pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

lengte slag boxer motor

di nov 07, 2006 21:00

ik ben op zoek naar wat info wat ik eigenlijk niet zo snel terug kan vinden.....

er is een verschil in lengte slag tussen een 1.4 boxer en een 1.7 boxer mijn vraag is heeft iemand enig idee of dit verschil in de krukas zit of in de lengte van de drijfstang?

concreet;

zit er verschil in een krukas van een 1.4 en 1.7

zit er verschil in de lengte van de drijfstangen van deze motoren???
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Rees-Cees

RE: lengte slag boxer motor

di nov 07, 2006 21:32

of in de boring 8)

1.3 t/m 1.5 heeft 67,2 en de 1.7 heeft 72,2 mm slag. maw de krukas is dus anders.

want de middenblokken zijn even breed :D

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 07, 2006 22:08

ok dat zou dus betekenen dat als ik de krukas van een 1.4 gebruik en de boring van een 1.7 krijg ik als volgt

8,7x8,7x3,14x0,25=59,41665 x6,72=399,27988 x4= 1597,1195 cm3 dus het word dan een 1.6 blok :lol: 8)

voor bij wie het licht nu uitgaat dit was een berekening om er achter te komen wat mijn cilinder inhoud word als ik de wisseling zou doen......

moet alleen nu nog ff de compressie verhouding berekenen :? maar gaat ook goed komen :wink:

Rees-Cees

Re: RE: lengte slag boxer motor

di nov 07, 2006 22:10

ok dat zou dus betekenen dat als ik de krukas van een 1.4 gebruik en de boring van een 1.7 krijg ik als volgt

8,7x8,7x3,14x0,25=59,41665 x6,72=399,27988 x4= 1597,1195 cm3 dus het word dan een 1.6 blok :lol: 8)

voor bij wie het licht nu uitgaat dit was een berekening om er achter te komen wat mijn cilinder inhoud word als ik de wisseling zou doen......

moet alleen nu nog ff de compressie verhouding berekenen :? maar gaat ook goed komen :wink:
daarom rij ik met 1600 cc

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di nov 07, 2006 22:34

Bla bla bla bla......

Bla bla bla bla....
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op di nov 07, 2006 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Rees-Cees

di nov 07, 2006 22:53

daarom rij ik met 1600 cc
:?: En daarom past er op een standaard 1600 cc blok geen 16V kop en op bovenstaande wel :?:
8)
Laatst gewijzigd door Rees-Cees op wo nov 08, 2006 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 08, 2006 09:27

verschil in slag komt nooit door de drijfstangen, zit altijd in de krukas....

Als je een korter drijfstang gebruikt komt de zuiger op het BDP lager te liggen maar op het O(nderste)DP komt hij ook lager, de effectieve slaglengte blijft dus gelijk alleen de afstand vanaf de krukas verandert hierdoor.

SSlaglengte wordt bepaald door de afstand tussen het hart van een hoofdlagertap van de krukas en het hart van een drijfstanglagertap, deze afstand is precies de helft van de slaglengte.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Rees-Cees

wo nov 08, 2006 12:35

verschil in slag komt nooit door de drijfstangen, zit altijd in de krukas....

Als je een korter drijfstang gebruikt komt de zuiger op het BDP lager te liggen maar op het O(nderste)DP komt hij ook lager, de effectieve slaglengte blijft dus gelijk alleen de afstand vanaf de krukas verandert hierdoor.

SSlaglengte wordt bepaald door de afstand tussen het hart van een hoofdlagertap van de krukas en het hart van een drijfstanglagertap, deze afstand is precies de helft van de slaglengte.
Psies dat schreef ik ook al :wink: anders zou je een small blok hebben :?

Speeder

wo nov 08, 2006 15:50

Interessant topic! Vorige jaar voor school een demo-motor compleet moeten doorrekenen. Daar sta je dan met je schuifmaat en je fomules :D

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 08, 2006 16:19

Idd!

Kan iemand mij uitleggen of er een relatie bestaat tussen bijvoorbeeld de lengte van de zuigerslag, boring en het geleverde koppel en vermogen?

Wat ik denk te weten is dat overvierkante motoren door de korte slag hogere toeren kunnen maken. Als dat zo is, betekent dat dan dat langeslag motoren meer koppel leveren (en minder toeren maken?) en korte slag motoren meer vermogen (en hog toeren maken?)? Of maak ik nu een gruwelijk fout :oops: ?

Zou het leuk vinden om daar meer over te leren...

Steven

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 08, 2006 17:16

Basis idee klopt wel volgens mij.

overvierkante motoren (korte slag grotere boring) maken graag toeren. (3.0 24v...) :D

Helaas is het allemaal van nog veel meer factoren afhankelijk... :?

Theorie is een ding, praktijk is veel leuker... :P
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 08, 2006 17:39

Aha..kijk..gaan we de goede kant op met de basiskennis :) Ik vind de praktijkverhalen juist leuk en vooral leerzaam, want dat is toch waarom ik het doe, om het mogelijk ooit zelf te doen. Meer weten is meer vetrouwen en dus eerder zelf doen 8)

Ik weet niet of iemand zijn praktijk-kennis wil dichten, maar één trouwe lezer heeft 'ie sowieso!

EDIT: Sorry pieter voor de topic-vervuiling, apart topic?

Groet,

Steven

pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice

vr nov 10, 2006 08:57

vind dit geen topic vervuiling het is denk ik voor heel veel mensen leerzaam is....

en ja een korte slag met een grotere boring heeft zeker wel met het hebben van toeren ( incombinatie met meerdere dingen zoals nokkenas end) te maken kijk maar naar de motoren in de formule 1 deze motoren hebben een onwijs korte slag....

en een scheepsmotor daar in tegen weer een hele lange om ff het onderscheid weer te geven alles draait natuurlijk om de ideale vulling van de cilinders

o,ja dat van die drijfstangen was ff niet zo een slimme opmerking maar zat ff met te veel gegevens in mijn hoofd :oops: :oops: :oops: :roll:

en moet ook met sommige dingen weer ff flink graven ( is ook al ff geleden dat ik in de school banken heb gezeten.... ) maar heb de oude boeken weer naar boven gehaald en weer wat dingen opgezocht en natuurlijk is de praktijk leuker daarom is een 33 blokje zo ideaal kosten weinig dus als er een blok kapot draait is dit niet direct een ramp :D

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr nov 10, 2006 09:34

De slaglengte lijkt me ook in verband staan met de drijfstanglengte en de (excentrische) afstand van het krukascenter tot het bevestigingspunt van de drijfstand (heeft die lengte een naam?)

Is een hoge vullingsgraad zowel goed voor koppel en pk's of is ook dat weer een indeling te maken, waarschijnlijk afhankeljk van de nokkenas? Wat is trouwens de invloed van de krachten op de cylinderwand, wie schreef dat nou, yuri dacht ik?

Sorry voor alle vragen, vind het gewoon erg boeiend en zie het basiskennins die ik graag wil verkrijgen.

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr nov 10, 2006 10:27

Als ik je een tip mag geven, teken dan eens een cilinderwand, zuiger, drijfstang en krukas en teken daar eens de krachten in als pijltjes. Het lijkt een beetje op natuurkundeles, maar kan wel verhelderend werken.

Als je kijkt naar alleen lange / korte slag, dan zou een lange slag motor met dezelfde kracht die de zuiger op de drijfstang ( en dus krukas) uitoefent een groter koppel teweeg brengen. Is af te lijden uit M = F x d (M=koppel/moment, F= kracht, d=afstand F tot draaipunt).

Zo is ook af te lijden dat een korte slag motor, hogere toerentallen makkleijker aankan, immers de af te leggen weg is kleiner, dus de zuigersnelheid is lager.

Het vergelijk tussen een 12V en 24V V6 geeft meer aan hoe de vulgraad de prestaties beinvloed. 24V meer klepoppervlak, dus meer mengsel toevoer mogelijk, dus een hoger vermogen en koppel.

Echter al bovenstaande zaken hangen ook weer samen met kleppendiagrammen, ontsteking etc.

Wat betreft de zuigerdruk op de wand, als je een tekening maakt zul je het makkelijk zien. Als er bovenop de zuiger een kracht wordt uitgeoefend, dan zal deze op de drijfstang worden overgebracht. Aangezien deze schuin staat, zal er een verticale en horizontale krachtcomponent ontstaan. Hierdoor heeft de zuiger een kantelneiging en dus drukt deze tegen de zuigerwand aan. Hoe sterker de verbranding des te hoger de kracht op de zuiger en des te groter de kracht op de cilinderwand. Het zuigeroppervlak (grootte) bepaald dan weer de belasting op de cilinderwand en de evidente slijtage.

Ik hoop dat dit een beetje helderheid en duidelijkheid geeft?

Groet,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”