martins
Newbie
Newbie

achterassen

ma okt 16, 2006 23:19

ben op zoek naar een 2-liter achteras voor mijn Juul. Vraag is, wat kan er onder???
Berlina, weet ik is goed geschikt, ook al baalt Berlinista daar van;
bertone's gtv lijkt mij ook gelijke spec's te hebben, maar hoe zit het met alfetta en tot wanneer kunnen spider-assen gebruikt worden?

groet,

martin
giulia 2.0 '72
Giulietta '10

thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: achterassen

di okt 17, 2006 13:35

Martin,

In theorie passen alle guilia assen maar de oude types (auto's met 15" wielen tot ca bj 66, maar dat zijn geen 2ltr.) zijn minder geschikt omdat deze een voor dagelijks (modern) gebruik een wel erg korte overbrenging hebben (motor draait dan meer dan 4300rpm bij 120Kmh.). De meeste mensen kiezen voor een 9/43, 9/41 of 10/41 overbrenging (oplopend van kort naar lang oftewel steeds meer geschikt voor snelweg maar wat minder trekkracht).
Verder is het nog belangrijk om te weten welk merk remmen er onder je Giulia zitten (tot ongeveer bj. 1966 Dunlop/Girling en daarna Ate) omdat een achteras voor het eene type remmen niet zonder meer (zonder aanpassingen) voor het andere type remmen te gebruiken is. Ombouwen is echter mogelijk. Het is echter handiger om gelijk een as voor het juiste type remmen te kopen (standaard 2Ltr as heeft altijd Ate remmen).

Verder passen de assen van Alfetta's nooit omdat dit zogenaamde transaxles zijn, dwz dat de versnellingsbak en de achteras tot een unit zijn samengebouwd. Bij een Giulia zit de versnellingsbak namelijk direct achter de motor en bij de Alfetta dus niet. De vorm van de bodemplaat en de achterwielophanging is daarom totaal anders.

Hope this helps.

Gr,

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

martins
Newbie
Newbie

wo okt 18, 2006 23:29

Thom dank voor de info, ik weet alleen nog niet hoe het met de 2 liter spider-as zit. Tot welk jaar zijn die bruikbaar?

groet,

martin
giulia 2.0 '72
Giulietta '10

Joel
Full Member
Full Member

do okt 19, 2006 21:42

Allemaal. Let wel op de kleurcodes, er is nog wel eens een asje verwisseld en kan er onder een 2L spider dus wel eens een 1600 as zitten. Kijk ook eens op: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=8220
GT 1600 Junior

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 20, 2006 23:08

allemaal, dat wil zeggen tot en met vierde serie ACHTERwielaangedreven spiders.
8)

Er zijn ook vierde serie 1600 spiders en die hebben geen sper.

Er zijn ook USA vierde serie automaat 2.0 spiders en zo'n as zoek ik. Daar heb jij niets aan.
:wink:
waarom is niet belangrijk... maar jij wilt die niet. Ik wel.

em voor de kleur: het gaat om de stip op de pignonmoer. De kleur ergens anders zegt je niks over de verhouding.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

164 Shark
Advanced Member
Advanced Member

za okt 21, 2006 16:11

Staat een 2 ltr as te koop op GESPOT
Nu in bezit:
Spider Veloce ex-USA (carbs) (1978)

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 21, 2006 22:54

1600 asje zonder sper.
normale prijs.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Algemene Technische vragen”