Richard Kremer
Full Member
Full Member

afstellen handremkabel 33 type 3 HELP

di okt 31, 2006 08:57

Hoi,

Ik heb het volgende probleempje. als ik de handrem aantrek blokkeerd er 1 wiel wel en het andere wiel niet.
Je kunt wel merken dat ie zwaarder rond draait, maar krijg hem met hand dus nog wel rond en dat is met het andere wiel niet het geval
Nu weet ik dat ik van binnen de handrem kan stellen, maar dan zou ik de ene nog zwaarder gaan afstellen dan de andere en dat is ook niet de bedoeling.
Wie heeft voor mij de goede oplossing zodat ie weer gelijk remt op de handrem.

MVG Richard Kremer
Laatst gewijzigd door Richard Kremer op do nov 09, 2006 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
ALFA loos

Speeder

Re: afstellen handremkabel 33 type 3

di okt 31, 2006 09:12

Hoi,

Ik heb het volgende probleempje. als ik de handrem aantrek blokkeerd er 1 wiel wel en het andere wiel niet.
Je kunt wel merken dat ie zwaarder rond draait, maar krijg hem met hand dus nog wel rond en dat is met het andere wiel niet het geval
Nu weet ik dat ik van binnen de handrem kan stellen, maar dan zou ik de ene nog zwaarder gaan afstellen dan de andere en dat is ook niet de bedoeling.
Wie heeft voor mij de goede oplossing zodat ie weer gelijk remt op de handrem.

MVG Richard Kremer
Ik denk dat 1 van de handremkabels kapot is, en hij daardoor jouw remtrommel niet goed meer aantrekt. Gewoon even je wiel eraf halen en de remtrommel los maken. Je ziet dan snel genoeg wat er mis gaat...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: afstellen handremkabel 33 type 3

di okt 31, 2006 10:28

Als je het echt goed wil doen, moet je beide trommels maar loshalen en het complete handremmechanisme lekker ganbaar maken/ smeren met kopervet. Kijk dan gelijk maar goed of de cilinders niet lekken. Afstellen moet je ook daar doen, niet bij de kabel binnen! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

juultje
Guru
Guru
Contacteer: Website

di okt 31, 2006 10:39

Is bij een 33 de trommel niet zelfstellend ??

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: afstellen handremkabel 33 type 3

di okt 31, 2006 11:15

Is bij een 33 de trommel niet zelfstellend ??
justum en dat zelfstellertje is een nogal fragiel apparaat; dat wil dus nog wel eens kapot gaan. Het gaat om een heel klein metalen lipje dat afbreekt waardoor een tandheugelsysteem niet meer functioneert, nauwkeurig kijken dus. Mochten ze kapot zijn, een nieuw set kost E50,- bij Tuynder.

De genoemde cylinders zijn uiteraard ook goede kandidaten!

succes

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 31, 2006 17:22

Schiet mij maar lek, als dat zelfstellend is.................... :!:

Je kunt het stellen door aan dat wieltje te draaien (als de trommel eraf is), maar vanzelf verdraaien zal ie echt niet doen. Dat klipje zorgt ervoor dat je:
a) jij vanzelf de trommel strakker stelt, losser is natuurlijk nooit nodig en als je dat toch wil, moet je dat klipje optillen.
b) dat ding dus niet vanzelf verdraait.

Haal voor de grap de trommel maar los en trap 100x op de rem, de schoenen blijven gewoon helemaal terugveren hoor! :wink:

Huib
Guru
Guru

di okt 31, 2006 22:15

Schiet mij maar lek, als dat zelfstellend is.................... :!:

Je kunt het stellen door aan dat wieltje te draaien (als de trommel eraf is), maar vanzelf verdraaien zal ie echt niet doen. Dat klipje zorgt ervoor dat je:
a) jij vanzelf de trommel strakker stelt, losser is natuurlijk nooit nodig en als je dat toch wil, moet je dat klipje optillen.
b) dat ding dus niet vanzelf verdraait.

Haal voor de grap de trommel maar los en trap 100x op de rem, de schoenen blijven gewoon helemaal terugveren hoor! :wink:
Volgens mij is het de bedoeling dat de het ene veertje de 'bus' (waar het draadeind inzit) bij de rechter remschoen houdt en het andere veertje het wieltje bij de linker remschoen (of andersom). Hierdoor wordt het wieltje geforceerd om te draaien over het schroefdraad als de remschoenen uit elkaar bewegen. Door dat kleine plaatje kan het wieltje niet terug draaien en dus stelt de rem zichzelf op. Zo is het volgens mij bedoeld, dus wel zelfstellend. Ook in de vraagbaak wordt over een zelfstelmechanisme gesproken.

Ik ben het met je eens dat het voor geen meter werkt ](*,)
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 31, 2006 22:21

@Huib: okay, zal wel zo bedoeld zijn. Dat wil ik zondermeer aannemen. Maar dan verkeert het (23 jaar na dato!) nog in prototipestadium zeker :lol: , want het werkt dus BLIJKBAAR in z'n geheel niet. :twisted:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 31, 2006 22:30

Waarom niet? Dit type remsysteem zit op veel automodellen. Ook niet Alfa`s. Renault bijv. Meestal gaat het schroefdraadgedeelte door roest vastzitten. Loshalen en goed invetten laat het weer goed functioneren. Namate de voering slijt blijft toch je handremslag hetzelfde. Dat komt dus door die zelfstelinrichting. Als je versleten voering vervangt moet je het tandwielgedeelte weer helemaal terugstellen. Teken dus dat het mechanisme wel degelijk werkt. 1 keer per jaar trommel eraf, stof wegblazen en voelen of de cilinders nog gangbaar zijn. Tevens kijken of de handremhevel aan de voering nog beweegt. Die wil ook nogwel eens vastroesten. Achterstallig onderhoud kan een hoop problemen veroorzaken.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 31, 2006 22:35

Waarom niet? Dit type remsysteem zit op veel automodellen. Ook niet Alfa`s. Renault bijv. Meestal gaat het schroefdraadgedeelte door roest vastzitten. Loshalen en goed invetten laat het weer goed functioneren. Namate de voering slijt blijft toch je handremslag hetzelfde. Dat komt dus door die zelfstelinrichting. Als je versleten voering vervangt moet je het tandwielgedeelte weer helemaal terugstellen. Teken dus dat het mechanisme wel degelijk werkt. 1 keer per jaar trommel eraf, stof wegblazen en voelen of de cilinders nog gangbaar zijn. Tevens kijken of de handremhevel aan de voering nog beweegt. Die wil ook nogwel eens vastroesten. Achterstallig onderhoud kan een hoop problemen veroorzaken.
Wederom helemaal mee eens KAS.

Behalve dan: hoe verklaar je dan, dat als ik 100x op de rem trap met gedemonteerde trommel, de remschoenen toch niet naar buiten bijstellen?
Nota bene, de remschoenen maken dat toch echt een zeer grote slag, maar veren telkens volledig terug en bovendien -of moet ik zeggen uiteraard- geen draaien wieltje te zien! :?:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 31, 2006 22:45

Behalve dan: hoe verklaar je dan, dat als ik 100x op de rem trap met gedemonteerde trommel, de remschoenen toch niet naar buiten bijstellen?
Nota bene, de remschoenen maken dat toch echt een zeer grote slag, maar veren telkens volledig terug en bovendien -of moet ik zeggen uiteraard- geen draaien wieltje te zien! :?:
Omdat de voeringen geen weerstand meer hebben? Geen idee, maar aan de lengte van het schroefdraad kun je wel zien dat het stelmechanisme verdraait is. Let wel, dit alleen als alles goed gangbaar is. Persoonlijk heb ik liever voor huistuinenkeukengebruik trommelremmen achter dan die rottige remschijven. Minder werk aan en remt prima.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 31, 2006 22:51

Omdat de voeringen geen weerstand meer hebben? Geen idee, maar aan de lengte van het schroefdraad kun je wel zien dat het stelmechanisme verdraait is. Let wel, dit alleen als alles goed gangbaar is. Persoonlijk heb ik liever voor huistuinenkeukengebruik trommelremmen achter dan die rottige remschijven. Minder werk aan en remt prima.
Pffff minder werk aan! Daar denk ik (zeker sinds http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... hil+achter )heel anders over! :twisted: En dat was niet de eerste keer. :wink: Daarenteg: bij mijn 75 al 8 jar lang geen problemen met achterremmen en ook geen onderhoud.
Tja, leuker kan ik het niet maken. :?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di okt 31, 2006 22:54

Pffff minder werk aan! Daar denk ik (zeker sinds http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... hil+achter )heel anders over! :twisted: En dat was niet de eerste keer. :wink: Daarenteg: bij mijn 75 al 8 jar lang geen problemen met achterremmen en ook geen onderhoud.
Tja, leuker kan ik het niet maken. :?
Het leven is nu eenmaal geen krentebol. :biggrin: Enne, heb jij in 8 jaar tijd nog nooit de blokken uit je 75 gehaalt? :shock: :wink:

reijnaje
Guru
Guru

wo nov 01, 2006 18:09

Kom maar eens bij mijn Sprintje kijken Sander. Mechanisme werkt prima! :wink:

Had namelijk hetzelfde probleem bij de vorige APK. Alles uit elkaar gehaald en 1 van die clipjes zat verdraaid en die kant stelde dus niet, de ander wel en was dus wat strakker gaan staan. alles schoongemaakt en je ziet dat het werkt. Moet je niet te lang wachten, werkt ongeveer 5000 km totdat het were vol zit met roemstof enzo :?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Richard Kremer
Full Member
Full Member

wo nov 01, 2006 19:31

Hoi,

Bedankt voor de reacties,
Even een tussenstand van de werkzaamheden. Ik heb beide trommels eraf gehaald en alles eruit gehaald en schoongemaakt en bepaalde onderdelen goed ingesmeerd met kopervet
Tijdens deze werkzaamheden kwam ik erachter dat de zelfstelmechanisme goed vast zat aan de kant waar met aangetrokken handrem de band wel blokkeerde. Ook de schroefdraadeinde waar de borgmoeren op zit binnen in de auto achter de handrem was krom zodat het ongelijk werd aangetrokken. Ik ben dus nog niet klaar omdat ik eerst morgen nog naar de sloop moet om een andere handrem op te halen.

MVG Richard Kremer
ALFA loos

Terug naar “Algemene Technische vragen”