeft bedacht. Daar hebben ze volgens mij inderdaad de 1.5 (of 1.4)zuigers aan een 1.7 krukas gekoppeld. voordeel zou zijn een 1.5 met meer koppel en dus een efficientere motor. Helaas....

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2178
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

Re: RE: lengte slag boxer motor

zo aug 16, 2009 23:25

Lekker bladeren door oude postings. Interessant!

Heeft iemand nog specs van zo'n '1600' boxer? Dus 1.5 krukas met 1.7 zuigers? Bv hoeveel toeren, vermogen/koppel, 8 of 16 kleps, compressieverhouding..
daarom rij ik met 1600 cc
Greetz,


dat lees je verkeerd

de 1600 uit de 145/146 is een langeslag 1600
en pieter heeft het over een korteslag 1600
Jan
Inderdaad leuk zo'n oud topic. Na het nu nog eens doorlezen zie ik dat Pieter opnieuw de 1600 boxer uit de 145/146 heeft bedacht. Daar hebben ze volgens mij inderdaad de 1.5 (of 1.4)zuigers aan een 1.7 krukas gekoppeld. voordeel zou zijn een 1.5 met meer koppel en dus een efficientere motor. Helaas....

Groet,

Rob
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Tecky
Member
Member
Berichten: 126
Lid geworden op: za aug 06, 2005 13:04
Locatie: Hippolytushoef [NH]
Contacteer: Website

RE: lengte slag boxer motor

ma aug 17, 2009 13:18

Voor de duidelijkheid:
Even zoeken laat zien dat de 1.6 boxer van de 145/146 een 8v is met en boring x slag van 84x72 en produceert 76Kw. Deze is dus al overvierkant.
Maak je gebruik van een 1.5 krukas en 1.7 zuigers wordt boring x slag 87x67,2 en is ie nog 'overvierkanter' (scrabble ww?) Dat was volgens mij de set-up van rees-cees. Je komt kwa verhouding (boring / slag) dan heel dicht in de bij van de 3.0 24v met boring x slag van 93,0x72,6.

Wie kent zo'n set-up en weet een max rpm en vermogen hierbij?

Zo, de boterhammetjes alweer op zeg, time flies 8)

Jan
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

Terug naar “Algemene Technische vragen”