DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Te lage voorkant circuit-75

zo okt 22, 2006 18:39

Neem maar aan als Richard (alfanord) zegt dat er geen verschil is dat het dan ook zo is. Het heeft wel een "paar" 75's onder handen gehad............ 8)

Gr,
DJ

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Te lage voorkant circuit-75

zo okt 22, 2006 21:28

O ja die 27mm performatek dingen zijn niet echt goedkoop maar de dollarkoers is redelijk gunstig. En je stopt geen veerkracht in je schobrekers torens. Die zijn daar standaard niet echt op berekend. Als je al goede billstein dempers heb kan ik dkkere torsieveren echt aanraden. Kost wat maar dan heb ik ook wat. Monteren is wel lastiger dan normaal want door de dikte kan je ze niet naar achter steken door de bevesgingsgaten in de carroserie. Mocht je voor dei 27mm dingen gaan moet je me maar PBén dan vertel ik je wel meer. Scheelt je een hoop getob.
Klinkt goed, ik houd t in het achterhoofd en dan PB ik wel even inderdaad!

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 22, 2006 21:30

Overigens bijna niemand over een uitlaatoplossing gehoord..
Is dat omdat dat veel duurder of ingewikkelder is, of omdat dat deze oplossing nauwlijks helpt?

Aernoudt
Guru
Guru

zo okt 22, 2006 21:55

stalen spaghetti helpt ook; die breken niet af.

Qua onderstel: RS racing heeft daar prima oplossing voor ;)
Werkt prima op de Ring. Mijn vorige V6 lag echt serieus laag, maar raakte nergens het asfalt. Ondanks vol gas door FR (teller ruim 220).
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Mike
Member
Member

zo okt 22, 2006 22:35

uitlaat los halen van spruitstuk, flenzen los slijpen, 3 cm van uitlaat slijpen ,flenzen weer vast lassen en klaar , kost niks, en werkt bij mij goed ,geen problemen meer !

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 23, 2006 00:00

Uitlaat aanpassen werkt natuurlijk ook. De oplossing van Mike is prima!!! :D Heb ik ook overwogen maar ik "struikelde" over een 2de hands JS spagetti spruitstuk :D Als je Mike z'n oplossing kiest voor de uitlaat dan wel goed opletten dat de flenzen in de correcte stand vastlast!!! Beste eerst opmallen of zo, hechten, passen en dan aflassen. Oppassen voor vervormen.

RS onderstel is prima maar wel beetje prijzig tegenwoordig. Spaar dan nog ff verder door en ga winkelen bij Intrax of wederom JS racing of Koni (heb ik ook een adres voor)

Wil je geen bedragen van E1500 of E2000 kwijt of meer (en dat is alleen voor het onderstel dan moet je de verstevigingen aan de de body nog doen) dan zijn die performatek torsiveren echt prima compromis voor straat/circuit/N-ring auto. En je kan je billsteins lekker blijven gebruiken en geen gezeur bij de apk over is niet origineel bla bla bla.
Ik was met de toenmalige dollar koers net geen E400 kwijt inclusief verzendkosten. Heb wel langs de douane weten te loodsen..... :shock: (dat scheelt weer wat euronen) De originele torsis zijn echt aan de slappe kant voor jouw toepassing.

Praat eens met Jaco als je daar toch vaker komt. Die weet van de hoed en de rand.

Succes,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 23, 2006 00:10

O ja, die JS spagetti heb ik nog steeds in de schuur liggen.(niet te koop :!: )
Het zonder problemen N-ring rijden was met verlaagde 75 met 27mm torsis& billstein dempers voor, RS veren met verstelabare schotels en gerevalvede gele konis achter, 205/45/16 wielen en originele uitlaatspruitstukken.
ad wel zelf een middendemper geknutseld die niet zo achterlijk laag hing maar mooi hoog onder de cardanas. De pijp naar de achterdemper was de uitvoering met afgeplat deel (katloze versie?) onder de steun balk van de v-bak en dionas door. Niet de versie met 2 pijpen daar (kat versie?) De laatstekost je op dat punt ook circa 2 cm bodemvrijheid extra. En zorg dat de ophanging van je uitlaat in orde is. Nieuwe rubbers, geen verbogen beugels enzo. Elke cm telt.

Gr,
DJ

AG
Full Member
Full Member

ma okt 23, 2006 05:27

Je kan ook gewoon je bumpstops veranderen.

AG

Aernoudt
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 09:17

...
Praat eens met Jaco als je daar toch vaker komt. Die weet van de hoed en de rand.
...
Er zijn enkele forum gebruikers hier die daar iets genuanceerder over denken; niet zonder reden overigens.

@DJ: die bilsteins zijn niet verkort (B6 dempers; B8 (de ingekorte versie) is niet leverbaar voor de 75); maw: als je een flink verlaagde 75 hebt werken ze niet optimaal en zullen tevens eerder stuk gaan. (koni geel is in mijn ogen geen optie, omdat dat wel erg bezuinigen is op wegligging (vooral als je beter gewend bent))
Bijkomend voordeel van RS onderstel: je hebt hoogte verstelling waardoor je de auto kunt uitwegen (en dus een fijner rijdende auto hebt).
Toegegeven: 1500 euro is best een hoop geld, maar je hebt er wel de fijnst rijdende 75 mee, en dat is het geld meer dan waard.

Spaghetti van CSC bijvoorbeeld geeft meer bodemvrijheid (nog los van mooier geluid :lol: ) en is dus ook aan te bevelen.
Ik rijd zonder midendemper, dus de grondspeling is in het midden van de auto ook prima 8)

Maurizio
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 10:33

Ja Alessandro, als je dat eens zou willen doen, graag! Ik ben ook zeer benieuwd of de 75 V6 torsies nou daadwerkelijk dikker zijn...
Kheb laatst nog gemaild met AlfaNord voor de V6 torsies, maar daar beweerden ze dat er geen verschil was tussen de TS + V6 torsies :roll:
Ik kan alleen melden dat mijn V6 dikkere torsies heeft dan de ts. Echter de auto was al behoorlijk veel aan veranderd toen ik hem kocht. Dus of het orgineel is...
Kan iemand niet eens even in EPER zoeken. Daar moet toch te vinden zijn of er andere onderdeel nummers gebruikt zijn.

De oplossing van Dre is apk proof als je een slap hulpveertje toevoegt en de veer niet meer uit zijn schotels komt bij volledig uitveren!
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Aernoudt
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 10:36

Heb niet de maten bij de hand, maar de V6 torsie is dikker dan de TS versie.

Roy Hartgerink

ma okt 23, 2006 10:53

Als we die torsies nu eens helemaal weg laten, hoeveel kg veer moet er dan op zo'n RS-set voren gemonteerd worden om er een echte coilover van te maken?

Gokje; 185 kg per veer?

Ciao,
roy.

bralfa
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 11:08

Als we die torsies nu eens helemaal weg laten, hoeveel kg veer moet er dan op zo'n RS-set voren gemonteerd worden om er een echte coilover van te maken?

Gokje; 185 kg per veer?

Ciao,
roy.
Kijk Roy dat zijn nog eens goede vragen... Heb (nog) geen idee... Ik geloof dat er iig niet één goede set up is maar dat er meerdere mogelijk zijn ... Ff een paar verschillen als bij mij bekend zijn (graag reakties als ik het verkeerd heb):
- Ronald van Maanen, RS onderstel 75TS 125 kg icm torsies
- Broertjes v Rietkerk, RS onderstel 75turbo meen 200 kg zonder torsies
- Dennis de Rooy, RS onderstel 75TS meen 100 kg zonder torsies edit (bedankt Dennis :wink: )

Ik ben nu zelf ook bezig om voor mijn giulietta, bij een setje koni 3012 8) , een goede veer te zoeken... Maar bovenstaande waarden liggen dusdanig ver uit elkaar :?
Laatst gewijzigd door bralfa op ma okt 23, 2006 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Shut up and ride!

Maurizio
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 11:22

Gokje; 185 kg per veer?

Ciao,
roy.
Roy, heb ik aan gerekend, moet ik even opzoeken thuis.
Maar zo uit mijn hoofd is een torsie teruggerekend naar een coil-over waarde maar iets van 25 Kg/cm :shock:
Dus 25 Kg boven op je huidige zou het moeten doen, maar een standaard chassis vindt dit allemaal niet leuk.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 23, 2006 12:09

Ik rij zelfs met 100kg zonder torsies. Ik wilde altijd al eens gaan wisselen met veren om het verschil te proeven, maar het is er nog niet van gekomen. Gaat ook niet gebeuren want het RS onderstel verhuist naar de GTV. Daar waar het thuishoort, op een straatauto die af en toe wat circuit ziet. Zat met 100 kg voor en 70 achter een prachtige balans in de auto, maar bij Marc&Peter met 200 kg volgens hun ook (ik heb nooit in de turbo gereden en zij niet in mijn auto). Zelf proberen blijft dus de enige optie.

Ik had in de rondjes waar ik 2.10 reed een enorm stuiterende voorkant in de snelle bochten. Het buitenste voorwiel stond dus op de bumpstops. Ligt dat nou aan de veer of juist de demper, zijn de meningen aardig over verdeeld iig. Ik ga naar een full-race onderstel. Net zo prijzig en beter met alleen circuit gebruik (iig niet verstelbare dempers). Of het Intrax of JRZ wordt ben ik nog niet uit.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Terug naar “Algemene Technische vragen”