Speeder

Vervangen wiellager 156...[opgelost]

do nov 02, 2006 14:39

Hallo Alfisten!

Dit weekend wil ik 1 van de voorste wiellagers van een 156 (2001) vervangen. Ik heb dit nog nooit gedaan en heb GEEN idee wat hierbij komt kijken. We hebben geen pers, wel een grote werkbank, alle maten pijpen, grote bankschroeven, brandertjes, luchtsleutel etc.. Kan iemand mij misschien zeggen waar ik op moet letten en hoe de demontage (volgorde) plaats moet vinden?

Ik dacht zelf aan:

-demontage wiel
-losmaken centrale asmoer
-Lostikken van fuseekogel
-Veerpoot losmaken van fusee
-Fusee op de werkbank en......?

UPDATE 1:

Gisteren even een stukje gereden om een diagnose te kunnen stellen: Het bekende 'whoop-whoop-whoop' wiellager geluid manifesteerd zich bij langzaam rechtdoorrijden, en is duidelijker te horen bij bochten naar rechts. Dat betekend dus dat 1 van de wiellagers aan de linker kant de boosdoener is. Het geluid lijkt van voor te komen, dus morgen langs Sam om een nieuw wiellager te scoren...

UPDATE 2:

Vanochtend zijn we even langs Sam van Lingen (Houten) gereden. Het plan was een nieuw voorwiellager te kopen, maar nadat de prijs (E 127) boven tafel kwam begon ik te twijfelen. Gelukkig had 1 van de monteurs even een paar minuutjes over om een rondje te rijden en ons vermoeden te bevestigen. Het typische wiellager-geluid was slechts heel in de verte te horen, en daardoor was het moeilijk te zeggen of het van voor of achter kwam. Omdat aan het stuur niets te voelen was, maar in de stoel wel duidelijk wat merkbaar was dacht de monteur eerder aan het achterwiellager dan aan het voorwiellager. Op de brug was door de wielen rond te draaien helaas niets te ontdekken. Geen speling en gaan rare geluiden.

Uiteindelijk hebben we de gok gewaagd en een nieuw achterwiellager meegenomen. Bij demontage van het wiel, en met de hand ronddraaien van de naaf voeld het lager wat hakkelig aan... Een klein uurtje later was het oude wiellager eraf, en het nieuwe erop.

Resultaat: Dankzij de juiste diagnose van de monteurs bij Sam geen whoop-whoop geluiden meer en probleem opgelost! :thumbs:
Laatst gewijzigd door Speeder op za nov 04, 2006 13:45, 4 keer totaal gewijzigd.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Vervangen wiellager 156 (voor)...?

do nov 02, 2006 19:02

Zonder pers wordt het geen gemakkelijke klus. Ik zou met de losse handel naar een garage gaan. Daarna de boel er weer onderbouwen. Geen gedonder. :wink:

Speeder

Re: RE: Vervangen wiellager 156 (voor)...?

do nov 02, 2006 21:07

Zonder pers wordt het geen gemakkelijke klus. Ik zou met de losse handel naar een garage gaan. Daarna de boel er weer onderbouwen. Geen gedonder. :wink:
Zitten ze ook nog op de 1 of andere manier geborgt? Misschien een kleine uitleg?
Laatst gewijzigd door Speeder op za nov 04, 2006 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr nov 03, 2006 13:39

Ja.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

reijnaje
Guru
Guru

vr nov 03, 2006 14:48

Heb alleen ervaring met dit klusje bij een 33 maar zal in grote lijnen wel overeenkomen. Zelfs met het juiste gereeschap (zware luchtsleutel, werkplaatspers etc) is dit nog best lastig.

Maw: wegbrengen die fusee!
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Speeder

RE: Vervangen wiellager 156...[opgelost]

za nov 04, 2006 13:48

Nog even voor alle duidelijkheid:

Het voorwiellager bij de 156 is een lager dat met vier bouten op het fusee gebout zit. De naaf valt in het lager en dient even los getikt te worden.

VOOR:
Afbeelding

ACHTER:
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”