alfist for live

wat voor een geluid komt er uit een csc einddemper ?

di okt 03, 2006 11:30

ik heb een csc einddemper besteld voor me alfa 33 1.4 8V naar ben benieuwed wat voor geluid eruit komt ik hou van een erg van de diepe boxer brom maar mag wel dieper en als je erin zit en je geeft gas merk je dan dat er wat ander onder hangt ??? bij mij vorige auto een toyota corolla had ik een nieuwe remus besteld maar dit maakte helmaal bijna geen verschiel hopelijk is dat niet bij een merk zoals csc ook het geval ik hoor alleen maar goedde dingen over dit merk

alvast bedankt voor andwoorden

m.v.g. ruben

Speeder

RE: wat voor een geluid komt er uit een csc einddemper ?

di okt 03, 2006 11:40

Jouw 33 boxer heeft vanaf de motor alleen een katalysator en einddemper:

Uitlaatspruitstuk-->katalysator-->Eindemper

De katalysator heeft een dempende werking, maar het grootste gedeelte word toch door de eindemper gedempt. Vervang je dus de eindemper, dan levert dit direct resultaat op. Ik denk dat die CSC demper bij jou erg mooi gaat klinken. Wanneer je de katalystor ook nog is vervangt zal je nog meer geluid krijgen. Het geluid zal echter wel scheller worden, en dat was niet wat jij wilt.

Bij een corolla heb je volgens mij ook nog een middendemper die de boel dempt. Vervangen van alleen de einddemper heeft dan minder zin. Daarom halen de meeste lui ook de middendemper ertussenuit en vervangen deze voor een rechte pijp ;) Last but not leas: Een corolla motor kan niet tippen aan de mooie 33 boxer 8)

alfist for live

di okt 03, 2006 11:57

haha nee daar heb je gelijk in met vader rijd ook al 30 jaar alfa en nu heb ik ook eindelijk me eigen alfa ik ging in eerste instantie voor een vw polo op G3 maar die zijn toch erg duur en toen we bij onze alfa dealer waren wou ik graag ff met zo 33 boxer rijden en was geljik verlieft op het geluid en moest en zou een 33 hebben heb er 1 gekocht via marktplaats met slechts 128.000 km op de klok en het boxer geluid kan niet tippen aan de standaard V motoren dat is allenmaal te clean en geeft weinig senstatie vind ik persoonlijk voor mij niks meer anders dan eem alfa dat is een ding wat zeker is het is elke dag weer feest als ik me auto start een alfa is gewoon een rijdersauto puur sang met een vleugje nostalgie qua dashboard en is voorloper qua design en styling een echte trendzetter vind ik zelf maar dat is mijn mening.

m.v.g. ruben

Martinos
Full Member
Full Member

di okt 03, 2006 12:02

Een csc klink zeker heel mooi onder een 33. niet overdreven hard.
Als ie nieuwe is zal ie wel ff in moeten roeten.

Nieuw is er wel wat geluidsverschil, maar niet schrikbarend veel. Dit is ook bij b.v. remus enz.
Ik heb hier een 33 staan met een csc demper die echt super ingeroet is!! dat ding maakt wel een flinke brom!
(vraag maar eens aan martin116 :wink: )

kortom, lekker die csc eronder en rijden ermee!! hoe langer ie er onder hangt hoe meer ie gaat klinken!
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 03, 2006 12:12

http://www.youtube.com/watch?v=lhOCXZ6uPq0
http://www.youtube.com/watch?v=EwqNyQwzodU

1.6 boxer met csc einddemper middenpijp en katvervanger :twisted:
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

di okt 03, 2006 20:54

Als je het nadien toch niet hard genoeg vind klinken en je wilt niet 15000km wachten voordat die lekker ingeroet is, kan je vanaf de kat een nieuwe stuk monteren, maar dan wel een overmaat. Het bochtenwerk met name bij de koppeling met eindemper is vaak toch niet al te best meer. Heb zelf net het bochtenwerk na de kat vernieuwd alleen nu met een binnendiameter van 50mm ipv 50mm buitendiameter. Gek genoeg klinkt die nu iets luider, erg tevreden met deze aangename bijkomstigheid. Voor een 1.4 zal een iets kleinere binnendiameter nodig zijn.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Canguro
Member
Member

wo okt 04, 2006 00:07

vandaag toevallig net een csc onder gehangen. (1.7IE). hij is 2 jaar oud dus hij zal wel ingeroet zijn, had eerst een standaard pijp maar ik merk echt helemaal NIKS geen verschil tijdens het rijden maar buiten de auto hoor je wel verschil, nu heb ik een poos met een lekke einddemper gereden en DAT klinkt toch echt wel stoerder ;-) ffffrrrrrrrrrutttt

groeten.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: wat voor een geluid komt er uit een csc einddemper ?

wo okt 04, 2006 01:08

vandaag toevallig net een csc onder gehangen. (1.7IE). hij is 2 jaar oud dus hij zal wel ingeroet zijn, had eerst een standaard pijp maar ik merk echt helemaal NIKS geen verschil tijdens het rijden maar buiten de auto hoor je wel verschil, nu heb ik een poos met een lekke einddemper gereden en DAT klinkt toch echt wel stoerder ;-) ffffrrrrrrrrrutttt

groeten.
tussenstuk kat-einddemper vervangen voor 50mm buitendiameter. Dan gaat ie meer db's produceren, zelf ervaring mee :lol:
Een lekke uitlaat vind ik persoonlijk niet erg cool.....klinken [-(
Gehad:

Canguro
Member
Member

wo okt 04, 2006 01:20

groeten.
tussenstuk kat-einddemper vervangen voor 50mm buitendiameter. Dan gaat ie meer db's produceren, zelf ervaring mee :lol:
Een lekke uitlaat vind ik persoonlijk niet erg cool.....klinken [-(
heeft een 16V niet 50mm standaard? volgens mij heb ik nu 40mm. (op mn 8V)
(hehe nee een lek klinkt verrrrrrot! ik hou wel van verrot misschien heeft t daar mee te maken ;-) )

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo okt 04, 2006 14:29

heeft een 16V niet 50mm standaard? volgens mij heb ik nu 40mm. (op mn 8V)
(hehe nee een lek klinkt verrrrrrot! ik hou wel van verrot misschien heeft t daar mee te maken ;-) )
Ik dacht dat alle 8v's 44mm buitendiameter hebben, stuk pijp van kat naar einddemper dan. 16v heeft idd standaard buitendiameter van 50mm.
Gehad:

alfist for live

di okt 17, 2006 10:22

De CSC eindemper zit er onder maar ik hoor bijna geen verschil met orgineel.
klopt dit hij is wel nieuw en bij hoveel km rijden ga je hem meer horen ??
vind het nu nog erg tegenvallen ik had het wel wat meer van verwacht.
maar misschien dat hij nog ingeroet moet worden zoveel verstand heb ik niet van die einddempers.

mvg ruben

Speeder

di okt 17, 2006 13:59

Zoals ik al eerder zei:

Jouw 33 boxer heeft vanaf de motor alleen een katalysator en einddemper:

Uitlaatspruitstuk-->katalysator-->Eindemper

De demping van geluid word dus alleen gedaan door je kat (een klein beetje) en door de einddemper (het grootste deel). Door het vervangen van de einddemper zou je al een mooi geluid moeten krijgen. Bij een CSC demper duurt dit even omdat hij in moet roeten. Wacht nou maar rustig af, het word na een paar 1000 km stukken beter;)

Wil je NOG meer geluid, dan kan je overwegen om de katalysator te vervangen door een CSC katvervanger. Dit is natuurlijk prijzig, en persoonlijk vind het ik het er niet mooier op klinken. Je raakt het diepe boxer geluid kwijt, en krijgt een wat scheller (rally) geluid terug...

alfist for live

do okt 19, 2006 10:00

Het wordt een klein beetje beter maar als ik de dempervulling eruit laat halen heb je dan ook zo sportief geluid.
komt dat overeen met het geluid wat ik krijg na een paar 1000 km rijden of is dat geluid dan anders.
En is dit aan te raden of juist niet ?

ruben

Speeder

do okt 19, 2006 10:04

Het wordt een klein beetje beter maar als ik de dempervulling eruit laat halen heb je dan ook zo sportief geluid.
komt dat overeen met het geluid wat ik krijg na een paar 1000 km rijden of is dat geluid dan anders.
En is dit aan te raden of juist niet ?

ruben
De demperstof er absoluut NIET uit laten halen. Hiermee vernaggel je heel je mooie CSC demper! Wacht nou maar af, het word vanzelf beter. Waarom maak je niet ff een filmpje met de digicam, kunnen wij ook even luisteren. Weten we direct waar we over praten ;)
Laatst gewijzigd door Speeder op do okt 19, 2006 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

do okt 19, 2006 10:39

En dan kunnen we gelijk je 33 bewonderen, want je zou fotos plaatsen!

Terug naar “Algemene Technische vragen”