Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Te lage voorkant circuit-75

zo okt 22, 2006 15:40

Na een stevig weekend blazen over de Nordschleife is duidelijk geworden dat mijn 75 daar niet geheel tegen bestand is.
Waar de uitlaatspruitstukken overgaan in de uitlaat raakt deze het asfalt.
Doordat er meerdere diep gelegen gedeeltes zijn waar je met een stevige snelheid aankomt (o.a. Fuchsrohre) zijn de krachten omlaag daar erg hoog.
Ik hoorde het geschraap al als ik zo'n 'dal' passeerde, maar dacht dat dat van de achterkant van de auto afkwam (gewoon aan de uitlaatpijp).
Niet dus.

De bocht van de uitlaat raakt dus behoorlijk hard de grond.
Dus net ná de plaats waar de uitlaatspruitstukken overgaan in de eigenlijke uitlaat.
Dat begin is nu heeeeel mooi glad gepolijst en nogal ovaal/platgedrukt. :)
Gelukkig net op tijd ontdekt om nog zonder de nodige extra decibellen naar NL terug te kunnen rijden..

Nu is mijn vraag, wat daaraan te doen?

De motorsteunen zijn ok.
Bilsteins zaten er al op toen ik de 75 kocht, maar die zijn wellicht niet goed genoeg meer/versleten.
Zoals Roy Hartgerink al tipte; misschien een andere bocht laten maken.
Zodat de kromming eerder onder de 75 verdwijnt.
Maar misschien moet de voorkant ook wat stugger worden.
Of hoger komen te staan, dus dan moet er ook iets in de plaats komen voor de Bilsteins.

Op Zandvoort overigens nergens last van, is alleen op de Ring een probleem.

Alvast dank voor de tips! :-({|=
Laatst gewijzigd door Geert Ploeger op ma okt 23, 2006 00:04, 1 keer totaal gewijzigd.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Te lage voorkant circuit-75

zo okt 22, 2006 15:52

Je 75 hoger zetten zal je wel niet willen, dus 2 opties over:

Stuggere veren (ik ga er vanuit dat je dempers nog ok zijn) en de goedkoopste optie is dan een paar 27mm torsieveren van performatek uit de states te laten komen. Heb ik zelf jaar meegereden icm met billstein dempers voor en beviel prima voor een N-ring auto. (achter heb ik RS racing veren met revalvede koni's) Voor puur circuit werk eigenlijk te slap maar die 27mm dingen zijn in een TS echt een lekker compromis voor een straat/raceauto.
Weet niet hoe laag jouw 75 is maar mijn voorpijp heeft op de ring nooit de grond geraakt, Mijn 75 is redelijk laag maar niet extreem.
NB heb zelf diverse dingen bij performatek besteld en alleen goede ervaring met deze zaak (www.performatek.com)

Andere optie: koop een spruitstuk bij Jaco van JS racing, dit komt circa 3 cm minder laag dus probleem opgelost. Bonus, iets meer pk's het is lichter en breekt niet zo gauw.

Groeten,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo okt 22, 2006 15:57

O ja wat voor typenr staat erop jouw billsteins? Te slappe dempers op stugge veren werkt niet.

Gr,
DJ

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Te lage voorkant circuit-75

zo okt 22, 2006 16:19

Je 75 hoger zetten zal je wel niet willen, dus 2 opties over:

Stuggere veren (ik ga er vanuit dat je dempers nog ok zijn) en de goedkoopste optie is dan een paar 27mm torsieveren van performatek uit de states te laten komen. Heb ik zelf jaar meegereden icm met billstein dempers voor en beviel prima voor een N-ring auto. (achter heb ik RS racing veren met revalvede koni's) Voor puur circuit werk eigenlijk te slap maar die 27mm dingen zijn in een TS echt een lekker compromis voor een straat/raceauto.
Weet niet hoe laag jouw 75 is maar mijn voorpijp heeft op de ring nooit de grond geraakt, Mijn 75 is redelijk laag maar niet extreem.
NB heb zelf diverse dingen bij performatek besteld en alleen goede ervaring met deze zaak (www.performatek.com)

Andere optie: koop een spruitstuk bij Jaco van JS racing, dit komt circa 3 cm minder laag dus probleem opgelost. Bonus, iets meer pk's het is lichter en breekt niet zo gauw.

Groeten,
DJ
Nee, wil m zeker niet hoger zetten idd.

Dacht al dat ik het in de veren zou moeten zoeken, dus thanks voor de tip.
Wat betreft dat spruitstuk, mijn auto is geregeld in onderhoud bij Jaco, dus ik zal hem eens informeren..

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 22, 2006 16:26

Hé Dré,

Da's toevallig, dat topic had ik vanmorgen al gezien (had al even de zoekfunctie gebruikt). :)
Nog niet helemaal goed gelezen, maar wat ik begreep is dat deze coil-over oplossing niet apk-keur is, toch?

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

zo okt 22, 2006 16:31

O ja wat voor typenr staat erop jouw billsteins? Te slappe dempers op stugge veren werkt niet.

Gr,
DJ
Auto staat ergens anders momenteel, dus daar zal ik een dezer dagen even naar kijken..

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 22, 2006 17:12

Als je nog originele torsies hebt, zou je toch ook torsies van de 75 3.0V6 kunnen monteren.
Is wel wat werk, maar lijkt me -met gebruikte torsies- mooi low budget.

Of de oplossing van Dottore, ook mooi! 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

zo okt 22, 2006 17:24

Ik zal eens navragen wat of hoe met APK, ik ze zo nooit gekeurd. Maar zie eerlijk gezegd ook het probleem niet, de constructie is gelijk een load-adjuster...

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 22, 2006 17:38

Ik zal eens navragen wat of hoe met APK, ik ze zo nooit gekeurd. Maar zie eerlijk gezegd ook het probleem niet, de constructie is gelijk een load-adjuster...
Bij bijv. Koni-loadadjusters hangt de veer nooit vrij! da's volgens mij het verschil. :wink:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo okt 22, 2006 17:45

Zie ook geen apk probleem bij dre z'n oplossing. Werkt natuurlijk ook als je de knustel vaardigheid ervoor bezit. Mijn straat V6 met RS racing set werk ook altijd goedgekeurd, en niet bij een apk beunhaas.

O ja die 27mm performatek dingen zijn niet echt goedkoop maar de dollarkoers is redelijk gunstig. En je stopt geen veerkracht in je schobrekers torens. Die zijn daar standaard niet echt op berekend. Als je al goede billstein dempers heb kan ik dkkere torsieveren echt aanraden. Kost wat maar dan heb ik ook wat. Monteren is wel lastiger dan normaal want door de dikte kan je ze niet naar achter steken door de bevesgingsgaten in de carroserie. Mocht je voor dei 27mm dingen gaan moet je me maar PBén dan vertel ik je wel meer. Scheelt je een hoop getob.

@Allessandro: dat verhaal over V6 torsi's heb ik nu al vaak gehoord, ik heb zelf v6 en TS. Beide zelfde torsiveren (iets van 23mm) Heb ook al bij mensen nagevraagd die meerdere 75's gesloopt hebben dan wel in onderhoud (zowel TS, V6 en turbo's) en ook zij hebben nog geen dikkere standaard torsis gezien onder V6 of turbo. Allemaal die circa 23mm (dus 23mm zonder die de beschermrubber dat erom zit!!) die TS ook heeft.
Waar komt dat verhaal van dikkere V6 torsie dan toch steed vandaan? Heeft iemand ze wel eens real live gezien of in handen gehad?
V6 heeft wel dikkere stabi voor, 24mm tegen 22 mm bij TS. Turbo weet ik niet.

NB bij alfetta's heb je wel diverse diktes torsies (maar allemaal veel te dun) en die zijn sowieso niet pas op een 75.

Mzzl,
DJ

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 22, 2006 17:50

Waar komt dat verhaal van dikkere V6 torsie dan toch steed vandaan? Heeft iemand ze wel eens real live gezien of in handen gehad?

NB bij alfetta's heb je wel diverse diktes torsies (maar allemaal veel te dun) en die zijn sowieso niet pas op een 75.

Mzzl,
DJ
Dan komt dat verhaal dus daar vandaan. GTV6 heeft dikkere torsies dan 4cyl Alfetta's. Ik ging er dan ook klakkeloos vanuit dat ze dat bij de 75/ 90 ook wel zouden hebben dus. Blijkbaar niet. (nu wil ik het weten ook, dus ga dat zeker eens nameten) Weer wat geleerd. :thumbs:

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo okt 22, 2006 17:58

@alessandro: dat van die gtv 6 wist ik weer niet. Heb diverse 4 cil alfetta torsies liggen en die zijn ook niet allemaal even dik. maar zoals al gezegd wel allemaal eng dun.

Gr,
DJ

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

zo okt 22, 2006 18:14

Probleem bij Dre zn oplossing ivm APK is dat de veren nooit los mogen komen uit de zittingen. Oplossing op zich wel goed natuurlijk.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

DENNIS
Guru
Guru

zo okt 22, 2006 18:27

Mzzl,
DJ
Dan komt dat verhaal dus daar vandaan. GTV6 heeft dikkere torsies dan 4cyl Alfetta's. Ik ging er dan ook klakkeloos vanuit dat ze dat bij de 75/ 90 ook wel zouden hebben dus. Blijkbaar niet. (nu wil ik het weten ook, dus ga dat zeker eens nameten) Weer wat geleerd. :thumbs:
Ja Alessandro, als je dat eens zou willen doen, graag! Ik ben ook zeer benieuwd of de 75 V6 torsies nou daadwerkelijk dikker zijn...
Kheb laatst nog gemaild met AlfaNord voor de V6 torsies, maar daar beweerden ze dat er geen verschil was tussen de TS + V6 torsies :roll:
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark

EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

Terug naar “Algemene Technische vragen”